حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسوولان بخش‌های مختلف استان قم، خدمت به مردم را یک توفیق و ارزش خواندند و تاکید کردند: اگر این خدمت برای مردمی مومن، مجاهد، با انگیزه‌های عالی در حرکت‌های اجتماعی و امتحان داده همچون مردم قم باشد، قطعا ارزشی مضاعف است و به همین دلیل مسوولان باید برای خدمت حداکثری به مردم قم و حل مشکلات این استان، تمام تلاش خود را به‌کار گیرند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در‌ این دیدار که معاون اول رییس‌جمهور، اعضای هیات دولت و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مبغوض بودن قم در دوران ستمشاهی به دلیل تدوین مردم قم، ارتباط با روحانیت، وجود حوزه علمیه و سابقه مبارزاتی علما و مردم، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاصی به شهر قم شد، اما حرکت عمران و آبادانی قم در پنج سال اخیر، حقا و انصافا شتاب بیشتری گرفته است. حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم ادامه‌ این حرکت پرشتاب، خاطرنشان کردند: اگر عمران و آبادانی قم با همین سرعت ادامه یابد، امید می‌رود که عقب‌ماندگی‌های متراکم این استان جبران شوند.

ایشان خدمت به قم را خدمت به کشور دانستند و تاکید کردند: شهر مقدس قم آبروی جمهوری اسلامی‌ ایران است زیرا‌ این شهر پایگاه انقلاب و روحانیت و محل بزرگ‌ترین حوزه علمیه و شخصیت‌های برجسته علمی و دینی است.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حجم گسترده تبلیغات رسانه‌های بیگانه در مورد قم در روزهای اخیر، آن را نشان‌دهنده اهمیت شهر قم خواندند و افزودند: یکی از برنامه‌های تبلیغاتی مخالفان نظام در سی سال گذشته، تضعیف و تحقیر نمادهای انقلاب و اسلام به ویژه شهر قم بوده است.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: جبهه دشمن همواره برای قم به عنوان پایگاه عظمت اسلام و برافراشته شدن پرچم انقلاب، برنامه‌ریزی خاص داشته است که از آن جمله طراحی برای به وجود آوردن پایگاه ضدیت با انقلاب اسلامی در قم بود.

ایشان افزودند: در این طراحی و برنامه‌ریزی، تاثیرگذاری بر فکر و احساسات مردم قم در دستور کار است و تنها راه مقابله با آن، تلاش بیش از پیش برای خدمت به مردم قم و گشودن گره‌ها از زندگی‌ این مردم است.رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: البته مردم قم با حضور با شکوه و پرشور خود در روزهای اخیر، پاسخی قاطعانه به طراحی‌ها و تبلیغات دشمن دادند و بیداری و عمق نفوذ‌ ایمان در دل‌های خود را به نمایش گذاشتند.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌‌ای با یادآوری محدود بودن امکانات دستگاه‌های دولتی افزودند: برای حل مشکلات قم، باید این مشکلات اولویت‌بندی و پیگیری جدی شوند.

ایشان با اشاره به جلسه هیات دولت در قم تاکید کردند: همه مصوبات دولت در سفرهای استانی و همچنین تصمیمات جلسه دیروز، باید با دقت و اهتمام پیگیری و اجرا شوند.رهبر انقلاب اسلامی، آب آشامیدنی، مناطق محروم، امکانات بهداشتی و درمانی به ویژه در بخش زنان، صنایع دستی، آب کشاورزی و صنعت را از جمله مسائل اساسی شهر قم برشمردند و خاطرنشان کردند: در سال‌های اخیر و در دولت‌های نهم و دهم چندین برابر دوره‌های قبل کار انجام شده است، اما جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی ملت‌ ایران نیازمند حرکتی پرشتاب و بی‌وقفه در همه بخش‌ها است.

حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ا‌ی همه مسوولان و خدمتگزاران را به گشاده‌رویی در برخورد با مردم توصیه کردند و افزودند: برخورد صمیمانه و با آغوشی باز با مردم از مهم‌ترین وظایف مسوولان است.ایشان با تاکید بر‌ آنکه اجر معنوی خدمت به مردم بسیار بالاتر و ارزشمندتر از اجرهای دنیوی است، از زحمات و تلاش‌های مسوولان استان قم به ویژه در روزهای اخیر قدردانی کردند.

در ابتدای این دیدار رحیمی معاون اول رییس‌جمهور گزارشی از جلسه دیروز هیات دولت در قم ارائه کرد و گفت: در‌ این جلسه، علاوه بر مصوبات سفرهای استانی، تصمیمات جدیدی برای قم گرفته شد.

سرعت بخشی به احداث خط آهن قطار پرسرعت تهران - قم با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید، تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از مناطق محروم شهر قم در مدت ۵/۲ سال، تکمیل بیش از ۳۱ هزار واحد مسکونی مسکن مهر تا شهریور سال‌ آینده و اختصاص یکصد و ده میلیارد تومان برای انتقال آب شیرین به قم از جمله تصمیمات هیات دولت برای مردم قم بود که معاون اول رییس‌جمهور به آنها اشاره کرد.موسی‌پور استاندار قم نیز در سخنانی به برخی خدمات انجام گرفته در طول سال‌های گذشته به ویژه پنج سال اخیر اشاره کرد و گفت: وجود بیش از سیزده هزار مدرسه در مقاطع مختلف، پنجاه و سه هزار دانشجو در ۲۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاه،‌ جهاد دانشگاه‌های دخترانه حضرت معصومه، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی قم، بیش از دو هزار تخت فعال بیمارستانی، ۲۱۳ مرکز بهداشتی و درمانی، ۳۶۰ مجموعه ورزشی، چهل هزار خط تلفن ثابت و ششصد و بیست و پنج هزار خط تلفن همراه از جمله اقدامات انجام گرفته برای شهر قم است.

وی، مراکز صنعتی، کشاورزی و دامداری را از مزایای شهر قم برشمرد و گفت: با وجود خدمات انجام شده، استان قم همچنان دارای مشکلات متعددی است که از جمله آنها، بافت فرسوده متراکم در شهر قم است.

پس از این دیدار اعضای هیات دولت و مسوولان استان قم، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌‌ای در دفتر مقام معظم رهبری در قم اقامه کردند.

توصیه‌های کاری به حوزه‌های علمیه

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌سه‌شنبه شب در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه علمیه قم، تهیه نظام جامع آموزش، پژوهش و تبلیغ حوزه را ضروری خواندند و تاکید کردند: یکی از نیازهای جدی حوزه، تدوین چشم‌انداز و برنامه راهبردی است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی ‌برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین اولویت‌های علوم حوزوی را در پرتو ترسیم چشم‌انداز‌ آینده امکان‌پذیر دانستند و افزودند: مدیریت تشکیلات حوزه نیز باید از لحاظ اداری، چابک و سبک باشد.ایشان، ارتباط مستمر شورای‌عالی حوزه علمیه قم با مراجع محترم را ضروری خواندند و بر لزوم استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات فضلای جوان حوزه تاکید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: رهبری در مصوبات شورای‌عالی حوزه علمیه قم و تصمیم‌های مدیریتی آن مطلقا‌ دخالت نمی‌کند. رهبر انقلاب اسلامی‌با تاکید بر محدود نکردن سبک و روش تدریس و درس خواندن در حوزه‌های علمیه، عرفان عملی را یکی از موارد ضروری برای طلاب و روحانیون خواندند و خاطرنشان کردند: بیان شرح حال بزرگان اهل تهذیب و اخلاق برای طلاب و انتشار نامه‌ها و نصیحت‌های اخلاقی آنان، بسیار تاثیرگذارتر از عرفان نظری است.ایشان با یادآوری مباحث مربوط به‌ایجاد تحول در حوزه علمیه در سال‌های اخیر و همچنین در دیدار روز پنج‌شنبه طلاب، تاکید کردند: موضوع تحول در حوزه علمیه باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود.رهبر انقلاب اسلامی‌ همچنین از زحمات و تلاش‌های شورای‌عالی مدیریت حوزه علمیه قم و مدیریت حوزه تشکر و قدردانی کردند.