درخواست برای اصلاح گزارش آژانس

رامین مهمانپرست: گزارش آژانس را تاییدی بر فعالیت‌های صلح آمیزمان تلقی می‌کنیم

دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه دیروز در واکنش به تازه ترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که پنج‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد: گزارش اخیر آمانو مدیر کل آژانس را تاییدی بر فعالیت‌های صلح آمیزمان تلقی می‌کنیم. در همین حال، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس‌،‌این گزارش را «غیرحقوقی‌ترین و خلاف واقع‌ترین گزارش آژانس ظرف ۶ سال گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بیست و یکمین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته ایران که در عین حال نخستین گزارش فصلی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس اتمی‌به شمار می‌رود، گفت: انتظار ما از آژانس‌این است که برای حفظ هویت و حیثیت خود اجازه ندهد که با برخوردهای سیاسی، اراده برخی از کشورهای خاص به جامعه جهانی تحمیل شود.

رامین مهمانپرست در گفت‌و‌گو با‌ایرنا گفت: در آژانس باید به موضوع فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ‌ایران، از دید حقوقی نگاه شود.

وی با یادآوری‌این که‌ایران به تعهداتی که به آژانس داشته عمل کرده است، گفت: اگر حقوق ما را در اختیارمان قرار دهند، پرونده روند کاملا طبیعی را دارد.

مهمانپرست با اشاره به‌اینکه آژانس ۶ مورد درباره پرونده هسته‌ای‌ایران را به عنوان ابهام مطرح کرده بود، گفت: آنها اعلام کردند اگر‌این ابهامات برطرف شود، پرونده در مسیر طبیعی خود طی می شود؛ ما‌ این ابهامات را تک به تک برطرف کردیم که به تایید آژانس رسید و به طور مستند نیز موجود است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هر اقدامی که خارج از ‌این چارچوب حقوقی انجام شود، در پشت صحنه با اهداف سیاسی و تبلیغی خاص دنبال می‌شود. مهمانپرست با بیان‌ اینکه آژانس دارای چارچوب حقوقی است، ادامه داد: اعضایی که در آژانس عضو بوده و معاهده ان .پی .تی را امضا کرده‌اند، در قبال تعهدات، باید از حقوق خود برخوردار باشند. وی همچنین در گفت‌و‌گو با‌ایلنا تاکید کرد:با وجود انتشار گزارش مثبت آمانو برخی کشورها با فشارهای سیاسی خاص به دنبال محروم کردن ما از حقوقمان هستند. مهمانپرست با اشاره به انتشار بخش‌هایی از نخستین گزارش مدیرکل جدید جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در رابطه با پرونده هسته‌ای‌ایران گفت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای‌ایران با نظارت بازرسان‌این نهاد بین‌المللی و دوربین‌هایی که از سوی آژانس انرژی اتمی‌در مراکز هسته‌ای کشورمان نصب شده‌اند، صورت می‌گیرد.

وی افزود: با در نظرگیری صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌ایران، ما گزارش اخیر آمانو را تاییدی بر فعالیت‌های صلح‌آمیزمان تلقی می‌کنیم و معتقدیم برخی کشورهای خاص با اعمال فشار سیاسی به دنبال محروم کردن ما از حقوق‌مان هستند. وی تصریح کرد: ما رویکردهای سیاسی حاکم بر پرونده هسته‌ای‌مان را صحیح نمی‌دانیم و بر اساس اعتقاد راسخ خود خواهان برخورداری از حقوقی هستیم که براساس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای انزوای‌ایران در منطقه گفت: غرب از حضور کشور بانفوذ و مقتدری چون ایران در منطقه خاورمیانه بسیار ناراحت و سرخورده است و از هر ابزاری برای زیر سوال بردن سیاست‌های ما استفاده می‌کند. مهمانپرست تصریح کرد: جنجال سازی‌های پرونده هسته‌ای ما و یا تلاش‌هایی که به منظور جلوگیری از نفوذ ‌ایران در منطقه انجام می‌شود، ناشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای نادیده گرفتن نقش تاریخی ما در منطقه خلیج فارس است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در گفت‌و‌گو با ‌ایسنا گفت: برای ادامه مذاکرات با ‌١+۵ همچنان آماده بررسی و مذاکره درباره بسته پیشنهادی کشورمان هستیم. منتظر پاسخ طرف مقابلیم. آخرین بار که ‌این مذاکرات در ژنو انجام شد، بحث بسته پیشنهادی ‌ایران در دستورکار بود و ما منتظر ادامه مذاکرات از سوی کشورهای ‌١+۵ درمورد بسته پیشنهادی کشورمان هستیم. مهمانپرست تاکید کرد: برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آمادگی معاوضه سوخت و خرید آن را داریم، به شرط اینکه شرایط مورد نظر ما تامین شود و اصولا غنی‌سازی اورانیوم را درسطح‌٢٠ درصد درداخل کشور در تعارض با معاوضه یا خرید سوخت از خارج از کشور نمی‌دانیم.

نمره مقاومت البرادعی بیش از آمانو

در همین رابطه‌، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت هسته‌ای کشورمان را غیرحقوقی‌ترین گزارش ‌این آژانس خواند و گفت: به نظر بنده نمره مقاومت آقای البرادعی نسبت به فشارهای سیاسی، از اومانو بسیار بیشتر است. به گزارش‌ایسنا، بروجردی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گزارش اخیرآژانس غیرحقوقی‌ترین و خلاف واقع‌ترین گزارش آژانس ظرف ۶ سال گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران بوده است، زیرا ما غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را طی نامه رسمی اعلام کرده‌ایم. همچنین از بازرسان آژانس که از کشور الجزایر و مراکش بوده‌اند نیز دعوت کردیم و آنها به ‌ایران آمدند و با حضور آقای صالحی در جریان روند‌این غنی‌سازی قرار گرفتند، بنابراین تعجب می‌کنم که چگونه دبیرکل آژانس ‌این گزارش را داده است.

نماینده بروجرد گفت: ما به عنوان مجلس از ‌این گزارش ناراضی هستیم و امیدواریم که در جلسه دوشنبه هفته آینده که قرار است گزارشی از سوی آقای اومانو به شورای حکام ارائه شود،‌ایشان از ‌این فرصت استفاده کرده و گزارش خود را اصلاح و به شورای حکام ارائه دهد.

وی درباره ارزیابی‌اش از شخصیت اومانو گفت: قبل از‌این که او به عنوان دبیرکل آژانس انتخاب شود، بنده به ژاپن سفر کرده بودم و در دیدارهای صورت گرفته عنوان داشتم که برای کشور معتبر ژاپن خودشان ارزش قائل باشند و به گونه‌ای عمل کنند که دون شان آژانس نباشد و براساس مقررات بین‌المللی و آژانس رفتار کنند و در مقابل فشارهای سیاسی مقاومت کنند؛ اما متاسفانه نظرات آژانس و همچنین گزارش آقای اومانو به سمت سیاسی رفته است. بروجردی خطاب به آمانو گفت: جنابعالی سه بار نتوانستید برای مسوولیت فعلی از شورای حکام رای اعتماد بگیرید که امروز ما دلیل تردید اعضای شورای حکام برای سپردن‌این مسوولیت به شما را می‌فهمیم. پس اگر برای شخصیت خود ارزش قائل نیستید، برای ژاپن به عنوان یک کشور مهم و معتبر در عرصه جهانی اهمیت قائل شوید.

وی با بیان‌این که مدیر کل آژانس باید کاملا بی طرف و فارغ از هرگونه فشارهای سیاسی عمل کند، افزود: ‌این در حالی است که متاسفانه آقای آمانو گزارش خود را برخلاف واقع تنظیم کرده است.‌ آیا شما نمی‌دانید که جمهوری اسلامی ‌ایران قبل از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد مراتب را اطلاع داده بود و آژانس ۲ مامور بازرس را فرستاد و در حضور آن‌ها ‌این کار صورت گرفت، بنابراین امیدواریم آقای آمانو برای شورای حکام گزارش خود را تصحیح کند و گزارش واقعی به جهانیان بدهد تا اعتماد رفته را باز یابد.