گزارش وزیر خارجه از تعیین مرزهای قانونی ایران و عراق

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس که وزیر امور خارجه را برای پاسخگویی در مورد مرزهای ایران و عراق به مجلس کشانده بود، از پاسخ‌های منوچهر متکی قانع شد و اعلام کرد که به دلیل ایام فاطمیه نیازی به رای‌گیری از نمایندگان درباره سخنان وزیر نیست. به گزارش دنیای اقتصاد، منوچهر متکی در جلسه علنی دیروز به منظور پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور در ارتباط با عدم جدیت وزارت امور خارجه در عملیاتی کردن میله‌گذاری مرزی با عراق طبق قرارداد قانونی و پایدار ۱۹۷۵ الجزایر به صحن علنی مجلس آمده بود که توانست با توضیحات خود قاضی‌پور را قانع کند.

متکی در توضیحات خود اظهار داشت: اولین اجلاس کمیسیون دائمی هماهنگی وظایف کلانتران مرزی ایران و عراق در موضوع ماده ۱۹ موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به کلانتران مرز اواخر اسفندماه ۱۳۸۷ در بغداد برگزار گردید. پس از این اجلاس با تامین بودجه مورد نیاز برای تجدید نصب علائم مرز زمینی از سوی هیات‌وزیران در اردیبهشت‌ماه سال جاری، پیگیری‌های لازم و مستمر از سوی این وزارتخانه در سفارت ایران در بغداد، جهت شروع به کار اکیپ‌های فنی مامور تجدید نصب علائم مرزی به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در آخرین تحول، طرف عراقی با ارسال یادداشتی ضمن اعلام عدم تامین اعتبار مالی لازم برای این منظور از سوی دولت عراق، خواستار تعویق شروع عملیات تا اطلاع ثانوی گردیده است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه این موضوع به صورت جدی از سوی این وزارتخانه در حال پیگیری است، تاکید کرد: با توجه به تخریب گسترده مرز زمینی و عدم پاکسازی و لایروبی اروندرود در خلال جنگ تحمیلی، لازم بود که لایروبی و عملیات اندازه‌گیری اروندرود با همکاری مشترک طرفین به عمل آید.

وی با اشاره به عدم همکاری رژیم سابق عراق در این مورد، خاطرنشان کرد: عدم همکاری رژیم سابق عراق و شرایطی که پس از آن به وجود آمد موجب شد که این موضوع آنگونه که باید انجام نشود. پس از سقوط حکومت عراق دو دولت ایران و عراق در کنار ارتقای روابط دیپلماتیک، مقدمات لازم برای رفع مشکلات موجود در مرزها نیز فراهم شد. به گفته متکی، در فضای تبلیغاتی که میان دو کشور با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس عراق صورت گرفته بود، وی سفری به عراق داشت و با وزیر خارجه عراق دیدار کرد. در این دیدار تاکید شد که گام‌های بعدی در مورد مرزها نهایی شود که تفاهمات در این مورد نیز انجام شد.