علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در دیدار با خالد چویک معاون وزیر خارجه ترکیه در تهران ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی و فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگو بین حکومت سوریه و مخالفان گفت: امید است سوریه به سمت ثبات پیش رود و اگر تصور شود که حکومت سوریه رفتنی است، قابل توجیه نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار که روز سه شنبه انجام شد، روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات سوریه و با بیان این نکته که جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت ثبات به سوریه و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو است، اظهار کرد: ما از طرح صلح کوفی عنان حمایت می‌کنیم و تنها راه برون رفت معنی دار از این شرایط را طرح عنان می‌دانیم. صالحی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی و فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگو بین حکومت سوریه و مخالفان اظهار کرد: امید است سوریه به سمت ثبات پیش رود و اگر تصور شود که حکومت سوریه رفتنی است، قابل توجیه نیست.

وی جایگاه ترکیه را در منطقه مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دارای مشترکات فراوانی هستند، استمرار دیدارها و گفت‌وگوی مقامات دو کشور را باعث تفاهم و همکاری بیشتر دو کشور در جهت کمک به بازگشت ثبات در منطقه دانست.

خالد چویک معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار به تحولات سوریه پرداخت و با بیان اینکه اگر سوریه متلاشی شود بر کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت، اظهار کرد: نباید در سوریه دخالت کرد و مردم این کشور خودشان باید برای آینده این کشور تصمیم بگیرند. وی با ابلاغ سلام «داوود اوغلو» وزیر خارجه این کشور اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق یابد.

تکذیب کشته شدن دیپلمات ایرانی

حسن قشقاوی معاون پارلمانی، امور کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه ایران با کذب محض خواندن خبر کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در دمشق، انتشار این خبر را بخشی از جنگ روانی رسانه‌های معاند دانست. قشقاوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، ضمن تکذیب خبر کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در سوریه گفت: همه دیپلمات‌های ایرانی در سوریه در سلامت کامل به سر برده و مشغول انجام وظایف محوله و روزمره خود هستند. معاون پارلمانی، امور کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس خط مشی رسانه العربیه را ضدیت با مردم و دولت سوریه و کشورهای حامی حکومت دمشق از جمله ایران خواند و گفت: رسانه‌های معاند پیش از این نیز اخبار کذبی را منتشر کرده بودند که همواره مقام‌های جمهوری اسلامی آنها را تکذیب کردند. شبکه خبری العربیه در خبری به نقل از منابع مخالف حکومت بشار اسد از کشته شدن یک دیپلمات ایرانی در «دمشق» خبر داد که این خبر از سوی سفیر ایران در سوریه نیز تکذیب شد.