تاکید مسوولان انتظامی بر برخورد با اخلالگران

احمدی‌مقدم:‌ سرداران رادان و بتولی با اختیار کامل در ستاد برخورد با اخلالگران حضور دارند

رییس پلیس اماکن: حضور چند نفر و تماشای اوضاع دلیل بر تجمع و تعطیلی نیست دنیای‌اقتصاد- بازار ارز تهران تحولات تازه‌ای را پشت سر گذاشت و حواشی متفاوتی باعث تحت‌تاثیر قرار گرفتن فعالیت دیروز بازاریان شد. به گفته مسوولان انتظامی و دبیر کل جامعه اصناف و بازار بخشی از بازار در روز گذشته تعطیل بود و در کنار این مساله ستاد متمرکز بازار ارز و برخورد با اخلالگران برای حل و فصل نقش اخلالگران در نوسانات بازار تشکیل شد. گذشته از اینها فرمانده نیروی انتظامی به مردم هشدار داد که از نگهداری طلا و ارز در منزل خودداری کنند. در این راستا سردار احمدی‌مقدم درباره روند بررسی پیشنهادی از سوی ناجا برای تشکیل حساب ارزی و طلا برای مردم گفت: بخشی از مردم از آنجایی که احساس می‌کنند سرمایه نقدشان آسیب‌پذیر است و ممکن است ارزش آن سقوط کند به بازار هجوم می‌آورند که این مساله سبب تشدید نوسانات می‌شود. وی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌کنیم که از هجوم به بازار خودداری کنند، گفت: این مساله سبب افزایش تقاضا در بازار می‌شود و کمبودهایی را به بار می‌آورد.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات جدید و خودروی ویژه تشخیص هویت پلیس آگاهی با بیان اینکه براساس برآورد بانک مرکزی مبالغ زیادی ارز و طلا در منزل نگهداری می‌شود، گفت: این مساله خطرات زیادی را به همراه دارد و آثار روانی نامطلوبی در بازار ایجاد می‌کند. احمدی‌مقدم با بیان اینکه یک سیاست اقتصادی در این راستا باید در دولت ایجاد شود، گفت: دولت باید ساز‌و‌کاری تعبیه کند تا اموال مردم نزد دولت بماند که این مساله هم موجب رونق اقتصادی شده و هم خطر بروز جرائمی همچون سرقت را کاهش می‌دهد.

فرمانده ناجا همچنین با اشاره به تشکیل ستاد متمرکز بازار ارز و برخورد با اخلالگران اعلام کرد: سردار رادان و سردار بتولی رییس پلیس آگاهی ناجا با اختیارات کامل در ستاد مربوطه که به صورت متمرکز تشکیل شده است مسوولیت دارند، اما سازمان‌های دیگر همچون تعزیرات، سازمان تنظیم بازار و بانک نیز در این ستاد فعالیت دارند و بهتر است اطلاع‌رسانی از سوی ستاد اعلام شود. وی با بیان اینکه ناجا آمادگی کاملی برای حضور در تمام زمینه‌های اخلال اقتصادی دارد و وظیفه این ستاد نیز بررسی وضعیت ارز و برخورد با اخلالگران اقتصادی است، گفت: ناجا با تمام توان در میدان حضور دارد.

رادان: برخی اقدامات در بازار ارز قماربازی است

همچنین جانشین فرمانده ناجا ضمن تشریح برخی از اقدامات پشت پرده نوسانات بازار ارز از شناسایی متخلفان در این حوزه خبرداد. سردار احمدرضا رادان درباره مباحث مطرح‌شده پیرامون اقدامات خلاف عده‌ای و تاثیر آن بر نوسانات بازار ارز گفت: نابسامانی بازار ارز صرفا به دلیل وجود این افراد نیست و دارای بخش‌های مختلفی است که من تنها می‌توانم در مقوله خودمان در پلیس وارد شوم. به گفته رادان بخش‌هایی از این نابسامانی‌ها قطعا مربوط به تخلفات عده‌ای است، اما نمی‌توان گفت که صرفا این اقدامات توسط آنان انجام شده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی برای شناسایی این افراد گفت: کار شناسایی رو به اتمام است و تحقیقا می‌توان گفت که اکثر متخلفان و مجرمان در این موضوع شناسایی شده‌اند که البته زیاد هم نیستند، اما معتقدیم که حتی یک نفر هم زیاد است. وی با اشاره به اینکه برخی از اقدامات انجام‌شده در بازار ارز به نوعی قماربازی است، گفت: متاسفانه این عده بدون اینکه پولی را به شکل فیزیکی جابه‌جا کنند با بالا و پایین کردن ۱۰۰ تومان، ۲۰ تومان و ۲۰۰ تومان قیمت‌ها، مانده موجودی را میان خودشان تقسیم و به نوعی قماربازی می‌کنند.

پلیس اماکن: تعطیلی مغازه برای اخلال در نظام اقتصادی جرم است

علاوه بر این، رییس پلیس اماکن در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر «اعتصاب و اعتراض» روز گذشته واحدهای صنفی در تهران گفت: بنا بر گزارش دریافتی یک جمعیت محدود روانه بازار شدند و شعارهایی داده‌اند ولی هنوز خبری از تعطیلی بازار نیست. اما بر اساس قانون اگر تعطیلی جهت اختلال در امور اقتصادی صورت گرفته باشد با تایید مرجع قضایی، نیروی انتظامی این واحد‌ها را پلمب می‌‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ خلیل هلالی در حاشیه مراسم دیدار مردم با مسوولان ناجا در خصوص حوادث رخ داده در بازار تهران گفت: همیشه جمعیت شناوری نیز در بازار حضور دارند. حضور چند نفر و تماشای اوضاع دلیل بر تجمع و تعطیلی نیست و خبری تاکنون در خصوص تعطیلی بازار نداشته‌ایم.

وی در خصوص برخورد با اخلالگران نظام اقتصادی گفت: بر اساس قانون هر واحد صنفی بر اساس نظر اتحادیه می‌تواند تا ۱۵ روز بسته باشد، اما اگر فردی به منظور اخلال در نظام اقتصادی یک روز نیز مغازه خود را تعطیل کند مرتکب جرم شده و مرجع قضایی در صورت تشخیص اخلالگری با این افراد برخورد می‌کند. رییس پلیس اماکن نیروی انتظامی تصریح کرد: پلیس نیز بر اساس قانون و پس از صدور حکم قضایی واحد صنفی متخلف را پلمب می‌کند.

پیامک‌ها و تحرکات مشکوک در بازار

دراین میان دبیرکل جامعه اصناف و بازار با بیان اینکه بازاریان برای تامین امنیت مغازه‌های خود را بسته‌اند؛ از تحرکات برخی افراد ناشناس در بازار در چند روز اخیر خبر داد و گفت: یک عده عناصر ناشناس از بیرون از بازار درپی برهم زدن اوضاع بازار هستند. احمد کریمی اصفهانی درباره تعطیلی بخشی از بازار تهران گفت: بازاریان برای حفظ امنیت بازار و اینکه اوضاع بهم نریزد ناچار شدند امروز مغازه‌های خود را ببندند.

وی ضمن تکذیب شایعات منتشر شده مبنی بر تجمع بازاریان در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور و افزایش قیمت ارز گفت: بازاریان تهران هیچ نوع تجمعی نکردند و تجمعات ربطی به بازار ندارد. کریمی اصفهانی در پاسخ به این سوال که عناصری که از بیرون بازار این تجمع را برگزار کرده اند، از چه گروهی هستند، گفت: این گروه شناخته شده نیستند، اما در چند روز اخیر تحرکاتی در بازار شروع شده بود و پیامک‌های ناشناسی به بازاریان ارسال می‌شد.

کریمی اصفهانی با تاکید بر اینکه به محض برقراری امنیت بازاریان کار خود را از سر خواهند گرفت، گفت: بازار فرش که من در آنجا هستم، باز است و بعد از اطمینان از برقراری امنیت بازاریان به کار خود ادامه خواهند داد.

وی به این نکته نیز اشاره کرده است که بازاریان از امروز سر کار خود حاضر خواهند شد. وی با بیان اینکه بازاریان تمایلی به بستن بازار نداشتند، گفت: اما طرح‌ریزی‌هایی که از بیرون شده بود باعث شد که بخشی از بازار تعطیل شود. کریمی اصفهانی با تاکید بر اینکه «بازاری داد و فریاد نمی‌کشد و امنیت را برهم نمی‌زند» گفت: یک تعداد هستند که اخلال امروز (چهارشنبه) در بازار و میدان فردوسی را ترتیب دادند و این اتفاقات مربوط به آنها است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این اخلالگری‌ها را چه چیزی و از چه کسانی می‌دانید؟ گفت: دلیل این کار را نمی‌دانیم، اما گویا تعدادی ماموریت پیدا کردند که این کار را انجام دهند. به هر حال ما با اتحادیه‌‌ها صحبت کردیم و آنها اعلام کردند که شرایط عادی است.