روزهای پربار پایان سال برای سالن‌های نمایش

نگاه سوم- سال ۸۶ برای تئاتر تهران، سال پرباری نبود. از یک سو تعطیلی طولانی تئاتر شهر، و از سوی دیگر تاخیر در اجرای نمایش‌هایی که بنا بود در تالار وحدت اجرا شوند، از جمله تئاتر «افرا»ی بیضایی، دوست‌‌داران این هنر را محدود کرده بود به تالار مولوی، چند نمایش در تالار وحدت و اجراهای گاه به گاه در سالن‌های دیگر. اما در روزهای پایان این سال خاموش، سالن‌های نمایش شهر در اجرای آثار باهم رقابت می‌کنند. نمایش ملاقات با بانوی سالخورده، به کارگردانی حمید سمندریان و با بازی‌ گوهر خیراندیش، پیام دهکردی و علی رافر، که در روزهای قبل از جشنواره تئاتر فجر، اجرایش را آغاز کرده بود، هنوز هم ساعت ۱۹ هر روز در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. نمایش «تمدن» به نویسندگی و کارگردانی محمود استاد محمد که روایتی دیگر از مشروطه را بازخوانی می‌کند از آثار حاضر در جشنواره امسال بود و اصغر همت، هدا ناصح، خسرو احمدی و نگار جواهریان، ساعت ۳۰/۱۹ در تالار قشقایی اجرا می‌شود. «بهروز غریب‌پور» هم بالاخره راضی شد برای تمرکززدایی اجرا در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن بپذیرد و «کلبه عمو تم» را که داستانی است از نویسنده آمریکای لاتین، با بازی شهین علیزاده، نسیم ادبی و نعمت‌ا... اسدی، ساعت ۱۸:۳۰ در این تالار به نمایش بگذارد. اما «امیر دژ اکام» با دو نمایش در تالار چهارسو حضور دارد. این کارگردان «سه‌گانه میتراس» را به نویسندگی «سیمین امیریان» ساعت ۴۵/۱۷ به صحنه می‌برد و «امپراتور و آنجلو» را به نویسندگی «ایوب آقاخانی» و با بازی شیرین بینا و بهرام ابراهیمی، ساعت ۱۹ به نمایش می‌گذارد.

کارگاه نمایش تئاتر شهر بم میزبان «حنجره‌ها» است که به نویسندگی مهدی پور رضاییان و با کارگردانی و بازی امیر آتشانی ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود. اما «خسرو شجاع‌زاده» متنی از علی نصیریان، با عنوان «آدم خوابش می‌گیره» را ساعت ۱۸ در خانه نمایش به صحنه می‌برد و «عشق باران» هم به نویسندگی و کارگردانی مجید امرایی ساعت ۱۸ در حوزه هنری اجرا می‌شود.

تالار مولوی هم میزبان سه نمایش است. «خانه ایران» به کارگردانی آشنا محرابی ساعت ۱۹:۱۵، «مردهای بی‌کفن و دفن» که نمایشنامه‌ای است از «ژان پل سارتر»، ساعت ۱۷:۳۰ توسط امیرحسین حریری کارگردانی می‌شود و «تئاتر بی‌حیوان» هم به کارگردانی «امیر مهدی مکارمی» ساعت ۲۰ به صحنه می‌روند.