نشریه «فارن پالیسی» چاپ آمریکا با انتشار گزارشی ایران را بزرگترین برنده و آمریکا را بزرگترین بازنده جنگ عراق خواند.

در این گزارش تصریح شده است: آمریکا ۴ هزار نیروی خود را در عراق از دست داده و میلیاردها دلار از دارایی های این کشور در این جنگ هزینه شده است. این نشریه ۱۰ برنده حمله آمریکا به عراق را برشمرده و اعلام کرده است: ایران و مقتدی صدر روحانی شیعی در این فهرست به ترتیب در رتبه اول و دوم و پس از آنها القاعده در رتبه سوم قرار دارد.

ایران پس از سرنگونی صدام و اعدام وی بیشترین سهم را از این جنگ از آن خود کرده و نفوذ تهران در سراسر عراق تا نهادهای دولتی این کشور افزایش یافته است و با از بین رفتن ارتش عراق، دیگر هیچ قدرت نظامی در منطقه خلیج فارس وجود ندارد که با قدرت ایران برابری کند.

مقتدی صدر در این فهرست در رتبه دوم قرار دارد؛ زیرا این رهبر جوان پیش از اشغال عراق شناخته شده نبود، اما امروز وی از قدرتمندترین و بانفوذترین شخصیت های عراقی است و از موقعیتی برخوردار است که امکان آسیب زدن به وی وجود ندارد.

این نشریه همچنین مدعی شده است: القاعده به رهبری اسامه بن لادن که همچنان تحت تعقیب نیروهای امریکایی و هدف حملات آنهاست، پس از ایران و صدر بیشترین بهره برداری را از جنگ عراق کرده است. با وجود آنکه القاعده پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، نزدیک بود از بین برود، اما حمله به عراق سبب شد این شبکه جانی دوباره بگیرد و القاعده از این فرصت و از احساسات ضد امریکایی استفاده کرد تا حمایت و کمک مالی شمار زیادی از ساکنان منطقه خاورمیانه را به دست آورد.

ساموئل هانتینگتون، نویسنده کتاب «برخورد تمدن‌ها» به عنوان چهارمین برنده این جنگ معرفی شده است، زیرا حمله به عراق سبب شد بار دیگر کتاب وی به عنوان پر فروش ترین کتاب در بازارهای جهانی مطرح شود.

چین در رتبه پنجم این فهرست قرار دارد؛ زیرا کاهش قدرت آمریکا و مطرح شدن دیدگاه ایجاد «نظام جهان هماهنگ و چند قطبی» متعلق به مقامات چینی به افزایش شهرت و آوازه چین منجر شد.رهبران برخی از کشورهای عربی در رتبه ششم این فهرست هستند.

کشورهای تولیدکننده نفت به عنوان هفتمین طرف برنده جنگ در عراق مطرح شده‌اند، چرا که حمله به عراق به افزایش قیمت‌های نفت انجامید و این کشورها میلیاردها دلار سود کردند.

سازمان ملل متحد نیز به عنوان هشتمین طرف استفاده کننده از این جنگ است؛ زیرا این جنگ ثابت کرد سازمان ملل همچنان یک نهاد چند طرفی است و امکان ندارد طرف دیگری بتواند جای سازمان ملل را در امور بین المللی بگیرد.

کشورهای قدیمی اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز به عنوان نهمین طرف برنده جنگ در عراق هستند زیرا آنها از مخالفان سرسخت حمله به عراق بودند.

اسراییل در این فهرست در رتبه آخر قرار دارد؛ زیرا این جنگ سبب شد یکی از سرسخت ترین و قوی ترین دشمنان تل آویو نابود شود.

این نشریه در پایان با بیان اینکه «این فهرست جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا را متحیر خواهد کرد»، نوشت: آمریکا چه نیروهایش را از عراق خارج کند و چه در آنجا بماند، این یک حقیقت قطعی است که جنگ آمریکا بر ضد عراق از نظر راهبردی شکست خورده است.