دو سناریو برای افزایش 25تومانی کرایه اتوبو‌س‌ها

فرید قدیری

شورای شهر تهران به عنوان عالی‌ترین نهاد ناظر بر مدیریت شهر تهران، نرخ کرایه اتوبوس‌های خصوصی و مینی‌بوس‌‌های تهران را برای سال آینده تعیین کرد. شورای شهر در هشتاد و چهارمین جلسه شورا تصویب کرد نرخ کرایه اتوبوس‌های بخش‌خصوصی در سال ۸۷ معادل ۲۵درصد افزایش می‌یابد و حداکثر افزایش ۲۵تومان خواهد بود.

بر اساس این مصوبه نرخ خطوط اتوبوسرانی بخش‌خصوصی در سال ۸۷ بر حسب کیلومتر تعیین شده؛ به طوری که نرخ کرایه اتوبوس تا ۷کیلومتر ۱۰۰تومان، ۷ تا ۱۲کیلومتر ۱۲۵تومان، ۱۲ تا ۱۶کیلومتر ۱۵۰تومان و ۱۶کیلومتر ۱۷۵تومان خواهد بود.

همچنین افزایش نرخ کرایه مینی‌بوس‌ها در سال ۸۷ نیز ۱۵درصد خواهد بود به طوری که حداکثر افزایش نرخ در ۴۶ خط مینی‌بوسرانی در تهران ۲۵ تومان خواهد بود.

تصویب افزایش حداکثر ۲۵تومانی کرایه اتوبوس و مینی‌بوس دو سناریو بیشتر جلوی پای مسافران و رانندگان اتوبوس‌ قرار نمی‌دهند.

سناریو اول: تورم سال گذشته که به صورت رسمی اعلام شد، ۵/۱۷درصد بوده است، بدین معنی که اگر در سال ۸۵ قیمت کالایی ۱۰۰تومان بود در سال ۸۶ این کالا با قیمت ۵/۱۱۷تومان به فروش می‌رسید. این میزان تورم به طور طبیعی باعث می‌شود مردم پول‌های درشت‌تری در جیبشان بگذارند.

به بیان ساده‌تر هر چقدر هزینه‌ها در کشور افزایش پیدا می‌کند مردم برای خرید کالا و خدمات باید و باید پول‌های درشت‌تر را با خود حمل‌ کنند.

فکر کنید اگر هنوز ۵ریالی در چرخه پولی وجود داشت، امروز برای خرید یک نان لواش باید ۴۰ سکه ۵ریالی جیبمان می‌گذاشتیم تا بتوانیم یک عدد نان بخریم.

پس قوانین نظام پولی و مالی در کشور ما حکم می‌کند متناسب با نرخ تورم، بانک مرکزی پول‌های ریز را از چرخه پولی خارج کند و پول‌های درشت‌تر را جایگزین کند.

همین اوایل امسال بود که اسکناس‌های ۵هزار تومانی به بازار آمد. دو سه سال قبل‌تر هم اسکناس ۲هزار تومانی باب شد. سال آینده نیز قرار است اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی بیاید.

اما در این اوضاع و احوال این پرسش به وجود می‌آید که در سال آینده مسافران اتوبوس و مینی‌بوس سکه ۲۵تومانی که سال‌ها است ضرب آن توسط بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است را از کجا باید بیابند تا به راننده تحویل دهند.

تازه، مصوبه شورای شهر تهران افزایش کرایه اتوبوس و مینی‌بوس را حداکثر ۲۵تومان اعلام می‌کند؛ به این معنی که مثلا ممکن است در یک خط ۱۰تومان یا ۱۵تومان افزایش پیدا کند.

به هر حال این مصوبه به احتمال زیاد باعث خواهد شد سال آینده مشاجره‌هایی بین راننده‌های اتوبوس و مسافران در این ارتباط ایجاد شود.

سناریو دوم: اگر مشاجره‌ها عمومیت پیدا کند و تعداد سکه‌های ۵، ۱۰ و ۲۵تومانی افزایش پیدا نکند، مسافران برای ختم دعوا ناگزیر می‌شوند مثلا به جای ۲۵تومان، یک سکه ۵۰تومانی شاید هم اسکناس ۱۰۰تومانی به عنوان کرایه به رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس تحویل دهند. در این صورت اگرچه براساس مصوبه رسمی شورای شهر افزایش کرایه خودروهای عمومی فقط ۲۵درصد بوده، اما در عمل شاهد افزایش غیررسمی تا مرز ۵۰ یا ۱۰۰درصد هم خواهیم بود.

توصیه ما به شما اتوبوس و مینی‌بوس‌سوارها این است که از هم‌اکنون به فکر جمع‌آوری سکه‌های ریز باشید.