اجلاس واشنگتن نمایشی برای تظاهر به خلع سلاح هسته‌ای است

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص اجلاس هسته‌ای واشنگتن، گفت: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهند نمایشی برای تظاهر به کاهش سلاح برگزار و عنوان کنند که برای اداره‌ آینده جهان با هماهنگی و برنامه اقدام می‌کنند، اما باور آن در بین ملت‌ها سخت است. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با ‌ایرنا در پاسخ به ‌این سوال که آمریکا از برگزاری اجلاس هسته‌ای در روز‌های ۲۳و ۲۴ فروردین (۱۲ و ۱۳ آوریل) به دنبال چه هدفی است و‌ایران از شرکت‌کنندگان در ‌این اجلاس به ویژه کشورهای اسلامی‌و منطقه‌ای چه انتظاری دارد؟ افزود: تا زمانی که برخی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنند آن را به دانش روز مجهز کنند و به طور دائم نیز در فکر محروم کردن سایر کشورها از دانش صلح آمیز هسته‌ای هستند تصور نمی‌کنم توفیقی در‌این زمینه حاصل شود.

مهمانپرست تصریح کرد: خلع سلاح هسته‌ای تنها در صورتی محقق می‌شود که عزم و اراده جهانی توسط کشورهای مستقل و آزاده در جهت عملی کردن‌این هدف مهم باشد.

ترس اسرائیل از شرکت در اجلاس واشنگتن

وی درخصوص‌اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در اجلاس هسته‌ای واشنگتن شرکت نخواهد کرد و گفته که در‌این اجلاس کشورهایی هستند که می‌خواهند سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل را زیر سوال ببرند؟ گفت: رژیم نامشروع صهیونیستی هیچ جایی را برای دفاع از رویکردهای جنایتکارانه خود باقی نگذاشته است؛ به طوری که کشورهای حامی‌این رژیم نامشروع، راه نجات و حفظ آبروی خود را در محکوم کردن اقدامات‌این رژیم می‌دانند.

به گفته وی، اقداماتی که‌این رژیم نامشروع در انبار کردن سلاح‌های هسته‌ای، بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی و اعمال جنایت علیه مردم بی‌گناه منطقه خاورمیانه، فلسطین و لبنان انجام داده، کار را به جایی رسانده است که حامیان‌این رژیم مجبور شد ه‌اند اقدامات آن را محکوم کنند تا برای خود وجهه‌ای به دست آورند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: به نظر می‌رسد که ملت‌ها، دیگر نمی‌توانند رژیم اشغالگر قدس و اقدامات آن را تحمل کنند و البته زمینه‌ای نیز برای حمایت از اقدامات‌ این رژیم در بین کشورهای دیگر باقی نمانده است. وی با اشاره به برگزاری جشن هسته‌ای در روز ۲۰ فروردین، افزود: دستاوردهای جدیدی که در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد، نشان دهنده‌این است که جوانان کشور ما تمامی‌مسیر برای دسترسی به‌این دانش پیشرفته را طی کرده اند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: دانش هسته‌ای که در ‌ایران بومی ‌شده راه را برای پیشرفت‌های آینده کشور باز می‌کند. مهمانپرست با تاکید بر‌اینکه تمامی ‌برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ‌ایران در جهت پیشرفت در بخش‌های مختلف صنعت، انرژی، کشاورزی، بهداشت و مواردی است که مردم ما در‌ آینده به آن نیاز دارند، اظهار کرد: اما کشورهای صاحب انحصاری ‌این دانش، سعی می‌کنند از ‌این انحصار برای ادامه سلطه‌طلبی خود استفاده کنند. وی ضمن اظهار امیدواری از‌اینکه کشورهای انحصار طلب به خواست ملت‌ها بیشتر توجه کنند، گفت:‌ این کشورها باید استفاده از روش‌های تهدید‌آمیز و زور را کنار بگذارند و زمینه را برای عاری کردن جهان از سلاح‌های هسته‌ای و مسیر استفاده همه کشورها و ملت‌ها از دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز فراهم کنند. مهمانپرست تصریح کرد: ما در‌این راستا هفته‌ آینده و طی روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین، اجلاس بین‌المللی خلع سلاح را در تهران برگزار می‌کنیم که میهمانان بسیاری از کشورهای مختلف در ‌این اجلاس شرکت خواهند کرد. سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: ما می‌خواهیم با کمک کشورهای مستقل دیگر که از‌ این دانش استفاده و برای مبارزه با به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای تلاش می‌کنند، راه جدیدی را با عزم جهانی به سمت عاری شدن جهان از سلاح هسته‌ای باز کنیم.