صبوری برای برقراری رابطه با مصر

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اصرار ۱+۵ بر صدور قطعنامه جدید را نوعی اصرار بی منطق دانست و گفت: ایستادن در مقابل اراده ملت ایران به زیان خودشان است، اکنون که ما با آژانس در حال رسیدن به نتیجه مشخص هستیم، این کشورها سعی دارند با لجبازی تاثیرات گزارش البرادعی را کم کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی پس از سخنرانی در دانشگاه الزهرا در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ما در بحث رابطه با مصر باید با صبوری پیش برویم.

وی در پاسخ به سوالی و در واکنش به تحلیل‌های کارشناسی مبنی بر اینکه مقامات مصری تمایلی به تعمیق قطعی مناسبات خود با تهران ندارند، اظهار کرد: اگر یادتان باشد من در جریان سفر به مصر هم عرض کردم که در خصوص رابطه ما با این کشور، دو طرف یک نگاه مثبت دارند و به طور کلی این روابط در حال پیشرفت است.

لاریجانی افزود: البته به‌رغم روند پیشرفت این روابط ما عجله‌ای در این زمینه نداریم و با صبوری پیش می‌رویم.

وی درباره سفرهای پی در پی مقام‌های ایرانی به مصر که بدون پاسخ طرف مصری در عرصه عمل مواجه می‌شود، گفت: توجه داشته باشید که ما به دنبال منافع خود هستیم و هر جا که منافعمان اقتضا می‌کند به سفر می‌رویم و در این زمینه در پی انجام دید و بازدیدهای مرسوم که در سنخ مراودات اجتماعی قرار می‌گیرد، نیستیم که کسی بیاید و کسی هم برود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تحرکات اخیر کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران را نوعی تعجیل بلاوجه دانست و گفت: به‌رغم تلاش‌های این کشورها بعید می‌دانم که در فاصله زمانی تا گزارش البرادعی به نتیجه‌ای برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران برسند.

لاریجانی اصرار این کشورها بر صدور قطعنامه جدید علیه ایران که همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آژانس انجام می‌شود را نوعی اصرار بی‌منطق دانست و گفت: به نظر می‌رسد در شرایطی که ما با آژانس در حال رسیدن به نتیجه مشخصی هستیم، این کشورها سعی دارند با نوعی لجبازی تاثیرات گزارش البرادعی را کم کنند.

وی تصریح کرد: قبلا به آنها گفته‌ایم که ایستادن در مقابل اراده ملت ایران به زیان خودشان است و در این شرایط ۱+۵ به جای اینکه در پی آزار و اذیت و اقداماتی از این سنخ باشد، می‌تواند مسائل را با نگاهی دیگر دنبال کند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه می‌توان برای رفع نگرانی‌های آینده که متعلق به تمام کشورها است نیز چارچوب‌هایی را تهیه کرد، اظهار کرد: به نظرم با یک دیپلماسی هوشیارانه می‌توان شرایط را به گونه‌ای دیگر تغییر داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر فضای سیاسی برای تغییر شرایط در موضوع هسته‌ای مهیا است، گفت: به اعتقاد من فضای سیاسی برای این منظور وجود دارد و ابراز تمایل آقای سولانا برای تداوم مذاکرات نیز موضوع بسیار خوبی است که می‌تواند به ادامه گفت‌وگوها بیانجامد و شاید بهتر باشد خود ۱+۵ این مذاکرات را آغاز کند.

لاریجانی همچنین اظهار کرد: اعتقاد من این است که غرب در حرکت شتابانی که به صورت غیر منطقی علیه ایران دنبال می‌کند، در پی ایجاد نوعی یاس در اراده ملت و پایداری آنها است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با تاکید مجدد بر اینکه پیگیری صدور قطعنامه جدید از سوی کشورهای موسوم به ۱+۵ علیه ایران بیشتر جنبه لجبازی دارد، گفت: خیلی مهم است که در این شرایط ۱+۵ و دیگران بفهمند که مردم ایران روی دستاوردهای خود حساسند و عرصه‌های نمایش این حساسیت جریاناتی چون راهپیمایی ۲۲ بهمن و شرکت در انتخابات است.

وی افزود: بدون شک اگر آنها احساس کنند این ایستادگی و اراده ملی پشت دستاوردهای کشور قرار دارد و دولت نماینده این ایستادگی ملی است، تاثیرات خاصی را در رفتار آنها شاهد خواهیم بود.

لاریجانی یاد آور شد: من نمی‌گویم که هر سال در آستانه ۲۲ بهمن با اعلام حساس بودن شرایط کشور از مردم بخواهیم در راهپیمایی شرکت کنند، بلکه معتقدم الان چون در نقطه گذار قرار داریم و قدرت ایران در حال تثبیت شدن است، به رخ کشیدن اراده ملی اهمیت بسیاری می‌یابد.