هشدار تهران به پاریس

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتقاد از مواضع ضدایرانی مقام‌های فرانسوی، نسبت به عواقب تداوم رفتار خصمانه به پاریس هشدار داد. سیدمحمدعلی حسینی روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد برخی مواضع غیر دوستانه از سوی مقام‌های دولتی فرانسه و برخی مسوولان آن کشور بوده‌ایم که با قرار دادن پیش فرض‌های غلط به عنوان مبنای تحلیل خود به اتخاذ مواضع نادرست پرداخته و در نتیجه مواضعی غیر دوستانه و غیر منطقی را ابراز کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: سیاست ما تاکنون در قبال این مواضع خویشتنداری بوده؛ اما در صورت تداوم چنین روندی ما نیز در رویکرد خود تجدید نظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به دعوت برخی کشورهای منطقه از فرانسه برای احداث پایگاه نظامی در محدوده سرزمینی آن کشور گفت: ما مخالف افزایش فضای نظامی و امنیتی در منطقه هستیم و معتقدیم حضور نیروهای بیگانه نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند؛ بلکه خود از عوامل بی ثباتی در منطقه بوده است.

حسینی ادامه داد: دعوت برخی کشورها از طرف‌های بیگانه ممکن است سایر کشورها را نیز به اقدامات مشابه و دعوت کشورهای دیگر تشویق کند و این مساله‌ای است که وضعیت منطقه را پیچیده خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه سخنان خود با اعتراض به اقدام وزارت خارجه فرانسه در احضار سفیر ایران در پاریس به دلیل مواضع ضد صهیونیستی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران گفت: ما نسبت به این احضار اعتراض داریم؛ آنچه که به عنوان بهانه این احضار مطرح شد، اشاره به برخی واقعیات منطقه بوده که در صحبت‌های رییس‌جمهوری ایران مطرح شده بود.

حسینی ادامه داد: ما نسبت به این موضوع تاسف داریم که مسوولان فرانسوی در مواجهه با اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه و تهدیدات این رژیم نسبت به ایران و سایر کشورها بی‌توجه بوده و ضمن نادیده انگاشتن آنها از کنار آن می‌گذرند که شاید این حرکت در چنین مسائل جزئی برای خوشایند رژیم صهیونیستی باشد.

وی تاکید کرد: ما حتما با احضار سفیر فرانسه اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام خواهیم کرد.

واکنش به قطعنامه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر صدور قطعنامه جدید بر روند همکاری‌های ایران و آژانس گفت: چنانچه قطعنامه جدیدی داشته باشیم، تصمیم خود را به موقع اعلام خواهیم کرد؛ اما ما به روند همکاری با آژانس بر اساس مدالیته مورد تفاهم دو طرف متعهد هستیم.

وی در واکنش به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نیز گفت: این قطعنامه نسبت به گذشته از واقع‌بینی بیشتری برخوردار است و حاوی برخی نکات مثبت از جمله دعوت برخی قدرت‌ها به گفت‌وگو ومذاکره جهت حل مساله هسته‌ای ایران بوده است.

حسینی با بیان اینکه اختلاف کشورهای موسوم به ۱+۵ درباره صدور قطعنامه جدید علیه ایران همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: در جلسات این کشورها اختلاف در دیدگاه‌ها همچنان وجود دارد و برخی کشورهای تندرو همچون گذشته تلاش می‌کنند تا صدور قطعنامه را در دستور کار داشته باشند و همچنان واقعیات و پیشرفت‌هایی که در پرتو همکاری‌های ایران و آژانس پدید آمده را نادیده انگارند.

وی مسیر این کشورهای تندرو را مسیر غیر منطقی دانست و ادامه داد: به هر صورت امیدواریم این کشورها رویکردی واقع بینانه در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران داشته باشند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تداوم تعهد ایران به مدالیته به معنای عدم تاثیر قطعنامه جدید بر روند همکاری‌های ایران و آژانس خواهد بود، تصریح کرد: به هر صورت قطعنامه روندی نامناسب است که برخی کشورها آن را پیگیری می‌کنند و ‌جمهوری اسلامی نیز تلاش‌هایی را در جهت جلب توجه این کشورها به گزارش آژانس به عنوان تنها مرجع ذی‌صلاح در این موضوع ساماندهی می‌کند.

وی یادآور شد: ما آنچه را که در زمینه همکاری‌ها با آژانس به توافق رسیده‌ایم، ادامه می‌دهیم و شاهد پیشرفت‌هایی در این روند نیز هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مرحله کنونی مذاکرات ایران با آژانس نیز مجددا تاکید کرد: همکاری‌ها با آژانس ادامه دارد؛ ادامه دارد یعنی ادامه دارد.

حسینی افزود: روند همکاری‌ها با آژانس به خوبی پیش می‌رود و‌ جمهوری اسلامی ایران به ابهاماتی که تا حالا از سوی آژانس مطرح شده پاسخ داده و برخی مسائل آن نیز رسما مختومه شد و هر گاه تمام مسائل حل شود، متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع مذاکرات ایران و آژانس برای تعلیق است یا پاسخ به پرسش‌های باقیمانده این نهاد بین‌المللی، تصریح کرد: ما در مورد تعلیق هیچ‌گونه مذاکره‌ای نداریم.سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی خاویر سولانا برای ملاقات با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: ما آمادگی خود را در این خصوص از گذشته اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم که حاضریم پیرامون طیف وسیعی از موضوعات از جمله مسائل امنیتی، دموکراسی، انرژی و مسائل اقتصادی و همچنین سایر محورهای مورد توجه گفت‌وگو کنیم.

حسینی ادامه داد: با توجه به این موضع آمادگی لازم از طرف جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و اگر طرف مقابل نیز برای این منظور آماده باشد، می‌توان هماهنگی‌های لازم برای انجام این مقالات را صورت دارد.

خبرنگاری از حسینی پرسید که آیا ذکر محورهای چهارگانه فوق برای مذاکره با سولانا به معنای حذف مساله هسته‌ای از دستور کار آتی این مذاکرات خواهد بود؟ وی در پاسخ تصریح کرد: ما طیف وسیعی از مسائل از جمله ۴ محور اساسی را پیشنهاد دادیم که سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله موضوع هسته‌ای نیز می‌تواند در این قالب مطرح شود.

گزارش سالانه بوش

وی در واکنش به گزارش سالانه بوش و مواضع ضد ایرانی رییس‌جمهوری آمریکا که در جریان آن سخنرانی مطرح شد، نیز گفت: البته باید شرایط آقای بوش و حال و روز ایشان در انجام این سخنرانی را درک کنیم؛ به هر حال قرار بود او در پایان ۸ سال فعالیت گزارشی را به افکار عمومی آمریکا ارائه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ناکامی‌های پی در پی دولت بوش در نیل به اهداف داخلی و خارجی خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آنچه که امروز همه شاهدند و مسوولان آمریکایی نیز به آن اذعان دارند، شکست سیاست‌های مورد نظر جورج بوش بوده است.