اوباما به دنبال یافتن متحدان جدید در برابر ‌ایران

دنیای اقتصاد- همزمان با تاکید چین مبنی بر‌این که رویکرد پکن در قبال تهران تغییر نکرده است، اوباما اذعان کرد که چین با آمریکا همراه نیست. یک روزنامه انگلیسی با پرداختن به مخالفت چین با درخواست آمریکا درباره وارد آوردن فشارهای جدید به‌ایران، از تلاش کاخ سفید برای یافتن متحدان جدید در برابر تهران گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تایمز در گزارش خود می‌نویسد: باراک اوباما پس از پایان کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن بر‌این مساله‌ تاکید کرد که چین آن‌گونه که باید با آمریکا در مورد مساله ‌‌ایران همراه نیست. اوباما علاوه بر‌این مساله‌ عنوان داشت که راه دشواری را در مذاکره با کشورهای دیگر برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه‌ایران پیش رو دارد‌. پیش از آن دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه نیز نسبت به تاثیر منفی اعمال تحریم‌های سنگین بر‌ایران ابراز نگرانی کرده بود. به گزارش روزنامه تایمز‌، نگاهی به مجموع مذاکرات انجام شده میان اوباما و متحدان اصلی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن آن‌گونه که باید از همکاری همپیمانان خود در مواجهه با موضع هسته‌ای ‌ایران اطمینان ندارد و از همین رو کاخ سفید در‌این راه به دنبال یافتن متحدان جدیدی است. به نوشته ‌این روزنامه هر چند اوباما سعی داشت در کنفرانس امنیت هسته‌ای به اجماعی جهانی در برابر‌ ایران برسد، اما با ‌این وجود کشورهای شرکت‌کننده در ‌این کنفرانس فقط با جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به پلوتونیوم موافقت کردند.

کشورهای شرکت کننده در‌ این کنفراس با کاهش مواد هسته‌ای که امکان استفاده از آنها در بعد نظامی‌وجود دارد موافقت کردند و ‌این موافقت موجب می‌شود تا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بتوانند برای اطمینان از اجرای «استاندارد طلایی» پادمان‌ها به تاسیسات هسته‌ای‌این کشورها سفر کنند. به گزارش مهر، اما در مورد‌ ایران، ‌این فقط چین و روسیه نبودند که با اعمال فشار علیه ‌ایران مخالف بودند، بلکه اظهارات نخست وزیران ترکیه و هند و همچنین رییس‌جمهوری برزیل در ‌این مورد نشان داد که اوباما در شرایط فعلی نمی‌تواند روی حمایت برزیل و ترکیه حساب کند. نخست وزیر هند نیز پیش از دیدار با اوباما اعلام کرده بود که با اعمال تحریم علیه‌ ایران مخالف است. اوباما در ‌این میان فقط توانست حمایت فرانسه و آلمان را برای اعمال تحریم علیه‌ایران جلب کند. بر همین اساس و با توجه به‌اینکه برزیل و ترکیه به عنوان اعضای غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند، اوباما آنگونه که خود گفته، مسیر دشواری را در هماهنگ کردن کشورهای دیگر علیه ‌ایران دارد.

چین: موضع‌مان تغییر نکرده است

در همین حال، چین تاکید کرد که به‌رغم ادعاهای کاخ سفید مبنی بر این‌که پکن درخصوص تحریم ایران بازتر برخورد کرده است، رویکردش در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران را تغییر نداده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه شیکاگو تریبیون نوشت: ژیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین به خبرنگاران در پکن گفت که چین همواره بر این باور بوده است که تحریم و فشار نمی‌تواند این مساله را به طور اساسی حل کند. وی گفت که چین بر موضع مستمرش در قبال مساله‌ هسته‌ای ایران تاکید می‌کند. این سخنگو گفت که پکن مخالف دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است و از «استراتژی دوسویه» در قبال ایران مرکب از مذاکره و فشار حمایت می‌کند. ژیانگ گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید به آرام کردن اوضاع و حل مناسب مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره کمک کند. مقامات کاخ سفید روز دوشنبه گفتند که اوباما قول رییس‌جمهور چین برای همکاری در اعمال دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به دست آورده است. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ژیانگ یو پس از گفت‌وگوهای هوجینتائو و باراک اوباما روسای‌ جمهور چین و آمریکا و پس از آن‌که مقامات آمریکایی گفتند دو طرف برای پیشبرد قطعنامه‌ تحریم‌های جدید علیه ایران توافق کرده‌اند، صحبت می‌کرد. وی گفت: اقدامات شورای امنیت باید به حل مساله از طریق گفت‌وگو و مذاکره کمک کند. چویی تیانکایی، معاون وزیر خارجه‌ چین نیز گفت که پکن همچنان تداوم گفت‌وگو و مذاکره برای حل مساله ایران را ترجیح می‌دهد. وی افزود: در واقع هیچ تفاوتی میان موضع کنونی ما و موضعی که همواره داشته‌ایم، وجود ندارد.