دولت انگلیس به بهانه کمک به صلح و ثبات منطقه جنگنده‌های تایفون را در خلیج‌فارس مستقر می‌کند. به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت که انتظار می‌رود دولت انگلیس مذاکراتی با مقامات عالی‌رتبه کشورهای منطقه خلیج‌فارس درباره آنچه در این گزارش تهدید ایران برای انتقال نفت خاورمیانه خوانده شده، داشته باشد. در این گزارش ادعا می‌شود که مقامات عربستان و امارات از احتمال تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز نگران هستند.

در ادامه گزارش آمده است که انگلیس ۹ مین‌روب در منطقه دارد و به‌علاوه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در حال بررسی مستقر کردن جنگنده‌هایی در منطقه خلیج‌فارس در بحبوحه افزایش تنش‌ها در این منطقه است. در این گزارش ادعا می‌شود که دولت انگلیس می‌خواهد به متحدانش در منطقه اطمینان دهد که در صورت چنین اقداماتی از جانب ایران آنها از حمایت دیپلماتیک و نظامی انگلیس برخوردار خواهند بود.

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه ادعا کرد که استقرار جنگنده‌های انگلیسی تایفون در پایگاهی در ابوظبی صرفا با اهداف آموزشی انجام می‌گیرد و سال‌ها است چنین اقداماتی انجام می‌گیرد و این اتفاق جدیدی نیست.

این روزنامه افزود که با این حال ورود جنگنده‌های انگلیسی باعث دامن زدن به احساس ناامنی ایران خواهد شد؛ حتی در صورتی که اطمینان داده شود آنها هدف این اقدام نیستند.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس نیز روز جمعه گفت که کشورهای اروپایی باید آماده باشند «نقش بزرگ‌تری را در رابطه با آفریقای شمالی و خاورمیانه ایفا کنند.» وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: معمولا تایفون‌ها را به عنوان بخشی از برنامه تمرینی روزمره ما و برای نشان دادن تعهد نظامی ما به امارات و امنیت منطقه به امارات اعزام می‌کنیم.

این بیانیه در عین حال می‌افزاید: این استقرار ربطی به نگرانی‌های ما از برنامه هسته‌ای ایران ندارد. ما همچنان به وضوح می‌گوییم که دولت معتقد نیست اقدام نظامی علیه ایران مسیر صحیحی برای اقدام در حال حاضر باشد.