دنیای‌اقتصاد- آمریکا تنها یک روز پس از اعلام آمادگی برای آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای با مقام‌های تهران اعلام کرده است که ایران تا سال ۲۰۱۳ میلادی نمی‌تواند اورانیوم بسیار غنی شده مورد نیاز برای تولید آنچه بمب هسته‌ای خوانده می‌شود را در اختیار داشته باشد.وزارت خارجه آمریکا در شرایطی این اطلاعات را منتشر کرده است که تا پیش از این، همواره به همراه اسرائیل- متحد منطقه‌ای خود - از دستیابی قریب‌الوقوع ایران به سلاح هسته‌ای خبر می‌داد. تغییر برآورد آمریکا از توانایی هسته‌ای ایران

واشنگتن: تهران سال‌‌ها تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد

دنیای‌اقتصاد- آمریکا تنها یک روز پس از اعلام آمادگی برای آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای با مقام‌های تهران اعلام کرده است که ایران تا سال ۲۰۱۳ میلادی نمی‌تواند اورانیوم بسیار غنی شده مورد نیاز برای تولید آنچه بمب هسته‌ای خوانده می‌شود را در اختیار داشته باشد.

وزارت خارجه آمریکا در شرایطی این اطلاعات را منتشر کرده است که تا پیش از این، همواره به همراه اسرائیل متحد منطقه‌ای خود بر دستیابی قریب‌الوقوع ایران به سلاح هسته‌ای خبر می‌داد و تلاش می‌کرد تا با استفاده از این حربه فشار‌ها بر مقام‌های تهران را به منظور پذیرش تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای افزایش دهد، اما اینک در چرخشی سوال برانگیز تاکید کرده است که ایران تا سال ۲۰۱۳ قادر به تولید سلاح هسته‌ای نیست. این همه در حالی است که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته به موازات اعلام برآورد‌های سازمان‌های آمریکایی و اسرائیلی همواره تاکید کرده‌اند که تولید سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعاتی آمریکا، اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۶ اعلام کرده بود که ایران با غلبه بر مشکلات فنی در برنامه هسته‌ای‌اش زودتر از آنچه تصور می‌شود قادر به تولید بمب اتم خواهد بود. دو سال پیش، سی‌بی‌اس نیوز گزارش داده بود: براساس یافته‌های جدید کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، ایران توانسته بر مشکلات فنی در فرآیند غنی‌سازی اورانیوم غلبه کند. براین اساس اگر ایران بتواند به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد تا سال ۲۰۱۰ قادر است مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب اتم را به دست آورد. افزون بر این، در اردیبهشت ماه سالجاری نیز آموس یادلین، رییس اداره اطلاعات ارتش اسرائیل فاصله تهران را تا دستیابی به سلاح هسته‌ای «بسیار نزدیک» ارزیابی کرده بود. یادلین گفته بود: اکنون ایران فاصله بسیار کمی تا دستیابی به یک زرادخانه هسته‌ای دارد و این کشور قادر است تا سال ۲۰۱۰ (یعنی تا کمتر از یک سال دیگر)سلاح هسته‌ای تولید کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود احتمال حمله نظامی به ایران در سال جاری را رد کرده بود. این درحالی است که مقامات اسرائیلی همواره بر محتمل بودن هر اقدامی از جمله اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند.

وی دو ماه پیش از آن نیز در همین کمیته عنوان کرده بود ایران ظرف یک سال قادر به تولید بمب هسته‌ای است، اما فعلا عجله‌ای برای این کار به خرج نمی‌دهد.

این همه در حالی است که به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، تحلیل‌گران اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند که با وجود پیشرفت‌هایی که ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون در زمینه غنی‌سازی اورانیوم کرده است، هنوز سال‌ها تا کسب فناوری لازم برای تهیه سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

در این گزارش که به درخواست فدراسیون دانشمندان آمریکایی و با استناد به قانون آزادی اطلاعات از طبقه‌بندی محرمانه کنگره آمریکا خارج شده است، اضافه شده است: تحلیل‌گران اطلاعاتی معتقدند سیاستمداران ایران هنوز تصمیمی قطعی برای تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده و دستیابی به سلاح هسته‌ای اتخاذ نکرده‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که تا زمانی‌که فشارهای جهانی بر ایران ادامه دارد، اتخاذ چنین تصمیمی دور از ذهن به‌ نظر می‌رسد. دیدگاه‌های منعکس شده در گزارش وزارت خارجه آمریکا در نشست کمیته اطلاعات سنا با دنیس بلر، رییس اداره اطلاعات ملی این کشور در ماه فوریه گذشته مطرح شد.

در این گزارش آمده است که برخی کشورهای غربی در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند که مقام‌های این کشور همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های خود تاکید دارند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های خود عدم انحراف هسته‌ای ایران را تائید کرده است.

با وجود برآوردهای وزارت خارجه آمریکا از زمان دستیابی ایران به آنچه بمب هسته‌ای خوانده می‌شود، برخی گروه‌ها و افراد دست راستی در این کشور همچنان معتقدند حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران یکی از گزینه‌های محتمل است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را متهم کرده است که با وجود حمایت‌های علنی از دولت افغانستان به شورشیان این کشور سلاح می‌دهد. به گزارش بی بی سی، گزارش وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: سیاست ایران در افغانستان هم‌اکنون متکی بر «حمایت مرگبار» از طالبان است و این در حالی است که ایران می‌داند افشای چنین اقداماتی تاثیراتی منفی روی روابط تهران و کابل می‌گذارد. این در حالی است که ایران اتهام حمایت از طالبان را که در گذشته نیز مطرح شده رد کرده است.

با وجود این که وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده است که ایران تا سال ۲۰۱۳ توان تولید سلاح اتمی را ندارد، تحلیلگران اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا معتقدند، سیاستمداران ایران هنوز تصمیمی قطعی برای تولید اورانیم بسیار غنی‌شده و دستیابی به سلاح اتمی نگرفته‌اند.

چارلز والد، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا روز پنجشنبه طی مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: حل‌وفصل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، بهترین راهکار ممکن است، اما در صورتی که اگر دیپلماتیک و تحریم‌های شدیدتر نتواند سیاست اتمی ایران را تغییر دهد، ارتش آمریکا قادر خواهد بود به تاسیسات اتمی و نظامی ایران صدماتی جدی بزند.

وی این نگرش را که ارتش آمریکا به دلیل مشکلات موجود در عراق و افغانستان نمی‌تواند با ایران درگیر شود، رد کرد و افزود: حمله به ایران بر عهده نیروهای هوایی و دریایی آمریکا خواهد بود نه نیروی زمینی.

والد در این مقاله نوشت: ایران در حال حاضر عجله‌ای برای فشردن دستی که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا دراز کرده است ندارد و حتی اگر ایران با مذاکره موافقت کند سیاستمداران آمریکایی باید آماده شکست دیپلماسی باشند.

وی افزوده است: چنانچه دیپلماسی و فشارهای اقتصادی علیه ایران شکست بخورد، حمله نظامی آمریکا گزینه‌ای معتبر و شدنی است.

بنابر این گزارش، موضع‌گیری والد در تناقض آشکار با سخنان مقام‌های ارشد پنتاگون و رهبران نظامی آمریکا که هرگونه حمله به ایران را عامل بی‌ثباتی خوانده‌اند، قرار دارد.