وعده‌های یارانه‌ای وزیرکشاورزی به مجلس

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع اجرای قانون یارانه‌ها در بخش کشاورزی و دامپروری را با حضور وزیر جهاد کشاورزی بررسی کردند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس ظهر دیروز با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی، درباره این جلسه یک ساعت و نیمه گفت:‌ در این جلسه مسائل پیرامون اجرای قانون یارانه‌ها در بخش کشاورزی پیگیری شد.

کوهکن با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی به برنامه‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اقدامات آتی اشاره کرد، افزود: روند برگزاری این جلسات ادامه خواهد داشت، چون قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قانون مهمی است و در عین حال نمایندگان بطور مستقیم با مردم در تماسند؛ لذا می‌توانند مشکلات را شنیده و بدون فوت وقت در جلسه غیرعلنی و غیررسمی با مسوولان در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس سوالات متعددی در خصوص نحوه اجرای قانون یارانه‌ها در بخش کشاورزی ‌از خلیلیان پرسیدند، گفت: در مجموع هیچ نماینده‌ای اجرای قانون یارانه‌ها در بخش کشاورزی را به ضرر کشاورزان و کشاورزی نمی‌دانست.

کوهکن افزود: در جلسه غیرعلنی، مباحث مربوط به میزان مصرف انرژی در بخش صیفی‌جات و برخی مشکلات احتمالی مرغ‌داری‌ها و باغداری‌ها مطرح شد و وزیر جهاد کشاورزی نیز به سوالات نمایندگان پاسخ داد که در مجموع مورد رضایت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

در همین حال حسین سبحانی نیا، دیگر عضو هیات‌رییسه مجلس نیز در گفت‌وگو با سایت جام جم آنلاین درباره این جلسه گفت:‌ در این جلسه پنج نماینده به قید قرعه سخنرانی کردند که شامل حسین نقوی حسینی نماینده ورامین، اقبال محمدی نماینده مریوان، بهمن محمدیاری نماینده تالش، بهروز جعفری نماینده سمیرم و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد بودند.

عضو هیات‌رییسه مجلس با بیان اینکه سپس ‌صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخ داد،گفت: ایشان از تلاش برای رفع دغدغه‌های نمایندگان در خصوص تاثیر این قانون در بخش کشاورزی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مشکلات موجود در اسرع وقت مرتفع شود. خلیلیان همچنین به نمایندگان مجلس قول داد تا مشکلات موجود را پیگیری کند. وی افزود: در خلال سخنان آقای خلیلیان، عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و ابراهیم نکونام رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز مطالبی را بیان داشتند.

سوخت یارانه‌ای برای صیادان تا ۷۰ درصد مصرف

از سوی دیگر محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رییس مجلس از وعده اختصاص ۷۰ درصد مصرف سوخت صیادان ماهی به صورت یارانه‌ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

ابوترابی این موضوع را در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به تذکر نماینده دیر و کنگان مطرح کرد. عسگر جلالیان طی اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی گفته بود: پس از اجرای قانون یارانه‌ها، آنچه در استان بوشهر اتفاق افتاده بی‌توجهی به صید و صیادی بوده و این قشر پس از هدفمندی یارانه‌ها تحت فشار قرار گرفته است. وی تصریح کرد: اگر روند بی‌توجهی به صید و صیادی در استان بوشهر ادامه پیدا کند، شاهد واردات ماهی به این استان خواهیم بود. جلالیان با اعلام این که در بسیاری از بخش‌های استان بوشهر صید تعطیل شده است، افزود: حتی در برخی از مناطق این استان واردات ماهی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی هم وضع به همین ترتیب است، خاطرنشان کرد: اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تدبیری برای حمایت از کشاورزان اندیشیده نشود، کشاورزی نیز در استان بوشهر نابود خواهد شد.

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رییس مجلس هم که پس از لاریجانی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: همان طور که وزیر جهاد کشاورزی در جلسه صبح توضیح دادند، انشاءالله در بخش‌های کشاورزی تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. وی با بیان اینکه قرار شده ۷۰ درصد سوخت به صورت یارانه‌ای در اختیار برخی از بخش‌های کشاورزی قرار گیرد، افزود: انشاءالله مشکلاتی که قطعا در بخش کشاورزی وجود دارد با تدبیر دولت رفع خواهد شد.