رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور دوشنبه شب اعلام کرد از اواخر هفته جاری اختیارات ماموران پلیس برای توقیف خودروها محدود می‌شود و تنها افسران ارشد اجازه چنین کاری را خواهند داشت. به گزارش ایرنا،‌ سردار سرتیپ دوم پاسدار «اسکندر مومنی» رییس جدید پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌دوشنبه شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: همچنین از هفته دوم مهرماه برنامه یکسان‌سازی رفتار پلیس با مردم را در سراسر کشور در برنامه کاری‌مان قرار داده‌ایم.

مومنی، ارتقای فرهنگی، آموزش و بازدارندگی را سه محور اساسی برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی برشمرد و گفت: در بحث بازدارندگی،‌ دو مساله را مورد توجه قرار داده‌ایم. یکی اینکه این امر موجب وارد کردن فشار بر قشر عمده رانندگان نشود و دیگر اینکه اختیارات همکاران ما در این زمینه محدود گردد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین از افرادی که خودروهایشان در حین انتقال به پارکینگ خسارت دیده است، عذرخواهی کرد. مومنی، هدف راهبردی پلیس راهور در کشور را کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن عنوان کرد و افزود: شرایط ما در بحث انضباط در رفت و آمد و نرخ تلفات جاده‌ای مطلوب نیست و این مساله حجم عظیمی‌از خسارات گوناگون را به کشور و مردم وارد می‌سازد. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بیان داشت: در سال ۱۳۸۷، تعداد ۸۰۰‌هزار فقره تصادف در کشور رخ داد یعنی روزانه ۲۲۰۰ فقره و در هر ساعت ۹۰فقره. تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات نیز در آن سال ۲۳‌هزار نفر بوده که به طور متوسط معادل روزی ۶۴نفر و ساعتی ۳ قربانی است. همچنین در آن سال ۲۸۰‌هزار مصدوم و مجروح ناشی از تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم، به بیان دیگر، ‌۷۶۰ نفر در هر روز و ۳۱‌نفر در هر ساعت مجروح و مصدوم شدند. وی افزود: به غیر از سال ۸۶، در بقیه سال‌ها با افزایش میزان تصادفات جاده‌ای رو به رو بوده‌ایم. مومنی تاکید کرد: رویکرد پلیس در به حداقل رساندن نرخ تلفات جاده‌ای در کشور کاملا علمی، برنامه محور و مبتنی بر تجربیات سایر کشورها است که در داخل بومی ‌شده و این رویکرد صرفا شامل امر و نهی و ایجاد شوک ناگهانی در جامعه نیست.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به ویژه در مدارس کشور را در رویکرد مذکور مهم ارزیابی کرد و گفت: پلیس هم اکنون در حال طراحی سیستمی‌است که وظایف و مسوولیت آموزشگاه‌های رانندگی را هدف قرار دهد، به این معنی که عملکرد منفی افراد خارج شده از هر آموزشگاه در رانندگی موجب آموزش دوباره فرد و احراز صلاحیت دوباره او در رانندگی و اخذ گواهینامه در همان آموزشگاه شود. مومنی اضافه کرد: بر اساس این طرح، اگر افراد ظرفیت لازم برای پذیرش مسوولیت خود در رانندگی و حفظ جان خود و سرنشینانشان را نداشته باشند، خود و آموزشگاه مربوطه شان ملزم می‌شوند دوره آموزش را تکرار کنند تا احراز مسوولیت صورت گیرد و پس از آن گواهینامه به آنان داده شود. «به موازات این طرح، سیستمی‌ برای صدور گواهینامه‌های هوشمند در دست طراحی است که بر مبنای آن، تمامی‌سوابق افراد در رانندگی ثبت خواهد شد.»