اولین سفر وزیر دفاع ایران به عراق

پیگیری اجرای توافقات دفاعی و تبادل نظر درباره مسائل منطقه ای از اهداف این سفر است

وزیر دفاع کشورمان روز گذشته راهی عراق شد تا با مقامات این کشور و نیز همتای خود درباره همکاری‌های دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کند. راه‌های گسترش روابط دفاعی ایران و عراق محور این دیدارها بوده است. وزیردفاع همچنین در این سفر با وزیر دفاع عراق و نخست وزیر این کشور یعنی نوری المالکی دیدار و گفت و گو کرد. این نخستین سفر وزیر دفاع ایران به عراق پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور محسوب می‌شود و به دعوت رسمی سعدون الدلیمی، وزیر دفاع عراق صورت گرفته است. همچنین پیگیری اجرای توافقات دفاعی دو کشور، بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی، تبادل نظر پیرامون مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اهداف سفر به عراق برشمرده شده است.

همچنین به گزارش ایسنا، نوری‌المالکی در دیدار با سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران بر ضرورت همکاری دو جانبه با تهران برای تثبیت امنیت و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

طبق این گزارش، در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است که نوری‌المالکی در این دیدار بیان کرد که عراق به دنبال ایجاد روابط خوب با همه کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران است. وی تاکید کرد آنچه که در منطقه شاهد آن هستیم نیازمند تفاهم و هماهنگی بیشتر است تا بتوان کشورها را از چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، حفظ کرد.

به گزارش سایت اخبار مصر، این بیانیه در ادامه به نقل از وحیدی بر آمادگی طرف ایرانی برای همکاری با عراق در همه زمینه‌ها به گونه‌ای که در راستای امنیت و ثبات منطقه باشد، تاکید کرد.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، نوری المالکی در دیدارش با سردار وحیدی گفت: با توجه به اوضاع ویژه منطقه و حوزه پیرامونی، ارتقای سطح روابط دو جانبه به ویژه در حوزه‌های دفاعی می‌تواند به صلح و آرامش در منطقه کمک بسیاری کند.

سردار وحیدی نیز با تبریک به دولت و ملت عراق در همکاری مشترک برای تامین امنیت این کشور پس از خروج آمریکایی‌ها، از سیاست‌های مبتنی بر صلح و دوستی عراق در منطقه ابراز خرسندی و آن را در راستای پیشرفت و اقتدار دولت عراق مهم توصیف کرد و به نفع کشورهای منطقه دانست. سرداروحیدی پیشرفت و تداوم روابط امنیتی و دفاعی میان ایران و عراق را الگویی برای همه کشورهای منطقه اعلام کرد و با اشاره به مواضع و همکاری‌های مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت: با توجه به اینکه ایران اکنون ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهدها را به عهده دارد و عراق نیز به نوبه خود ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را عهده‌دار است، می‌توانند به طور مشترک در زمینه کاهش بحران‌ها و مهار منازعات منطقه‌ای نقشی مهم ایفا کنند. همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر دفاع کشورمان در دیدار همتای عراقی خود سعدون الدلیمی با اشاره به اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی میان دو ملت عراق و ایران گفت: همکاری میان بخش‌های نظامی دو کشور موجب تحکیم، ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

سردار وحیدی با بیان اینکه اراده رهبران دو کشور بر توسعه همه جانبه و متوازن مناسبات و با تاکید بر استقلال و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر استوار است، گفت: روابط دفاعی و اعتمادسازی کامل در این حوزه موجب تقویت سایر بخش‌ها خواهد شد.

وی با تشریح توانمندی‌های علمی، فنی، تحقیقاتی، صنعتی و نظامی ایران؛ تبادل توانمندی و تجارب دو کشور به ویژه در بخش دفاعی را موجب پیشرفت و اقتدار دو کشور و تحکیم ثبات و امنیت پایدار در منطقه دانست.

وزیر دفاع عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر همتای ایرانی خود به عراق با اشاره به سوابق مناسبات دفاعی دو کشور، بر اجرایی شدن تفاهمنامه‌های دفاعی میان تهران، بغداد و توسعه روابط دفاعی دو کشور تاکید کرد.

سعدون الدلیمی تاکید: امنیت در هر کشوری به ویژه در عراق باید بومی و از سوی مردم کشور باشد و در صورت تحقق این موضوع، امنیت پایدار نیز تحقق خواهد یافت. وی گفت: امنیت وارداتی که از خارج تامین شود، قادر نخواهد بود و هرگز هم نتوانسته است امنیت عراق و سایر کشورهای منطقه را تامین کند.

اعتراض سفیر ایران به بازرسی هواپیمای ایرانی در عراق

اولین سفر وزیر دفاع ایران به عراق در حالی صورت گرفته است که این کشور پس از اعمال فشار از سوی دولت آمریکا روز سه‌شنبه گذشته یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را بازرسی و اعلام کرد که هواپیما عاری از هرگونه سلاح بوده است. بازرسی هواپیمای ایرانی اما با اعتراض سفیر ایران در عراق روبه‌رو شد. حسن دانایی فر در این باره گفت که این رفتار خلاف عرف و توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و ما حق عمل متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم؛ اما امیدواریم دیگر تکرار نشود و چنین فضایی بین دو کشور ایجاد نشود.

این اقدام دولت عراق پس از آن صورت گرفت که واشنگتن مدعی شد، ایران از طریق هواپیماهایی که از حریم هوایی عراق به سوریه می‌روند به این کشور سلاح ارسال می‌کند و با این ادعا بغداد را تحت فشار قرار داده است تا به هواپیماهای ایرانی که از حریم هوایی این کشور عبور می‌کنند دستور فرود بدهد و آنها را بازرسی کند. روز گذشته ،ایسنا از خبرگزاری رویترز و به نقل از ناصر بندر، رییس هوانوردی غیرنظامی عراق گزارش داد: بعد از ظهر (سه‌شنبه) متخصصین و عناصر امنیتی ما یک هواپیمای ایرانی به مقصد دمشق را بررسی کردند. آنها هیچ چیزی که ناقض ممنوعیت ارسال تسلیحات به سوریه باشد را نیافتند.

همچنین علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که هواپیمای ایرانی که به مقصد دمشق پرواز می‌کرد، حامل سلاح نبود. علی الدباغ در گفت‌وگو با سومریه نیوز بیان کرد که بعد از بازرسی از یک هواپیمای باربری ایرانی به آن اجازه داده شده است که به سمت سوریه پرواز کند. وی تاکید کرد که این هواپیما حامل سلاح به دمشق نبوده است.

هرچند، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: ما این را بسیار مثبت در نظر می‌گیریم که دولت عراق گام‌هایی را در جهت بازرسی محموله‌هایی که از قلمرو آن به مقصد سوریه عبور می‌کنند برداشته است. به گزارش ایسنا، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: امید ما این است که این نوع محموله‌ها به صورت منظم بازرسی شوند. این اقدام اما با واکنش و اعتراض سفیر ایران روبه‌رو شد. سفیر ایران در عراق، حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از بازرسی مشخص شد که ادعاهایی که از طرف آمریکایی‌ها درباره ایران دیکته می‌شود درست نبوده است و هواپیمای ایرانی پس از بازرسی به مسیر خود ادامه داد.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه ما مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضمن پیگیری این موضوع امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود. وی خاطرنشان کرد: این اقدام عراق خلاف توافقی است که میان سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و این مساله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد. هر چند ما تمایل نداریم وارد چنین فضاهایی شویم و امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود.

دانایی‌ فر در پاسخ به اینکه هواپیمای مذکور باربری بوده است یا مسافربری، با بیان اینکه از جزئیات این مساله اطلاعی ندارم، تصریح کرد: نماینده ایران‌ایر روز سه‌شنبه با ما تماس گرفت و این مساله را به ما اطلاع داد. ما این موضوع را پیگیری کردیم و پس از بررسی‌ها و انجام بازرسی از سوی عراق، موضوع خاتمه یافت و هواپیما به مسیر خود ادامه داد.