محو بازار مکاره دلار با گسترش اتاق ارز

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی سخنگوی اقتصادی دولت پیش‌بینی کرد

محو بازار مکاره دلار با گسترش اتاق ارز

دنیای اقتصاد ـ در کمتر از دو هفته، سخنگوی اقتصادی دولت، دو مرتبه میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود تا در خصوص وضعیت بازار ارز و ابهامات شکل گرفته در سیاست‌های ارزی دولت، پاسخگوی اذهان عمومی باشد.

به دنبال رشد نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر که با انتقاداتی از سوی برخی مسوولان نظام و نمایندگان مجلس همراه بود، وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی خبری سیما حاضر شد تا ضمن تشریح سیاست‌های ارزی دولت برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از اخلالگری در بازار، جو روانی جامعه را به سمت آرامش ترغیب کند.

در جریان این گفت‌وگوی مشروح، وزیر اقتصاد ضمن موثر ارزیابی کردن سیاست‌های ارزی اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار، مطرح کرد که با اقدامات بانک مرکزی و دولت، نرخ‌ها در بازار کاهش می‌یابد.

در این میان وی مهم‌ترین سیاست ارزی دولت؛ یعنی راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی را گامی مثبت در جهت ساماندهی مبادلات دانست که حجم مبادلات بازار موازی را تحت‌تاثیر قرار داده است، بر این اساس از سوی وی عنوان شد که در بهترین شرایط حجم مبادلات بازار موازی ۱۰ درصد حجم مبادلات اتاق مبادلات ارزی است.

طبق ارزیابی‌های وزیر اقتصاد، نوسانات و چالش‌های ایجاد شده در بازار ارز ناشی از فعالیت عده‌ای اخلالگر است که جریانات و مبادلات پولی غیرمتعارف را مدیریت می‌کردند که از سوی مراجع مربوطه و دستگاه قضایی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

این همان موردی بود که سه‌شنبه شب، «محمود احمدی‌نژاد» در نشست مطبوعاتی به آن اشاره کرد و از شناسایی ۲۲ نفر اخلالگر در بازار ارز خبر داد. رییس‌جمهور در آن نشست با اشاره به تاثیر منفی دخالت برخی افراد در تصمیم‌گیری‌ها در بازار ارز، متذکر شد که با اقدامات و برنامه‌های در دست، وضعیت بازار رو به بهبود خواهد گذاشت.

«شمس‌الدین حسینی» در جریان گفت‌وگوی ویژه خبری به اظهارات اخیر رییس‌جمهور در خصوص منشا نوسانات اخیر ارزی استناد کرد و با اذعان بر اینکه اتفاقات اخیر ارزی منشا اقتصادی ندارد، گفت: وقتی که می‌گوییم وضعیت ایجاد شده دلایل اقتصادی ندارد، نباید سوء تفاهم پیش آید که انعکاس اقتصادی ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از فضای کنونی بازار ارز به عنوان یک «بازار مکاره» یاد کرد و با تاکید بر اینکه این روزها برخی در بازار اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند، متذکر شد: دولت ضمن گسترش مرکز مبادلات ارزی و برخورد با مبادلات پولی غیرمتعارف بازارهای مکاره آن را محو می‌کند. فرض کنید در یک بازار انتظارات تورمی شکل گرفته، مهم این است که در عمل برای عرضه و تقاضا چه اتفاقی می‌افتد و متقاضی و عرضه‌کننده تقاضای خود را به تاخیر می‌اندازند که این مسائل می‌تواند براساس بحث‌های روانی منجر به این مسائل شود.

وی که معتقد است بازار مکاره یا همان بازار غیررسمی ارز با التهاب همراه است، افزود: بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی شرایطی را فراهم کرد که برای اولویت‌های مختلف کالایی ارز تخصیص دهد که از ۱۰ میلیون دلار شروع شد و این روزها به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گفته حسینی، اینکه رییس‌جمهور اعلام کرده که این قیمت‌ها کاذب است به معنای آن نیست که کسی با این قیمت‌ها خرید و فروش انجام نداده است، اما بازار ارز دو رفتار عرضه و تقاضا را دارد که اگر عده‌ای به دلایلی مانند سود‌جویی یا سفته‌بازی در شرایطی که تقاضا برای ارز ندارند، متقاضی شوند، تقاضای جدیدی ایجاد می‌شود. یا اگر کسانی که در گذشته ارز خود را عرضه می‌کردند اقدام به عرضه نکنند کمبود ایجاد می‌شود؛ بنابراین این اتفاقات باید با تدبیر مورد بحث قرار گیرد.

برخی رییس‌جمهور را متهم به علامت دادن به بازار ارز می‌کنند

وزیر اقتصاد با تاکید بر اشاره رفتن برخی انگشت‌های اتهام به سمت دولت در خصوص بازار ارز، گفت: برخی رییس‌جمهور را متهم به علامت‌دادن به بازار ارز می‌کنند که این اشتباه است. دستگاه‌های مختلف کشور بیکار نمی‌نشینند؛ اگرچه من از کاستی‌ها صحبت کردم، اما ابزار‌های لازم وجود دارد و اقدامات مورد نیاز انجام می‌شود و افرادی شناسایی شده و سروقت هم با آنها برخورد می‌شود که به موقع اعلام می‌کنیم.

حسینی با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه ۲۲ نفر سرشاخه اصلی اخلالگری در بازار ارز هستند که شناسایی شده‌اند، ادامه داد: در این زمینه نظرات خاصی وجود دارد و دستگاه قضایی و رابط قضایی وجود دارد که با این مسائل برخورد می‌کنند.

به گفته وی؛ جریانات و مبادلات پولی غیرمتعارف را شناسایی کرده و با آنها برخورد می‌کنیم.

افراد عادی که وارد بازار ارز شدند ضرر خواهند کرد

پیش از این دولت با اشاره به ورود عده‌ای اخلالگر در بازار ارز، هشدارهایی نسبت به عدم حضور مردم در این بازار با هدف کسب سود داده بودند، هشدارهایی که بار دیگر وزیر اقتصاد بر آن تاکید کرد.

وی که به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار امیدوار است، عنوان کرد: ممکن است چند روز نرخ بالا رود، اما با اقدامات بانک مرکزی و دولت نرخ کاهش می‌یابد و آنگاه افراد عادی که با هدف سود بردن وارد این بازار شده‌اند، آه ندارند که با ناله سودا کنند.

بازار غیررسمی ارز محو می‌شود

وی با تاکید بر اینکه نباید به بازار موازی وزن دهیم، اظهار کرد: با گسترش مبادلات ارزی و توسعه آن، بازار موازی محو می‌شود. بخش قابل توجهی از وضعیت بازار ارز به دلیل اهمیت بیش از حد به بازار موازی است.

وی در پاسخ به اینکه بازار مکاره چه زمانی از بین می‌رود، گفت: پاسخ به این سوال سخت است، اما ما آن بازار را جمع می‌کنیم و تمرکزمان روی بازار‌ مبادلات ارزی است و به دنبال منافع ملی هستیم.

دانشجویان بورسیه و مسافران عتبات، ارز مرجع می‌گیرند

تامین ارز مسافرتی و ارز دانشجویی، موضوع دیگری بود که سخنگوی اقتصادی دولت در جریان این گفت‌وگو به طرح جزئیاتی از آن پرداخت.

حسینی با اشاره به این که ابتدا دو بانک در بازار مبادلات ارزی حضور داشتند و انتقاداتی نسبت به این مساله مطرح شد، گفت: امروز ۱۰ بانک در این مرکز فعالیت می‌کنند و تعداد آنها باز هم بیشتر خواهد شد و به مراتب بازار گسترش یافته و نیاز‌های مختلف پوشش داده می‌شود تا نیازی برای مراجعه به بازار موازی وجود نداشته باشد. در واقع برنامه این است که نیاز‌های مسافران در این بازار تامین شود.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط حجم مبادلات بازار موازی ۱۰ درصد حجم مبادلات اتاق مبادلات ارزی است، تصریح کرد: افراد در بازار موازی با خرید و فروش ارز اقدام به نرخ‌سازی کرده و نرخ‌ها را کاذب می‌کنند؛ بنابراین امروز باید توجه کنیم که معاملات اصلی در کجا شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان بورسیه از ارز دولتی برخوردار می‌شوند، گفت: بنا شده دانشجویان غیربورسیه نیز از طریق بازار مبادلات پوشش داده شوند.

حسینی با اذعان به اینکه سیاست در مورد عتبات مانند گذشته ادامه می‌یابد، افزود: در مورد حج تمتع نیز هزینه‌ حج با نرخ ۱۲۲۶ تومان محاسبه می‌شود و تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه مطمئنم بازار مبادلات ارزی موفق می‌شود، تصریح کرد: هیچ دلیلی برای عدم موفقیت این بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به سیاست‌های پلیسی اعتقاد نداریم، اضافه کرد: طرح در مسیر تکامل قرار می‌گیرد، اگرچه ممکن است کاستی‌ها و ضعف‌هایی داشته باشد؛ اما برطرف می‌شود و به جایی می‌رسیم که همه نیاز‌ها را پوشش می‌دهد. تاکید می‌کنم که دلیلی برای موفق نشدن بازار مبادلات ارزی وجود ندارد.

اقتصاد ما شفافیت لازم را ندارد

حسینی با اشاره به اینکه هر تهدیدی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، گفت: اعتراف می‌کنم آنچه که بیش از پیش در بخش‌های مختلف کشور مشخص شده، این است که شفافیت لازم در اقتصاد ما وجود ندارد و در شرایطی که افراد مقررات پولی را دور می‌زنند، متولی شفافیت در اقتصاد قوانین است که البته قوانین خوبی داریم، اما دچار خلأ نیز هستیم.

وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه ما خالی از ضعف نیستیم، اما خوار چشم دیگران هم نیستیم، گفت: برخی مواقع گفته می‌شود که در اقتصاد کاستی وجود دارد که باید رفع شود و ما قبول می‌کنیم، اما اکنون ما را به تعمد در ایجاد چنین وضعیتی در بازار ارز متهم می‌کنند و این همان جایی است که علامت به بازار داده می‌شود.

بازار ارز صف مقدم

جنگ اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما از راه‌اندازی این بازار جلوگیری از رانت بود، افزود: در جنگ اقتصادی حلوا پخش نمی‌کنند و بازار ارز نیز صف مقدم این جنگ است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره برخی اظهار‌نظرها مبنی بر اینکه دولت از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شود، گفت: به عنوان سخنگوی وزیر اقتصادی و خزانه‌دار این مساله را تکذیب می‌کنم و اعلام می‌کنم نهادهای نظارتی وجود دارند که دخل و خرج دولت را محاسبه می‌کنند، اما آنهایی که در این حوزه انتقاداتی دارند مستندات خود را ارائه کنند.

حسینی با بیان اینکه دولت به عنوان نماینده ملت به هیچ وجه موافق کاهش ارزش پول ملی نبوده و نیست، تصریح کرد: دولت همچنین با سیاست افزایش نرخ ارز موافق نیست و این روش را برای تامین مالی مناسب نمی‌داند.