اعتراض شدید چین به تحریم‌های یکجانبه آمریکا

پکن: همچنان به روابط عادی خود با تهران در زمینه انرژی ادامه خواهیم داد

دنیای‌اقتصاد- تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع نفتی و فعالیت‌های بانکی ایران اعتراض و مخالفت شدید چین را در پی داشته است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز در جریان سفر به چین، در واکنش به تحریم‌های ضد ایرانی گفت: علت اعمال این تحریم‌ها توسط آمریکا و اروپا، بهانه‌ای بیش نیست؛ چراکه فعالیت هسته‌ای ایران نهایتا یک دهه است که مطرح شده، اما آمریکایی‌ها ۳۲ سال است که ایران را تحریم کرده‌اند. اقدام تازه ضدایرانی آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که روسیه و چین همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا علیه ایران مخالفت کرده‌اند. در این میان، دولت هند که از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه کشورمان واردات نفت از ایران را قطع نکرده است، اعلام کرد که مجوز کشتی‌های حامل نفت ایران به صورت مورد به مورد براساس درخواست پالایشگاه‌های دولتی این کشور صادر خواهد شد.

افزون بر این، کره‌جنوبی نیز اعلام کرده است که از شهریور ماه سال جاری واردات نفت از ایران را از سرخواهد گرفت. با وجود این تلاش‌ها، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌های جدید علیه صنایع نفتی و فعالیت‌های بانکی کشورمان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی.ان.ان، باراک اوباما، رییس‌جمهورآمریکا مدعی شد که تهران به خاطر آنچه او «سرباز زدن از پاسخگویی به سوالات بین‌المللی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران» خواند، با «عواقب فزاینده» مواجه خواهد بود.

تحریم‌های جدید واشنگتن شامل صنایع پتروشیمی و انرژی ایران می‌شود. اوباما اعلام کرد: اعمال تحریم‌های جدید با هدف باز داشتن ایران از ایجاد مکانیزم‌هایی برای فروش نفت به‌رغم وجود تحریم‌های کنونی است. رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که تحریم‌های جدید بر تصمیم آمریکا برای مجبور کردن ایران برای پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود در گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکید می‌کند.

در بیانیه‌ای که از سوی اوباما صادر شد، آمده است: این تحریم‌ها شامل افراد و سازمان‌هایی است که با شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتیران و بانک مرکزی ارتباط دارند. این بیانیه می‌افزاید: تحریم‌ها همچنین علیه کسانی است که به دنبال جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها علیه افراد و نهادهایی است که مواد پشتیبانی را برای شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتیران فراهم می‌کنند یا آنکه بانک مرکزی ایران را در خرید یا به دست آوردن ارز آمریکا یا فلزهای گرانبها یاری می‌رسانند.

بر اساس ادعای این بیانیه، دور دوم تحریم‌ها، بانک‌ها را هدف قرار داده است که گامی چشمگیر برای مسوولیت‌پذیر قرار دادن موسساتی است که به طور دانسته تراکنش‌های مالی برای بانک‌های ایرانی را فراهم می‌کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا به طور مخصوص، دو بانک «کانلون» چین و «بانک اسلامی ایلاف» در عراق را تحت تحریم قرار داد. این دو بانک متهم شده‌اند که تراکنش مالی حدود یک میلیون دلار برای بانک‌های ایرانی که تحت تحریم هستند فراهم کرده‌اند.

بیانیه کاخ سفید افزوده است: آمریکا همچنان به دنبال راه‌حل‌های سیاسی است، اما اگر ایران جامعه جهانی را به چالش بکشاند آمریکا و شریکانش برای اعمال پیامدهای فزاینده اقدام خواهند کرد.

اوباما در این بیانیه ادعا کرد: از زمان رسیدن به قدرت، ما به دولت ایران گزینه شفافی را نشان دادیم «در مسیر تعهدات بین‌المللی خود گام بردارید و بار دیگر به جامعه جهانی بپیوندید یا آنکه با نتایج فزاینده مواجه شوید.»

این بیانیه در ادامه اضافه کرده است: با این اقدامات، ما بار دیگر بر تعهد خود برای تحت محاسبه قرار دادن دولت ایران به دلیل اقداماتش تاکید می‌کنیم.

بیانیه اوباما در ساعات پایانی روز سه‌شنبه و یک روز قبل از آن منتشر شد که قرار بود کنگره آمریکا رای‌گیری درباره یک لایحه تحریمی جدید علیه کشورمان را انجام دهد.

مهمانپرست: تحریم‌ها علیه ایران بهانه است

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه، اما دیروز در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از استادان دانشگاهی و خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای چین در واکنش به تحریم‌های ضد ایرانی گفت: علت اعمال این تحریم‌ها توسط آمریکا و اروپا، بهانه‌ای بیش نیست؛ چراکه فعالیت هسته‌‌ای ایران نهایتا یک دهه است که مطرح شده، اما آمریکایی‌ها ۳۲ سال است که ایران را تحریم کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در آن زمان ایران اصلا فعالیت هسته‌ای نداشت. اکنون نیز اگر برسر موضوع هسته‌‌ای به توافق برسیم، موضوع دیگری را بهانه و تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. اگر مشکلی در زمینه هسته‌‌ای نداشته باشیم، بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنند و اگر آن حل شود، موضوع دموکراسی را ادامه خواهند داد.

چین: تحریم‌های جدید غیرقانونی است

وزارت خارجه چین، اما با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مراتب شدید اعتراض و مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن روز چهارشنبه از واشنگتن خواست این تحریم‌ها را لغو کند. وزارت خارجه چین از واشنگتن خواست تحریم‌ها علیه بانک «کانلون» را که به گفته آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است لغو کند وگرنه روابط بین دو کشور آسیب جدی خواهد دید.

وزارت خارجه چین در بیانیه ای، نارضایتی شدید و مخالفت خود را با اقدام جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد و گفت: این تصمیم طی یک نامه رسمی به واشنگتن اعلام خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا براساس قوانین داخلی خود نهادها و موسسات چینی را تحریم کرده است که این اقدام باعث نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی و آسیب به منافع چین شده است.

این بیانیه تاکید کرد که چین همچنان به روابط عادی خود با ایران در زمینه انرژی ادامه خواهد داد.

موافقت هند با صدور مجوز برای کشتی‌های ایران

در رویدادی دیگر، دولت هند اعلام کرد: مجوز کشتی‌ها برای حمل‌ نفت ایران به صورت مورد به مورد بر اساس درخواست پالایشگاه‌های دولتی این کشور صادر خواهد شد.

به گزارش پرس تراست ایندیا، چند روز پس از اینکه یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند از مشکلات تخلیه یک محموله ارسالی از تهران به علت لغو مجوز «سی‌آی‌اف» (هزینه، بیمه و کرایه کشتی) برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران سخن گفت، دولت این کشور این بیانیه را منتشر کرد. در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه هند آمده است: به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا که از ابتدای جولای سال ۲۰۱۲ (۱۱ تیرماه ۱۳۹۱)اعمال شده است، برخی مشکلات به علت عدم وجود بیمه حفاظت و پرداخت غرامت برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران افزایش یافته است، درنتیجه یک معافیت عمومی توسط دولت هند برای کشتی‌های خارجی حمل‌کننده نفت ایران بر پایه «سی‌آی‌اف» در بنادر این کشور تحت شرایط خاص صادر می‌شود.

این وزارتخانه تصریح کرد: پس از آن، شرکت‌های بیمه ملی برای توسعه پوشش بیمه کشتی‌های هندی برای انتقال نفت خام ایران به هند توافق کردند. معافیت عمومی پیشین متصدی‌های بخش عمومی نفتی برداشته شده است. ما متوجه شدیم هنوز مسائلی میان شرکت‌های بیمه و مالکان کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران وجود دارد که باید حل شود. دولت هند شرکت‌هایی به عنوان متصدی‌های بخش عمومی دارد.

مدیرعامل پالایشگاه‌های مانگلور با توضیح اینکه دولت مجوز «سی‌آی‌اف» را لغو کرده است، گفته بود: ما درنظر داشتیم ۴ محموله با ظرفیت هرکدام حدود ۹۰ هزار بشکه در ماه جولای وارد کنیم اما تنها می‌توانیم یکی را وارد کنیم.

واردات نفت ایران توسط کره‌جنوبی از شهریور

در همین حال، یک مقام شرکت پالایشگاهی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد: مذاکرات این شرکت با ایران در مراحل پایانی قرار دارد و احتمالا واردات نفت ایران توسط این شرکت شهریورماه از سرگرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام آگاه شرکت نفتی هیوندای گفت: این شرکت به منظوراز سرگیری واردات نفت از ایران

از ماه سپتامبر(شهریور) در مراحل پایانی مذاکره با مقامات ایرانی است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، این مقام پالایشگاهی کره افزود: این شرکت تلاش می‌کند تا حجم پیشین واردات نفت از ایران را از سرگیرد. وی پیش بینی کرد: محموله‌های نفت ایران از اواخر سپتامبر (شهریور) یا اوایل اکتبر(آبان) به کره جنوبی صادر خواهد شد. شرکت هیوندای اویل‌ بانک و شرکت اس‌کی انرژی بخش مهمی از نفت خام خود را تا ابتدای جولای از ایران خریداری می‌کردند.