شروع پررونق و پایان کم‌رونق

نگاه سوم- بهار سینمای ایران با استقبال چشمگیری آغاز شد و پس از گذشت زمان از این استقبال کاسته شد و در پایان فصل بهار در رکود به سر می‌برد و تنها فیلمی که در هفته‌های آخر بهار دیده می‌شد، فیلم «پارک وی» آخرین ساخته فریدون جیرانی بود اگرچه فروش این فیلم که انتظار بسیاری از آن می‌رفت نیز چشمگیر نبود. نمایی از فیلم پرحاشیه اخراجی‌ها که علی‌رغم انتقادها رکورددار شد

تنها فیلم‌هایی که در این فصل فروختند، «اخراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «مهمان» به کارگردانی سعید اسدی و «خون‌بازی» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد بودند که هر سه نیز در نوبت اول اکران این فصل قرار داشتند. خبرگزاری فارس طی گزارشی به فروش سینمای ایران در فصل بهار پرداخته است.

فروش «اخراجی‌ها» بهار امسال توانست متوسط فروش فیلم‌های ایرانی در فصل بهار را به حد مطلوبی برساند اما در نهایت فروش سایر فیلم‌های اکران بهار با افت شدیدی نسبت به اکران نوروز و نیز اکران بهار ۸۵ روبه‌رو شد که به عقیده کارشناسان، گسترش لحظه‌به‌لحظه توزیع و تکثیر سی‌دی‌های غیرمجاز فیلم‌های روی پرده در این افت، تاثیر مستقیم داشته است. بر این اساس، فیلم‌ پرحاشیه اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی) با فروش یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی در تهران که این رقم با فروش شهرستان به رقم دومیلیارد و این فیلم به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم امسال سینمای ایران تاکنون دست یافت. در اکران نوروز فیلم مهمان (سعید اسدی) نیز به عنوان یک فیلم اجتماعی با مایه‌های طنز، فروش قابل قبولی داشت و حدود ۳۵۴میلیون تومان فروخت و فیلم اجتماعی خون بازی(رخشان بنی‌اعتماد) نیز پس از ۸۱ روز ۷/۲۴۳میلیون تومان فروش داشت. کم‌مخاطب‌ترین فیلم اکران فروردین، شب به خیرفرمانده(انسیه شاه‌حسینی) بود که در ۳۹ روز اکران فقط ۹میلیون تومان فروخت. اما در اردیبهشت ماه، قلقلک(مسعود نوابی) با فروش ۳/۱۵۴میلیون تومانی و صحنه جرم ورود ممنوع(ابراهیم شیبانی) با ۱/۴۱میلیون تومان اکران خود را سپری کردند.

در این ماه دو فیلم سنگ‌، کاغذ، قیچی(سعید اسدی) و نقاب (کاظم راست‌ گفتار) نیز به نمایش عمومی درآمدند که علی‌رغم برخورداری از موقعیت مناسب اکران، اسیر شبکه غیرمجاز توزیع فیلم‌های ایرانی شدند. نقاب در ۴۱ روز ۲/۱۹۲ میلیون تومان فروش داشت و سنگ، کاغذ قیچی تا هفته ششم اکران ۲/۱۰۴میلیون تومان فروخت. دو فیلم دنیای آینده (احمدرضا جغتایی) با ۲/۴ میلیون تومان و آرامش در میان مردگان با ۱۱ میلیون تومان اکران محدود خود را در میانه‌های اردیبهشت و ماه خرداد پشت سر گذاشتند. نوبت سوم فصل بهار از ۱۶ خرداد با اکران فیلم اگه می‌تونی منو بگیر (شاهد احمدلو) آغاز شد که توزیع همزمان سی‌دی قاچاق این فیلم همزمان با آغاز اکران آن، رکورد ورود سی‌دی قاچاق به بازار را شکست. این فیلم در ۱۰ روز اول، ۴۰میلیون تومان فروخت که فروش مناسبی برای فیلم نبود و در ادامه نیز فروش روزانه این فیلم، چندان ارتقا پیدا نکرد. در این ماه، پارک وی(فریدون جیرانی) به عنوان موفق‌ترین فیلم لقب گرفت، چرا که نه سی‌دی قاچاق فیلم منتشر شد و نه برخلاف پیش‌بینی‌ها فضای خشن فیلم بر استقبال مخاطب اثر منفی گذاشت. اکران این فیلم با رقم ۱۶۵میلیون تومان در ۲۱ روز به تابستان کشیده شد. روز سوم(محمد حسین لطیفی) نیز با یک پیش‌نمایش یک هفته‌ای آغاز کرد و با فروش ۱۵میلیونی به استقبال اکران تابستان رفت. گرداب(حسن هدایت) نیز به عنوان آخرین فیلم اکران بهار،‌ پس از چند سال، اکران محدودی را در تهران آغاز کرد. همچنین در فصل بهار، نمایش فیلم‌های خارجی اکران به صورت تک سانس و یا در سالن‌های محدود، بازخورد جالب‌توجهی بین مخاطبان فیلم های روز دنیا داشت.

تنوع در اکران فیلم‌های ایرانی، یکی از نکات جالب توجه اکران بهار ۸۶ بود. نمایش ۳ فیلم کمدی، ۲ فیلم در ژانر دفاع مقدس، یک فیلم کودک، ۲ فیلم جنایی،‌ ۳ فیلم حادثه‌ای و ۲ فیلم اجتماعی، گرچه با موفقیت همه آنها همراه نبود اما بستر مناسب را برای آزمایش میزان توانایی جذب مخاطب در ژانرهای مختلف به وجود آورد. این در حالی است که اکران بهار سال گذشته، با فروش یک میلیاردی آتش بس و فروش بالای ۳۰۰میلیونی ازدواج به سبک ایرانی، سوغات فرنگ، هوو و چند می‌گیری گریه کنی؟ از موقعیت و متوسط فروش بالاتری نسبت به امسال برخوردار بود.