تایلند کمترین و آفریقای جنوبی بیشترین نرخ بیکاری را بین ۴۲ کشور دارند

اسپانیا با ۳/۲۰ درصد در گروه کشورهای اروپایی با نرخ بیکاری دورقمی و بالای ۱۰ درصد قرار دارد آخرین وضعیت نرخ بیکاری ۴۲ کشور جهان نشان دهنده تفاوت حدود ۲۴ درصدی این نرخ از تایلند تا آفریقای‌جنوبی است که این موضوع نشان‌دهنده تاثیر سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها در متعادل کردن بازار کار است. به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی وضعیت نرخ بیکاری کشورهای مختلف در قاره‌ها نشان‌دهنده نوسانات نرخ بیکاری است؛ به نحوی که تاثیر وضعیت تولید، رونق کسب‌وکار و نتیجه سیاست‌های دولت‌ها در اشتغالزایی به روشنی در قالب آمار و ارقام مشخص شده است.

آفریقای‌جنوبی رکورددار بیکاری

بر اساس این گزارش، در حالی که کشور آفریقای جنوبی طبق آخرین برآورد نرخ بیکاری ۳/۲۵ درصدی را تجربه می‌کنند، برخی کشورهای آسیایی مانند تایلند در شرایط خوبی به سر می‌برند و نرخ بیکاری در آن معادل ۵/۱ درصد است.

بیکاری در آمریکا

هم‌اکنون نرخ بیکاری در ایالات متحده ۶/۹ درصد است و آرژانتین در قاره آمریکا نرخ بیکاری ۹/۷ درصد را تجربه می‌کند. این وضعیت در برزیل نشان‌دهنده ۹/۶ درصد بیکاری، شیلی ۳/۸ درصد، کلمبیا ۷/۱۲ درصد، مکزیک ۷/۵ و ونزوئلا نیز ۲/۸ درصد است.

آسیا

وضعیت نرخ بیکاری در کشورهای منطقه آسیا نیز وضعیت متناقضی دارد به نحوی که هم‌اکنون در حالی ژاپن نرخ بیکاری ۲/۵ درصدی را تجربه می‌کند که این نرخ در کشور کره‌جنوبی معادل ۴/۳ درصد برآورد شده است. نرخ بیکاری چین نیز با جمعیت بیش از ۲/۱ میلیارد نفری ۶/۹ درصد و این نرخ در هنگ کنگ برابر با ۳/۴ درصد است. هندوستان به عنوان یک کشور آسیایی در حال رشد دارای نرخ بیکاری ۷/۱۰ درصدی بوده که این نرخ در اندونزی ۴/۷ درصد برآورد شده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، تایوان دیگر کشور

آسیای جنوب شرقی ۲/۵ درصد نرخ بیکاری دارد و تایلند نیز تنها دارای نرخ بیکاری ۵/۱ درصد است.

پاکستان به عنوان یکی از همسایگان ایران در منطقه آسیا هم‌اکنون از نظر بیکاری وضعیت قابل قبولی دارد و نرخ بیکاری آن معادل ۵/۵ درصد است. البته این نرخ در سنگاپور وضعیت مناسب‌تری را تجربه می‌کند و برابر با ۲/۲ درصد برآورد شد.

نرخ بیکاری مالزی دیگر کشور آسیایی ۷/۳ درصد گزارش شده و در استرالیا نیز برابر با ۱/۵ درصد است. ترکیه که یک کشور آسیایی - اروپایی و در همسایگی شمال غربی ایران است از ۵/۱۰ درصد نرخ بیکاری برخوردار است.

اروپا

اروپا نیز روزگار خوبی را در بیکاری و کاهش تعداد کارجویان سپری نمی‌کند؛ به نحوی که این نرخ در برخی از کشورهای این قاره کمتر از ۴ درصد و در برخی دیگر بالای ۲۰ درصد است.

کشورهایی چون سوئیس با نرخ بیکاری ۸/۳ درصد، سوئد ۴/۷ درصد، روسیه ۸/۵ درصد، نروژ ۵/۳ درصد، دانمارک ۱/۴ درصد، جمهوری چک ۶/۸ درصد، هلند ۳/۵ درصد، ایتالیا ۴/۸ درصد، آلمان ۶/۷ درصد، اتریش ۸/۳ و بریتانیا نیز ۸/۷ درصد در رده کشورهای با نرخ بیکاری تک رقمی اروپا هستند.

از طرفی منطقه یورو با نرخ بیکاری ۱۰ درصدی مواجه است که بلژیک با ۳/۱۱ درصد نرخ بیکاری، فرانسه با ۱۰درصد، یونان با ۶/۱۱ درصد و اسپانیا نیز با ۳/۲۰ درصد در گروه کشورهای اروپایی با نرخ بیکاری دورقمی و بالای ۱۰ درصد قرار دارند که بررسی این وضعیت نشان‌دهنده ضعیف بودن سیاست‌های اشتغالزایی در این کشورها در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی است که نرخ بیکاری تک‌رقمی را برای خود رقم زده‌اند.

مجارستان با نرخ بیکاری دورقمی ۱۱ درصدی در کنار لهستان ۴/۱۱ درصدی نیز جزو کشورهای با نرخ بیکاری بالای اروپا محسوب می‌شوند. البته کانادا در آمریکای شمالی دارای ۱/۸ درصد بیکاری است و در نقطه مقابل نیز مصر به عنوان یک کشور آفریقایی نرخ بیکاری معادل ۹ درصد را تجربه می‌کند.

ایران

ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای واقع در قاره آسیا در فصل بهار سال‌جاری نرخ بیکاری ۶/۱۴ درصدی را تجربه کرد، هرچند این نرخ در مقایسه با چندسال اخیر یک رکورد در بیکاری محسوب می‌شود، ولی مسوولان امیدوارند با سیاست‌هایی که دولت در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی اعمال کرده است، این نرخ در فصل تابستان کاهش یابد.

هرچند نرخ‌های بیکاری در کشور همیشه با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه است، ولی برخی برآوردها نیز نرخ بیکاری فعلی کشور را ۳/۱۵ درصد نشان می‌دهد که این مساله نشان‌دهنده افزایش دوباره نرخ بیکاری است. البته اظهارنظرهای غیررسمی برخی فعالان بازار کار نیز نرخ بیکاری را بیش از ۱۸ درصد نشان می‌دهد.