دنیای اقتصاد- دفتر سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته اعلام کرد که نرخ دیه سال ۹۲ در ماه‌های عادی به میزان ۱۱۴ میلیون تومان و در ماه‌های حرام با افزایش یک سوم این نرخ ۱۵۲ میلیون تومان تعیین شده است.

معیار تعیین نرخ دیه بر اساس قانون مجازات اسلامی است که اعلام کرده نرخ دیه در هر سال بر اساس ۶ معیار تعیین می‌شود که از جمله آنها ارزش ۱۰۰ شتر، ۲۰۰ گاو یا ۱۰۰۰ گوسفند است. تعیین نرخ دیه از سال ۹۰ که به یکباره افزایش ۱۰۰ درصدی داشت، در برخی سال‌ها موجب اختلاف دولت و قوه‌قضائیه شده است. سال گذشته ماه‌ها کشمکش میان دو قوه پیرامون تعیین نرخ دیه ادامه یافت تا اینکه در آخر دو طرف بر سر یک نرخ به توافق رسیدند. نرخ دیه در سال ۹۰، ابتدا ۴۵ میلیون تومان بود که قوه‌قضائیه در اواخر بهار ۹۰ به یکباره اعلام کرد که نرخ دیه به ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته و شرکت‌های بیمه هم موظف هستند بر اساس این نرخ بیمه نامه صادر کنند. اما دولت و شخص رییس‌جمهور با این نرخ اعلامی قوه‌قضائیه مخالفت کردند و آن را ابلاغ نکردند تا اینکه دو قوه به توافق رسیدند که با تشکیل کمیسیونی میان دو قوه نرخ دیه تعیین شود. سرانجام در مهرماه ۹۰ خروجی تشکیل این کمیسیون اعلام شد که نرخ دیه ۵/۶۷ میلیون برای ماه‌های عادی و ۹۰ میلیون تومان برای ماه‌های حرام اعلام شد و اینگونه یکی از مناقشه‌های ما بین دولت و قوه‌قضائیه ختم به خیر شد.

اما برای تعیین نرخ دیه سال ۹۱ دیگر همچون سال ۹۰ شاهد کشمکش میان قوه‌قضائیه و دولت نبودیم؛ به طوری که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه در اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که برای تعیین نرخ دیه جلسات مختلفی با مسوولان اقتصادی، بیمه مرکزی و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد که در چند جلسه ریاست قوه‌قضائیه شخصا در آن حضور داشت که پس از بررسی نظرات کارشناسان میزان دیه در سال ۹۱ برای ماه‌های غیرحرام ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد و در ماه‌های حرام نیز نرخ دیه یک سوم افزایش می‌یابد که ۱۲۶ میلیون تومان خواهد شد.

به همین ترتیب در تعیین نرخ دیه سال ۹۲ نیز -دست کم هنوز- هیچ مناقشه‌ای میان دستگاه‌های مسوول به‌وجود نیامده و روز گذشته دفتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از جلسات متعدد درباره نرخ دیه تصمیمات لازم برای تعیین نرخ دیه سال ۹۲ اتخاذ شد و براین اساس، نرخ دیه کامل در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۲ هجری شمسی مبلغ ۱۱۴ میلیون تومان تعیین و ابلاغ شده است. همچنین نرخ دیه در ماه‌های حرام - با توجه به تغلیظ شدن و اضافه شدن یک‌سوم دیه کامل به مبلغ دیه ماه‌های غیرحرام - مبلغ ۱۵۲ میلیون تومان خواهد بود. بر این اساس، نرخ دیه کامل در سال آینده برای یک مرد مسلمان نسبت به سال‌جاری ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.