واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی در خصوص اقتصاد ایران نوشت که به دلیل افزایش بهای نفت، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران طی سال‌های آینده به‌رغم کاهش همچنان قوی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ژانویه ۲۰۰۸ خود عنوان کرد که درآمدهای نفتی خوب به دولت اجازه می‌دهد تا به توسعه سیاست‌های مالی خود ادامه دهد که این امر به تداوم سطوح بالای مصرف و سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد. انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران که در سال گذشته ۸/۵درصد بود طی سال جاری به ۴/۵درصد کاهش یابد.

طی سال ۸۷ رشد اقتصادی ایران برابر با ۳/۴درصد خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۸۸ با کاهش صادرات، کاهش رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۸/۳درصد را در پی داشته باشد.

این در حالی است که بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که براساس برآوردهای اولیه، اقتصاد ایران در شش‌ماه اول سال ۱۳۸۶ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به روند رو به رشد خود ادامه داده است.

براساس این گزارش محاسبات فصلی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۷۶ از ۲۳۵هزار و ۶۹۴میلیارد ریال در شش‌ماه اول سال ۱۳۸۵ به رقم ۲۵۱هزار و ۴۲۳میلیارد ریال بالغ شده که گویای ۷/۶درصد رشد است. یاد‌آور می‌شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۸۵ معادل ۲/۶درصد و در شش‌ماه اول سال مذکور نیز شش درصد بوده است که در نتیجه در نیمه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، بخش واقعی اقتصاد تقریبا از ۷/۰ واحد درصد افزایش در نرخ رشد برخوردار بوده است.

برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی نشان می دهد که علت عمده افزایش نرخ رشد تولید را باید در افزایش نرخ رشد فعالیت‌های کشاورزی، صنعت، ساختمان و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات جستجو کرد، چنانکه سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مذکور در رشد تولید ناخالص داخلی، در نیمه اول سال ۱۳۸۶ به ترتیب ، ۴/۱، ۶/۱، ۹/۰، ۲/۱ واحد درصد بوده است با این وجود بخشی از این افزایش‌ها به دلیل کاهش سهم برخی از بخش‌های خدماتی در رشد تولید ناخالص داخلی جبران شد.