مدیرعامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران گفت: روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در شهر هشت میلیون نفری تهران می‌میرند و این آمار در حال افزایش است. «اسد فاضل» مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با خبر دادن از کاهش میانگین سنی فوت‌شدگان تهرانی به ۴۹ سال و چهار ماه، بررسی آمار مرگ‌ومیر تهرانی‌ها در سال ۸۸ و علل فوت شهروندان را مورد توجه نیز قرار می‌دهد .

به گفته وی، آنچه مشخص است، علل مرگ‌ومیر تهرانی‌ها اکنون بسیار بیشتر از حتی ۲۰سال قبل شده و مرکز خدمات کامپیوتری سازمان بهشت زهرا (س) شهرداری تهران بالغ بر یک هزار علت را برای مرگ شهروندان تهرانی ثبت کرده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌گوید: سال ۸۸، ۴۸ هزار و ۳۱۶ مرگ در سازمان بهشت زهرا ثبت شد که در کمال ناباوری، میانگین سن فوت‌شدگان به ۴۹ سال رسیده است.

از این تعداد، ۲۷ هزار و ۱۱۳ نفر مرد و ۱۸ هزار و ۳۲۲ نفر زن بودند که باید مرگ دو هزار و ۸۸۱ نوزاد را نیز به آن اضافه کرد.

بررسی علل مرگ‌ومیر تهرانی‌ها گویای آن است که ایست قلبی با هفت هزار و ۸۲۸ قربانی و سکته قلبی یا همان آنفارکتوس با چهار هزار و ۲۱۱ قربانی که در سال گذشته گرفت، بیشترین علت مرگ شهروندان تهرانی است که میانگین سنی فوت‌شدگان ۵۲ و ۴۸ سال بوده است. نارسایی قلب با دو هزار و ۷۱۱ قربانی و میانگین سنی ۴۵ سال، عامل بعدی علت مرگ تهرانی‌ها است که البته باید به آن، مرگ ایسکمیک قلب را با یک هزار و ۱۲۴ قربانی اضافه کرد.

بر اساس آمار، بعد از مسائل مربوط به قلب برای فوت شهروندان تهرانی، نوبت به سکته مغزی می‌رسد که میانگین سنی فوت‌شدگان ناشی از آن به حدود ۷۴ سال می‌رسد که در سال ۸۸ در شهر تهران دو هزار و ۳۸۱ قربانی گرفته است.

مرگ داخل رحم با دو هزار و ۱۵۵ نفر از دیگر علل شایع مرگ‌ومیر در تهران است. پس از علل گفته شده، حالا نوبت به کهولت سن به عنوان علتی برای مرگ‌ومیر می‌رسد که سال ۸۸، دو هزار و ۳۳ نفر با میانگین سنی ۸۵ سال در پایتخت قربانی داشته است. این مساله بیانگر کاهش سن مرگ‌ومیر در شهر تهران است که با تحلیلی بر آمارهای ارائه شده، فشار عصبی و استرس که عاملی مهم در مشکلات قلبی است قاتل شماره یک تهرانی‌ها به شمار می‌رود.

نکته جالب دیگر در تحلیل مرگ‌ومیر تهرانی‌ها نیز این است که با وجود ثبت بیش از یک هزار عامل مرگ برای تهرانی‌ها، سال ۸۸، ۴۹ نفر از شهروندان تهرانی به دلیل‌های ناشناخته جان سپرده‌اند و علتی برای مرگ آنها ثبت نشده است.