بگو چه می‌خوری، تا بگویم که هستی
میترا یزدچی
اغلب افراد وقتی با کسی آشنا می‌شوند، دوست دارند خیلی زود خلق و خوی او را بشناسند و برای این منظور از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

اگر شما جزو این افراد هستید، ما معتقدیم می‌توانید با توجه به عادات غذایی افراد با خلقیاتشان آشنا شوید.
انتخاب الگوی غذایی
شاید روزگاری تغذیه را فقط برای برآوردن نیازهای طبیعی فیزیولوژیک افراد در نظر می‌گرفتند، اما امروزه نه تنها تغذیه یک ضرورت زندگی محسوب می‌شود، بلکه الگوی غذایی سالم برای پیشرفت جوامع و ارتقای سطح تولید و بهره‌وری در کشورها عامل مهمی برشمرده می‌شود.
مشخص شده است کارگرانی که به صورت شیفتی کار می‌کنند، دچار مشکلات گوارشی و کاهش اشتها نظیر زخم‌های گوارشی، یبوست، اسهال و سوزش سردل شده و نیازمند ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی روزانه و زمان سرو غذا هستند.
بدن انسان به طور طبیعی دارای یک نظم بیولوژیک است که با خواب شبانه تنظیم می‌شود. به هم خوردن این نظم طبیعی موجب بروز اختلالاتی در دستگاه گوارش و دیگر دستگاه‌های بدن می‌شود.
همچنین استفاده زیاد از قهوه (کافئین) برای بیدار ماندن در شب، خوردن غذای چرب یا حجیم در بعدازظهر یا شب، با عجله غذا خوردن و کمی تحرک بدنی، همگی در تشدید اختلالات یاد شده تاثیر بارزی دارند.
در مراکزی که چند نوبت (شیفت) کاری دارند، نظیر کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و ادارات پلیس، نظم در برنامه غذایی روزانه، توزیع متناسب انرژی در وعده‌های غذایی، تنوع غذایی، توجه به زمان مصرف مواد غذایی پرکربوهیدرات و پر پروتئین و تنظیم زمان خواب در کاهش خستگی و بهبود عملکرد کارکنان و افزایش رضایت‌مندی آنان موثر است.
عادات غذایی ملل مختلف
عادات غذایی ملل مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی هر کشور متفاوت است و تاکید بر نقش تغذیه در روحیه افراد دارد.
به اعتقاد جامعه‌شناسان، غذاهای ملی و بومی اقوام مختلف و روش خوردن آنها، بازگو و شاخصه سیره و شیوه اندیشه، سنن، آداب فرهنگی و اجتماعی آن ملت محسوب می‌شوند.
چلوکباب
یادگاری از ناصرالدین‌ شاه
اغلب گردشگران وقتی به ایران می‌آیند، اولین غذایی که سراغش را می‌گیرند، چلوکباب است.
این غذا که سابقه‌ای ۲۰۰ ساله در ایران دارد زمانی رواج پیدا کرد که اقتصاد مردم ایران به ویژه تهران برپایه دامداری و کشاورزی استوار بود.
طبعا در تلفیقی منطقی مابین محصولات این دو، به خوراکی رسیدند که از رایج‌ترین کشت و کار یعنی گندم و برنج و معمول‌ترین دامپروری در ایران یعنی گوسفندداری و گاوداری حاصل می‌شد و با سهل‌الوصول‌ترین نوع پخت آنها که عبارت بود از دم کردن برنج و پختن گوشت بر روی آتش مستقیم که حاصلش همان کباب خودمان می‌شود.
اگرچه از دیر باز و شاید انسان‌های نخستین دلپذیرترین غذای بشر، کباب یا طبخ نوعی گوشت بوده اما نوع طبخ این گوشت که شامل انتخاب قسمت مناسب دام اهلی که از مراتع و علوفه‌ تغذیه می‌کند و پروردن آن گوشت به شیوه‌های خاص و پختنش بر روی آتش ذغال عمل آمده و آمیختن با چاشنی‌های گوناگون (مانند سماق، پیاز و ...) و مواد مختلف به اضافه ترکیب با برنج که در دنیا بی‌سابقه می‌نمود (فی‌المثل در ژاپن و ویتنام به‌رغم رواج پخت برنج به هیچ وجه آن را با گوشت کباب شده صرف نمی‌کنند و غالبا آن را با گیاهان خوراکی و یا در نهایت با گوشت آب‌پز می‌آمیزند) مجموعه‌ای پدید آورد که قطعا از ابتکار و ابداع هوشمندانه بانی آن برمی‌آمد و تنها و تنها با ذائقه ایرانی سازگار بود و از جهتی هم بازتاب دیدگاه و تفکر تغذیه‌ای نشات گرفته از بافت حرفه و فرهنگ ایران آن زمان محسوب می‌شود.
به گفته مورخان معاصر به ویژه مرحوم «جعفر شهیدی» تاریخ‌نویس و تهران‌شناس، پخت کباب ایرانی به همان شیوه‌ای که ذکر شد و همراه نان از زمان ناصرالدین شاه قاجار و در دربار او و از دوران رضاخان همراه برنج و تحت عنوان «چلوکباب» در میان عوام رایج شد.
گفته می‌شود، ناصرالدین شاه، پس از به تخت نشستن در تهران، همچنان به شیوه تبریزی کباب را طبخ می‌کرد و دوستانش را برای همراهی با خود فرامی‌خواند، بنابراین اولین مغازه کبابی در نزدیکی کاخ گلستان راه‌اندازی شد و محفلی بود برای نزدیکان دربار. اما به مرور مغازه‌های دیگری به تقلید از این کار گشایش یافتند و حتی آوازه کباب ایران به خارج از مرزها رفت.
هند و غذاهایش
کشور هند، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر است که اغلب می‌خواهند غذاهای بومی آن را امتحان کنند. هند کشور رازها و سنت‌ها است و غذای مردم آن نیز تحت تاثیر سنت‌ها قرار دارد. به دلیل تقدس گاو در این کشور، بیشتر غذاهای این کشور گیاهی هستند. علاوه بر این ادویه جزو لاینفک غذاهای هندی است. کاری، مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین ادویه هندی‌ها است که ترکیبی از زنجبیل، گشنیز، دانه‌های خردل و برگ‌های تازه کاری است. هندی‌ها عاشق کاری هستند و از آن برای آماده کردن انواع خورشت و برنج استفاده می‌کنند. چاشنی نوعی ترشی است که در اغلب غذاهای هندی یافت می‌شود که هم نوعی پیش غذا است و هم به غذاهای اصلی طعمی لذیذ می‌بخشد. این ترشی حتی درون ساندویچ هم به مصرف می‌رسد. فرآورده‌های لبنی هم مورد علاقه خانواده‌های هندی است و مصرف ماست و پنیر با سبزیجات در این کشور بسیار مرسوم است. زنان هندی، تغذیه و سلامت خانواده را مهم‌ترین وظیفه خود می‌دانند. آنها رازدار سنت‌های آشپزی کشور و فرهنگ خود هستند که نسل به نسل منتقل شده‌اند.
تغذیه سالم
رمز طول عمر چینی‌ها
چینی‌ها، از معدود مللی هستند که اهمیت زیادی به تغذیه می‌دهند و بعضا در درمان بیماری‌ها از روش‌های خوراکی استفاده می‌کنند. امروزه، چین مبتکر انواع درمان‌های طبیعی و جانبی است و افراد زیادی از سراسر دنیا طرفدار غذاهای چینی هستند. آشپزی چینی بر گیاهان، عدم استفاده از روغن، شکر و نمک، سرعت عمل و پخت کم استوار است.
رستوران‌هایی که غذای چینی طبخ می‌کنند بر خلاف رستوران‌های سایر ملل، عملیات پخت غذا را بلافاصله پس از انتخاب میهمان آغاز می‌کنند و نهایتا پس از ۲۰دقیقه میزی که مانند بوم نقاشی، با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده را تحویل می‌دهند.
تنوع و تازگی غذاها، باعث اشتها و لذت از خوردن در رستوران‌های چینی شده و در تمام دنیا شعبات زیادی از آنها مشغول به کار هستند.
پیتزا و ماکارونی، سوغات ایتالیا
ایتالیایی‌ها، از جمله مللی هستند که به خوراکی‌ها اهمیت زیادی می‌دهند و پیتزا و ماکارونی را به دنیا هدیه داده‌اند. آنها عاشق غذاهای تند و تیز هستند و برای اسپاگتی‌هایشان از سس گوجه‌ غلیظ استفاده می‌کنند.
ایتالیایی‌ها معتقدند، غذا چیزی است که آنها را از سایر گروه‌های قومی متفاوت می‌سازد. در تمام دنیا وقتی اسم ایتالیا می‌آید ناخودآگاه پیتزا، پاستا، موزارلا و... به ذهن هر کسی خطور می‌کند.
75درصد ایتالیایی‌ها حداقل یک بار در روز برای خوردن یک وعده غذایی کامل وقت می‌گذارند. غذاهای ایتالیایی به داشتن سیر فراوان هم مشهور هستند. به عنوان مثال یکی از پیتزاهای ایتالیایی به نام «نئوپلیتن» فقط شامل گوجه‌فرنگی و برش‌هایی از سیر است.
خوردن یک وعده غذایی ایتالیایی، یکی از لذت‌های سفر کردن به ایتالیا است. هر منطقه و حتی هر شهری در ایتالیا، غذای مخصوص به خود را دارد که وجه تمایز آن نیز محسوب می‌شود.
یادتان باشد در رستوران‌های ایتالیا، تا زمانی که شما درخواست صورت‌حساب نکنید، آن را برای شما نمی‌آورند. صورت‌حساب شامل تکه‌ای نان کوچک همراه با برگه‌ای که قیمت‌ غذا، مالیات و حق سرویس در آن لیست شده، است.
افسانه‌های غذایی
این یک افسانه بسیار قدیمی در مورد غذاهایی چینی است که دست‌کم متعلق به چند دهه قبل است، سال‌ها پیش مصرف پروتئین‌ها خیلی کمتر از بقیه غذاها بود، کربوهیدرات‌ها (برنج سفید) بسیار کم و مواد فیبری نیز کمتر مصرف می‌شدند (در کمتر بشقاب غذایی می‌توانید سبزیجات پیدا کنید) بنابراین باعث بالا رفتن سرعت گرسنگی می‌شد. اما امروزه غذاهای چینی شامل سبزیجات، پروتئین و برنج قهوه‌ای هستند و شما از خوردن آنها هم لذت می‌برید هم گرسنه نمی‌‌مانید.
غذاهای ترکی، خواب‌آور هستند
این افسانه از آنجا نشات می‌گیرد که غذاهای ترکی، حاوی تریپتوفن هستند و این ماده در مغز «سروتونین» ترشح می‌کند. سروتونین هم باعث خواب‌آلودگی می‌شود. اما به همین راحتی رخ نمی‌دهد! عمده مواد غذایی در غذاهای ترکی را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند.
تریپتوفن موجود در غذاهای ترکی، توسط آمینواسیدهای دیگری احاطه شده است که با تریپتوفن برای رسیدن به مغز رقابت می‌کنند. این جایی است که تریپتوفن نیاز دارد که تبدیل به سروتونین شود.
پروتئین‌ها در مقایسه‌ با مواد دیگر مقدار کمتری دارند. بنابراین نمی‌توانند به مغز برسند و در رقابت با آمینواسیدها شکست می‌خورند.
نرسیدن تریپتوفن بیشتر به مغز مساوی است با کم بودن سریتونین و در نتیجه کم شدن خواب، به این دلیل فقط یک افسانه است. البته غذاهای چرب، انسان را خواب‌آلود می‌کنند که مخصوص غذاهای ترکی نیست.
YAZDCHYMIT@YAHOO.COM