جزئیات قتل کارگر معدن از زبان مرد هوسران

مردی که پس از برقراری رابطه غیراخلاقی با زنی، برای از بین بردن همسر وی دست به جنایت هولناکی زد‏‏، با اعترافات زن خیانتکار شناسایی و دستگیر شد. اوایل شهریور ماه سال جاری، ماموران معاونت آگاهی شهرستان «خوی» استان آذربایجان غربی از وقوع قتل هولناک مردی با هویت «جمال ـ ق» مطلع شدند.

در پی وقوع این جنایت که نوعی ترس و اضطراب در میان مردم شهر خوی ایجاد کرده بود، کارآگاهان آگاهی با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله جهت شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان قتل وقوعی وارد عمل شدند.

بر این اساس جلسه‌ای با حضور سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان خوی برگزار شد که در آن، فیلم تهیه شده از قتلگاه و بدن بی‌جان و بدون سر «جمال» که به طور نامناسب و در نهایت سنگدلی مضروب شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و ماموران را با دو فرضیه روبه‌رو کرد.

بدین ترتیب کارآگاهان با این فرضیه که قتل به احتمال زیاد ارتباطی با مسایل ناموسی دارد، تحقیقات را با تمرکز بر روی خانواده مقتول آغاز کردند و در حالی که چند مظنون در رابطه با این پرونده مورد بازجویی‌ قرار گرفتند، تناقض‌گویی همسر مقتول به نام «گلی»، شک ماموران را بر انگیخت.

بر این اساس ماموران با استفاده از روش‌های فنی پلیس، وی را به طور گسترده مورد بازجویی قرار دادند که وی در ابتدا منکر

هر گونه ارتکاب به قتل شد، اما در ادامه بازجویی‌ها سرانجام زمانی که مطلع شد، ماموران از ارتباط او با مرد دیگری آگاه هستند، قفل سکوت را شکست و لب به اعتراف گشود.

به گزارش ایسنا، «گلی»، ماجرا را این گونه بازگو کرد: از مدتها پیش من و همسرم با هم اختلاف داشتیم. برای رهایی از این اختلاف با شخصی به نام «سلمان» آشنا شدم و در جریان دوستی با او، تن به رابطه غیراخلاقی دادم.

وی ادامه داد: زمانی که «سلمان» به من گفت: «دوستت دارم»، علاقه‌ام به او دو چندان شد و این در حالی بود که وی قصد داشت، مرا از زندگی با «جمال» رها کرده و با خود به ترکیه ببرد، از این رو مانع اصلی برای فرار، «جمال» بود، بنابراین به «سلمان» پیشنهاد دادم که «اگر می‌خواهد مرا با خودش به ترکیه ببرد باید شوهرم را بکشد».

با اعترافات هولناک «گلی»، ماموران بلافاصله وارد عمل شده و پس از شناسایی منزل «سلمان»، در اقدامی غافلگیرانه شبانه وارد منزلش شده و او را دستگیر کردند.

پس از انتقال «سلمان» به مقر انتظامی، با احتمال این که وی در ارتکاب جنایت نقشی داشته، او را مورد بازجویی قرار دادند، اما وی در حالی منکر ارتکاب قتل شد که در ادامه پی برد، ماموران از رابطه او با «گلی» مطلع هستند، از این رو در تحقیقات بعدی اعتراف کرد: از چندی پیش با «گلی» ارتباط غیراخلاقی برقرار کردم، اما به دلیل این که «گلی»، شوهر داشت، نتوانستیم با یکدیگر ازدواج کنیم و این در حالی بود که چندین بار برای از بین بردن «جمال» اقدام کرده بودم، اما هر بار به دلیل فشار روحی شدید ناشی از ارتکاب جنایت منصرف شدم.

«سلمان» ادامه داد: سرانجام شب حادثه، «گلی» به من گفت: «اگر جمال را نکشی و به همین وضع ادامه دهی، علیه تو اعلام شکایت می‌کنم که به زور به من تجاوز کردی».

وی معترف شد: من نیز به دلیل علاقه و عشقی که به «گلی» داشتم، نقشه قتل را کشیدم، بنابراین بعد از ظهر روز حادثه به «جمال» که با او دوست بودم، گفتم: امشب می‌خواهم در معدن (محل کار مقتول) بیایم و شام را مهمانت باشم، از این رو با مقداری مواد غذایی به معدن رفتم و پس از صرف شام، «جمال» به علت خستگی زیاد خوابید.

متهم در ادامه اظهاراتش به ماموران گفت: من نیز از فرصت به دست آمده استفاده کردم و با کارد آشپزخانه‌ای که همراهم برده بودم به صورت ناگهانی سه ضربه به سینه «جمال» وارد کردم و از آنجا که با ضربات وارده نیمه جان شده بود، برای اطمینان از مرگش، طنابی به دور سر او انداخته و خفه‌اش کردم.

به این ترتیب با تکمیل اعترافات، پرونده به همراه دو متهم برای بررسی‌های حقوقی در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت و تحقیقات پلیسی در خصوص این جنایت بیرحمانه همچنان ادامه دارد.

یک روانشناس: نارضایتی از زندگی زناشویی و اختلالات شخصیتی عامل وقوع جنایت است.

در این میان دکتر مهری‌نژاد، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، با بررسی وقوع این جنایت هولناک، اختلافات خانوادگی و ازدواج‌های نابهنجار را ریشه وقوع این نوع قتل‌ها دانسته و می‌گوید: زمانی که علاقه کافی میان زوجین وجود نداشته باشند و افراد از زندگی زناشویی خود ارضا نشوند، به دنبال تامین نیازهای خود به شیوه‌های نامشروع و غیراخلاقی مبادرت می‌کنند.

وی با بیان این که «گلی» که برای جبران اختلافات با همسرش به سمت دوستی و رابطه نامشروع می‌رود، دارای اختلالات روانی و شخصیتی از نوع شدید است، خاطرنشان می‌کند: این افراد به دلیل مشکلات خانوادگی، هنجارها و حساسیت‌های جامعه را رعایت نکرده و دست به کارهایی مغایر با عفت عمومی می‌زنند.

به گفته این روانشناس، این زن به‌دلیل ترس از جدایی و طلاق با حفظ همسر، در زندگی خانوادگی کجروی داشته است.

مهری‌نژاد با اعلام این که بسیاری از افراد در زندگی زناشویی خود راضی نیستند، اما مرتکب چنین عملی نمی‌شوند، می‌افزاید: نارضایتی از زندگی مشترک و اختلالات شخصیتی، دو عامل ایجاد کننده این جنایت است.

وی در خصوص ارتکاب هولناک قتل از سوی قاتل یا همان معشوق «گلی» به ایسنا می‌گوید: عامل ترس ناشی از تهدید گلی مبنی بر شکایت از «سلمان» و وحشت از مجازات، فرد را به حدی رسانده که مجبور شود برای از بین بردن «جمال»، دست به جنایتی بیرحمانه بزند و به این ترتیب ترکیبی از ترس و آسیب پذیری شخصیتی، این حادثه را رقم زده است.

این مدرس دانشگاه در خصوص راهکارهای جلوگیری از وقوع این گونه رفتارها که به قتل منتهی می‌شود، تاکید می‌کند: در هر جامعه‌ای معمولا درصدی از افراد دچار اختلالات شخصیتی هستند که ریشه بیشتر آنها در تربیت خانوادگی است. بر این اساس شناسایی افراد دچار انواع مشکلات روحی و روانی از دوران کودکی و تحت نظر بودنشان در مراکز تخصصی می‌تواند از وقوع حوادثی نظیر آنچه رخ داده جلوگیری کند.

این روانشناس می‌افزاید: در این میان حمایت از زنان و بررسی مشکلات خانوادگی آنها نیز اهمیت دارد، چرا که نقش مردان و رفتار آنها با زنان، خود می‌تواند در تشدید یا از بین رفتن اختلالاتشان خودداری کنند.