توکلی و نادران: قانون یارانه‌ها به شکل مصوب لازم‌الاجرا است

با وجود اعلام توافق دولت و مجلس در مورد اجرای قانون یارانه‌ها با تاخیر چند ماهه، احمد توکلی و الیاس نادران، دو نماینده شاخص تهران در مجلس شورای اسلامی همچنان بر ضرورت آغاز اجرای قانون به شکل مصوب تاکید کردند. توکلی توافقات چند نماینده مجلس با رییس‌جمهور را «توافق دولت و مجلس» ندانست و گفت که تنها قانون مصوب را به عنوان توافق به رسمیت می‌شناسد. نادران نیز تاکید کرد که مصوبات کارگروه مشترک دولت و مجلس برای مجموعه مجلس الزام‌آور نیست.

توکلی: مجلس توافقی نکرده است

احمد توکلی با بیان اینکه هیچ توافق روشنی در مورد یارانه‌ها بین دولت و مجلس صورت نگرفته است، افزود: چنین کاری عملی نیست؛ چراکه اگر چند نفر از نمایندگان مجلس ولو اینکه افراد موثر محترم و ذی‌نفوذی باشند، به اتفاق آقای رییس‌جمهور تصمیماتی اتخاذ کنند، توافق بین دولت و مجلس محسوب نمی‌شود، گرچه چنین رایزنی‌هایی اغلب لازم و مفید است، اما توافق دولت و مجلس در شکل قانون مصوب ظاهر می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اضافه کرد: تا جایی که من می‌دانم داستان این است که کارگروهی که تشکیل شده بود، دو جلسه بیشتر نداشت که من در جلسه اول شرکت کرده بودم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای میرتاج‌الدینی معاون آقای احمدی‌نژاد در آن جلسه اظهار کرد که دولت سه خواسته دارد که اولی تبدیل ۲۰ هزار به ۴۰ هزار میلیارد تومان است، دوم حذف مالیات و عوارض و سوم اضافه شدن عبارتی به قانون هدفمند کردن است که دولت بتواند به فقرا و مستضعفین بیشتر کمک نقدی انجام دهد. وی افزود: در پاسخ گفته شد که خواسته سوم در خود قانون هست؛ چرا که در قانون هدفمند کردن گفته شده که متناسب با درآمد باز توزیع انجام شود و براساس آن می‌توان به فقرا بیشتر پرداخت کرد و به اغنیا کمتر. به گفته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در مورد مساله اول که خواست دولت افزایش از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار میلیارد است، باید تبعات آن دیده شود و مخالفان و موافقان آن اظهار نظر کنند و شیوه کار هم آن است که دولت لایحه بیاورد و زمان را هم تلف نکند چرا که تاخیر در اجرا قانونی نیست. گرچه بنده امروز بیش از قبل برای پیشنهاد حداکثر ۱۰ هزار میلیاردی خودم دلیل کارشناسی دارم. توکلی خاطر نشان کرد: از نگاه کارشناسی با افزایش رقم اصلاح شده ۲۰ هزار میلیاردی مخالفم و اجرای آن را برای اقتصاد و امنیت کشور مضر می‌دانم.

وی در ادامه گفت: در جلسه دوم تا جایی که اطلاع دارم تفاهمی صورت نگرفت و تنها در پایان جلسه آقای عبداللهی و رییس کمیسیون برنامه و بودجه فرضی را مطرح کرد که بر اساس آن دولت اگر اجرای قانون را مدتی عقب بیندازد و مثلا آن را از مرداد ماه آغاز کند، می‌تواند با خرج کردن ۲۰ هزار میلیارد تومان در ۷ ماه همان مبالغ بالاتری را که مد نظر دارد، هزینه کند. وی با بیان اینکه عده‌ای از این پیشنهاد استقبال کردند، گفت: یکی دو شب پیش آقایان عبداللهی، ابوترابی و زارعی با آقای احمدی‌نژاد ملاقات کردند و این مساله را با ایشان در میان گذاشتند که ایشان هم با شرط و شروطی غیرعملی این مساله را پذیرفت.

عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اضافه کرد: بر اساس توافقی که این سه نفر به شکل مشروط با رییس‌جمهور انجام دادند، نمایندگانی که برای اصلاح قانون هدفمند کردن طرحی را امضا کرده بودند، در اعلام وصول طرح اصرار نکردند، اما این مساله را نمی‌توان توافق مجلس و دولت نامید و از نظر ما همچنان قانون باید اجرا شود. توکلی تاکید کرد: در حال حاضر قانون واجب‌الاجرا است و هیچ تعللی در مورد آن پذیرفته نیست.

نادران: توافقات، الزام‌آور نیست

الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به توافق کارگروه مشترک مجلس و دولت در خصوص نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، اصلاح قانون مصوب نهاد قانونگذار را در گرو رای مجلس دانست.

نماینده تهران درباره توافق کارگروه مشترک مجلس و دولت بر سر نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، اظهار داشت: هر نوع رایزنی برای اجرا یا اصلاح قانون مفید است. وی در عین حال تاکید کرد که نمایندگان مجلس در کارگروه مشترک نماینده مجموع نمایندگان ملت نیستند و رایزنی‌های آنها با نمایندگان دولت برای مجلس الزام‌آور نیست. نادران اظهار داشت: ساز و کار تغییر مسیر قانون یا اصلاح قانون مشخص است و اینکه گفته شود توافق شده یک بند از قانون در تاریخ معینی اجرا شود، حرف جدیدی نیست، اما توافقات نباید مانع اجرای قانون یا مجوزی برای توقف در اجرای آن شود.

یارانه‌ها همان ۲۰ هزار میلیارد است

علی‌اصغر زارعی، عضو کارگروه مشترک دولت و مجلس برای حل اختلافات یارانه‌ای، از توافق قطعی دولت و مجلس برای کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی از هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای این قانون در ماه‌های باقیمانده سال خبر داد و گفت: در صورت ابلاغ شدن این توافق به دولت طرح اصلاحی ۳۵ هزار میلیارد خود را پس می‌گیریم. به گزارش خبرگزاری مهر نماینده تهران درباره اظهارات مسعودپور، معاون معاون پارلمانی رییس‌جمهور، مبنی‌بر اینکه توافق شده است، دولت افزایش نرخ‌ها را بر اساس سناریوهای ۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین کند نیز گفت: چنین توافقی صورت نگرفته است.زارعی در پاسخ به این سوال که در نهایت با این توافقات نظر دولت تامین می‌شود و قانون را اجرا خواهد کرد؟ گفت: در توافق صورت گرفته، دست دولت برای انتظاراتی که داشت باز شد و اجرا برای آن راحت‌تر شد و دیگر نباید نگران فشار فوق‌العاده بر مردم باشیم.