تصویب تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور

دنیای‌اقتصاد- مجلس با رای مثبت بیش از ۷۰ درصد نمایندگان حاضر در صحن علنی، تقاضای تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور را تصویب کرد. این تقاضای تحقیق و تفحص که از طریق دو گروه متفاوت از نمایندگان مجلس به هیات‌رییسه تقدیم شده بود، ناظر به فعالیت‌های شورایی است که اگرچه رییس‌جمهور را در راس خود می‌بیند، عمدتا تحت مدیریت اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور است که جانشینی محمود احمدی‌نژاد در این شورا را بر عهده دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد نمایندگان مجلس این تقاضای تحقیق و تفحص را که هم از سوی اصولگرایان منتقد دولت (از جمله الیاس نادران و پرویز سروری) و هم از طرف اصلاح‌طلبان (از جمله مصطفی کواکبیان) مطرح شده بود، با ۱۴۱ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر به تصویب رساندند.بدین ترتیب به زودی هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور تشکیل خواهد شد و فعالیت خود را در این زمینه آغاز می‌کند. تحقیق و تفحصی که اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور چند روز قبل از انجام آن استقبال کرده بود. او اول آبان‌ماه به ایرنا گفته بود: «انجام تحقیق و تفحص نشان خواهد داد که شورای ایرانیان در مدت کوتاه تشکیل به عنوان یک نهاد نوپا توانسته است کارهای بزرگ و خوبی را انجام دهد. عملکرد این شورا در مقیاس مدیریتی در کشور ممتاز است و به همین خاطر ما از انجام این تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم.»

۴ محور اصلی تحقیق و تفحص

در جلسه دیروز مجلس، حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش درخواست تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را با ارائه چهار محور اصلی این تقاضا، در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

وی طی سخنانی گفت: این درخواست دارای چهار محور اصلی است که بر اساس آن نمایندگان ۴ سوال درباره عملکرد شورای مذکور مطرح کرده‌اند که اولین سوال این است که مبنای حقوقی تشکیل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور چیست؟

نقوی حسینی افزود: دومین پرسش مطرح شده این است که چرا در این شورا اقدامات موازی با وزارت امور خارجه انجام می‌شود؟ آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب نیز بر عدم موازی‌کاری تاکید داشتند. سوم اینکه هزینه‌های شورای مذکور از کجا تامین می‌شود؟ و چهارم اینکه رفت و آمدهای مشکوکی که به دعوت این شورا انجام می‌شود، چگونه است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان سخنان خود این نکته را خاطرنشان کرد که این کمیسیون طبق آئین‌نامه داخلی مجلس از بالاترین مقام این شورا برای ارائه توضیحات در این باره دعوت کرده، اما هیچ یک از مقامات برای ارائه توضیح در خصوص سوالات مطرح شده در کمیسیون حاضر نشده‌اند.

پرسش نادران درباره منابع مالی شورا

در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه، الیاس نادران به عنوان یکی از پیشنهاددهندگان این تحقیق و تفحص اظهار کرد: مدتی است که اختیارات و اقدامات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در داخل و خارج از مرزهای کشور محل رصد افراد و نهادهای نظارتی مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: بعد از اینکه همایش دوم ایرانیان خارج کشور برگزار شد و مسائل حاشیه‌ساز این همایش در رسانه‌ها مطرح شد، گزارش‌های مختلفی از سوی نهادهای نظارتی ارائه شد که بعضی از آنها بسیار نگران‌کننده بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح محورهای این تحقیق و تفحص گفت: موضوع اول در خصوص جایگاه حقوقی این شورا، کمیته‌های کاری و مجموعه تشکیلاتی است که به هم زده اند و دبیرخانه را از وزارت خارجه به نهاد ریاست‌جمهوری انتقال داده‌اند.

نماینده تهران از مهمترین محورهای ذکر شده در تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را تامین هزینه‌های مالی این شورا عنوان کرد و اظهار کرد: مشخص نیست که هزینه‌های مالی این شورا از کجا تامین می‌شود و گزارش‌های زیادی درخصوص این هزینه‌ها رسیده است که باید مورد بررسی قرار گیرند و صحت یا خلاف آنها تایید شود و مشخص شود که این هزینه‌ها در چارچوب کدام قانون و مصوبه صرف شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به راه‌اندازی خانه ایرانیان در خارج از کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت: این شورا نمایندگی‌هایی را در خارج از کشور تحت عنوان «خانه ایرانیان» راه‌اندازی کرده است که برخی تملکی و برخی دیگر اجاره‌ای هستند و براساس گزارش‌های رسیده این خانه‌ها هزینه‌های فوق‌العاده‌ای داشته است. نادران به مراودات و رفت‌وآمد افراد مشکوک به این شورا اشاره کرد و اظهار کرد: بحث مهم دیگر مراودات، مناسبات، مذاکرات و رفت و آمدهای افراد مشکوکی است که در همایش دوم که اخیرا برگزار شد هم این موضوع مطرح شد و همگان از کم و کیف آن مطلع نیستند. نماینده تهران ادامه داد: براساس گزارش‌های رسیده جلسات و مذاکرات فراتر از افرادی است که در این همایش حضور داشتند و افراد دیگری هم هستند که در واقع صحنه گردانان اصلی فعالیت‌های این شورا را تشکیل می‌دهند.نادران همچنین به راه‌اندازی سالن تشریفات در ۱۹ فرودگاه کشور اشاره کرد و گفت: مشخص نیست کم و کیف و دلیل راه‌اندازی این سالن‌ها چیست و برای چه طبقاتی از ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده‌اند.عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که ایرانیان داخل کشور با حدودا یک میلیون سفر در سال از امکانات معمولی برخوردارند و بسیاری از امکانات هم مطلوب نیست، راه‌اندازی این سالن‌ها با چه اهداف و مقاصدی صورت گرفته و چارچوب هزینه‌ای آن در کدام مصوبه قانونی لحاظ شده است.

نادران در پایان اظهارات خود از نمایندگان خواست با رای مثبت خود به این تحقیق و تفحص، به شفاف‌سازی فعالیت‌های این شورا کمک کنند.