ابهام در سرنوشت عسگری

دنیای اقتصاد- مقامات دولتی و پارلمانی و خانواده علیرضا عسگری‌،معاون وزیر دفاع اسبق ایران دیروز در واکنش به انتشار خبری از سوی منابع صهیونیستی مبنی بر شهادت عسگری خواستار اقدام عاجل سازمان‌های بین‌المللی برای روشن شدن وضعیت وی شدند. همسر معاون وزیر دفاع اسبق کشورمان دیروز ضمن محکوم کردن انتشار اخباری از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر شهادت همسرش در زندان‌های این رژیم خاطرنشان کرد: درخواست دیداری با آقای صالحی‌، سرپرست وزارت خارجه داده‌ایم تا نگرانی‌های خود را در میان بگذاریم و بخواهیم که اطلاعات درستی در رابطه با وضعیت وی به ما بدهد. کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از وزارت خارجه خواست تا نسبت به پرونده عسگری در مجامع بین‌المللی اقامه دعوی کند.

روز سه‌شنبه یک سایت خبری داخلی گزارش داد: روزنامه‌های صهیونیستی یدیعوت آحارونوت و‌هاآرتص، صبح سه‌شنبه با انتشار خبری بر روی خروجی خود به نقل از یک منبع امنیتی نزدیک به ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم، خبری را مبنی بر خودکشی «علیرضا عسگری» معاون وزیر دفاع اسبق ایران منتشر کردند.

اما این خبر به سرعت از روی خروجی این دو روزنامه حذف شد. به نوشته یدیعوت آحارونوت، عسگری، هفته گذشته در سلول خود، اقدام به خودکشی کرده است.

عسگری، معاون وزیر دفاع اسبق کشورمان که در آذر ماه سال ۱۳۸۵ وارد شهر استانبول ترکیه شد‌، طی یک عملیات مشترک توسط سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) ربوده و به پایگاه «اینجرلیک» در ترکیه انتقال یافته بود.

طبق گزارش اولیه این روزنامه‌، عسگری در زندان انفرادی به سر می‌برده و با هیچ یک از نگهبانان زندان یا سایر مسوولان هیچ‌گونه تماسی نداشته است.

محمد رئوف شیبانی‌، معاون خاورمیانه و مشترک‌ المنافع وزارت خارجه در نخستین واکنش نسبت به این خبر ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدام عاجل سازمان‌های بین‌المللی برای روشن شدن وضعیت وی شد.

به گزارش ایسنا، شیبانی افزود: اقدام رژیم صهیونیستی و همکاری آمریکا در ربودن عسگری و ادعای اخیر دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی به عنوان مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی صرفا‌ مسوولیت آنها را در قبال جان و سلامت وی سنگین‌تر می‌سازد.

شیبانی اینگونه اقدامات را نشانگر خوی جنایتکارانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی توصیف کرد و خواستار اقدام عاجل سازمان‌های بین‌المللی برای روشن شدن وضعیت وی شد.

وی تصریح کرد: این اقدام رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز اقدامات مشابه دیگری از جمله ربودن ۴ دیپلمات ایرانی در لبنان و انتقال آنان به زندان‌های داخل سرزمین‌های اشغالی،‌ از سوی آن رژیم صورت گرفته و تاکنون نیز به‌رغم گذشت قریب به سه دهه از این عمل تروریستی، آن رژیم از پاسخگویی و ایفای مسوولیت یک رژیم اشغالگر در کمک به روشن شدن سرنوشت این عزیزان طفره می‌رود، از این رو ضرورت دارد تا اقدامات فوری و جهانی برای مشخص شدن سرنوشت این چهار دیپلمات که در زندان‌های آن رژیم زندانی هستند از سوی تمامی آزادیخواهان و صاحبان وجدان‌های بیدار صورت بگیرد.

شیبانی مسوولیت حفظ جان چهار دیپلمات را از سوی رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار داد.

همسر عسگری: سازمان‌های بین‌المللی مسوولند

در همین رابطه‌، دیروز خانواده معاون وزیر دفاع اسبق کشورمان در مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند و خواستار توضیح ترکیه در این باره شدند.

زیبا احمدی‌، همسرعسگری نیز در حاشیه این تجمع با محکوم کردن انتشار اخباری از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر شهادت همسرش در زندان‌های این رژیم گفت: درخواست دیداری با آقای صالحی‌، سرپرست وزارت خارجه داده‌ایم تا نگرانی‌های خود را در میان بگذاریم و بخواهیم که اطلاعات درستی در رابطه با وضعیت وی به ما بدهد.

احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این خبر را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم و منبع اصلی آن از رسانه‌های رژیم صهیونیستی بوده است، اظهار کرد: انتظار داریم وزارت خارجه ایران این خبر را پیگیری کند و اطلاع درستی از وضعیت همسرم به ما و فرزندانش بدهد. سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی در رابطه با وضعیت علیرضا عسگری مسوول هستند و آنها باید به عنوان یک انسان نسبت به وضعیت وی حساس باشند.

وی ادامه داد: عسگری در ترکیه ربوده شده است. ایران می‌تواند از طریق ترکیه این موضوع را پیگیری کند و ترکیه در قبال این موضوع مسوول است و باید پاسخگو باشد. رسانه‌های صهیونیستی با انتشار این خبر به دنیا نشان دادند که رژیم صهیونیستی وی را ربوده ‌است. پس چرا این اقدام با سکوت مجامع بین‌المللی مواجه شده است؟

احمدی در عین حال تاکید کرد: ایران باید ترکیه را وادار کند که در این رابطه به اسرائیل فشار آورد. باید با کیفیت این موضوع را پیگیری کرد. آنها باید فعالانه به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: فرزندان عسگری بسیار نگران هستند و می‌خواهند اطلاعی از سرنوشت پدرشان داشته باشند. آیا این اقدام رژیم صهیونیستی نباید واکنشی از سوی

سازمان‌های دفاع از حقوق بشر همراه داشته باشد.

وی با بیان این‌که وزارت امور خارجه به ما اعلام کرده است که در حال پیگیری اخبار است، گفت: امیدواریم بتوانیم خبر درستی در این رابطه بشنویم.

وزارت خارجه اقامه دعوی کند

کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز با اشاره به انتشار خبر شهادت معاون وزیر دفاع اسبق به دست صهیونیست‌ها از وزارت خارجه خواست تا نسبت به پرونده وی در مجامع بین‌المللی اقامه دعوی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلالی در حاشیه برگزاری جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: مدتی پیش آقای عسگری در سفری که به ترکیه داشتند ربوده شد و پس از آن برخی رسانه‌های صهیونیستی تلاش کردند تا القا کنند که وی به کشوری پناهنده شده است.

وی ادامه داد: هیچ خبری از وضعیت عسگری تا زمان انتشار خبری مبنی بر حضور وی در اسرائیل منتشر نشد و مجددا صهیونیست‌ها سعی کردند القا کنند که وی پناهنده شده است. اما اخیرا خبری از ناحیه رسانه‌های صهیونیستی درج شد که تلاش کردند علت مرگ وی را خودکشی نشان دهند. این در حالی است که معتقدیم اصل موضوع ربایش درست بوده است.

وی تصریح کرد: ما پیش از این بررسی‌های مفصلی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و به این جمع بندی رسیده بودیم که مطمئنا عسگری ربوده شده، زیرا اگر کسی قصد پناهندگی داشته باشد به طریقی که عسگری از کشور خارج شده اقدام نمی‌کرد.

جلالی گفت: به نظر می‌رسد عسگری به شهادت رسیده که البته مجامع بین‌المللی این موضوع را باید به طور جدی پیگیری کنند که چطور یک شهروند ایرانی ابتدا ربوده و سپس در غربت و بی‌خبری او را شکنجه می‌کنند و به شهادت می‌رسانند.

وی تصریح کرد: مجامع بین‌المللی باید پاسخگو باشند اگر ادعای کشته شدن عسگری کذب است باید او را زنده تحویل جمهوری اسلامی‌ دهند و در غیر این صورت جنازه‌اش را تحویل دهند.

نماینده شاهرود ادامه داد: اصل پناهندگی عسگری یک دروغ است و مطمئن هستیم که وی از هتل محل اقامتش به طریقی ربوده شده است.

وی گفت: دستگاه‌های مسوول و وزارت خارجه باید نسبت به پرونده عسگری در مجامع بین‌المللی اقامه دعوی کنند تا تکلیف این موضوع هر چه زودتر روشن شود و اگر وی شهید شده است جنازه‌اش هر چه زودتر به کشور باز گردد.