دیدار تروئیکای عدم تعهد با البرادعی با هدف حمایت از تهران

نماینده دائمی کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که سفرای تروئیکای عدم تعهد دوشنبه هفته جاری، متعاقب دیداری که سفرای کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس با البرادعی در اعتراض به موافقتنامه ایران و آژانس داشتند، به منظور حمایت از این توافق با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کنند. علی اصغر سلطانیه، با اعلام این خبر به ایسنا گفت: نمایندگان کوبا، مالزی و مصر هفته جاری در حمایت از موافقتنامه ایران و آژانس بر سر تعیین برنامه کاری پاسخ به مسائل باقی مانده با محمد البرادعی، مدیر کل آژانس دیدار می‌کنند.

یک دیپلمات ارشد ایرانی پیش از این از دیدار سفرای کشورهای فرانسه، آمریکا و انگلیس در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مدیرکل آژانس در اعتراض به توافقات ایران و آژانس و گزارش اخیر وی درباره ایران خبر داده بود. این در حالی است که سفرای کشورهای چین، روسیه و آلمان از حضور در این ملاقات به منظور تحت فشار سیاسی قرار دادن مدیرکل آژانس، خودداری کردند.

سلطانیه در ادامه این گفت‌و‌گو از تشکیل جلسه سفرای عدم تعهد در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه خبر داد و افزود: در این جلسه، گزارش کاملی از توافقات صورت گرفته میان ایران و آژانس و مذاکرات در دو ماه گذشته از سوی اینجانب ارائه شد. همچنین تصویب شد که بیانیه‌ای از سوی سفرای عدم تعهد در حمایت از توافق ایران و آژانس و همکاری‌های صورت گرفته برای ارائه در نشست هفته آتی شورای حکام تهیه شود.

نماینده کشورمان در آژانس گفت: بر این اساس گروه کاری به منظور تهیه این بیانیه تشکیل شد.

وی به استقبال سفیر کوبا به عنوان ریاست تروئیکای عدم تعهد از توافق ایران و آژانس در این جلسه اشاره کرد و گفت: سفیر کوبا از گامی که در روند همکاری با آژانس از سوی ایران برداشته شده، ابراز خرسندی کرد.

سفرای آمریکا،‌ فرانسه و انگلیس در دیدار اخیرشان با مدیرکل آژانس نسبت به برخی موضوعات از جمله این‌که آژانس نباید می‌پذیرفت که پس از حل مسائل موضوع هسته‌ای ایران به حالت عادی در شورای حکام بازگردد انتقاد کردند. آنها بر این نظر بودند که بازگشت روند بررسی مساله هسته‌ای ایران در آژانس باید با تایید اعضای شورای حکام صورت گیرد، نه شخص مدیرکل. آنها هم‌چنین نسبت به این‌که موضوعات و سوالات مطرح باید به طور موازی مورد بررسی قرار گیرند نه گام به گام، انتقاد داشتند.

ایران و آژانس توافق کردند که پس از حل هر موضوع، موضوع بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

یک دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به این‌که آژانس در توافق‌نامه صورت‌گرفته پذیرفته است که پس از پاسخ به سوالات مطرح‌شده دیگر هیچ موضوع و سوال دیگری درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت: این سه کشور به این موضوع انتقاد دارند و معتقدند که آژانس نباید می‌پذیرفت که به جز این مسائل، مسائل دیگری وجود ندارد. هم‌چنین آنها مخالفت خود را نسبت به این موضوع که توافق‌نامه رسمی ایران و آژانس که در سایت این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، به عنوان سند رسمی مطرح شود اعلام کردند. این در حالی است که توافق‌نامه ایران و آژانس بر سر تعیین برنامه کاری پاسخ به مسائل باقی‌مانده ضمیمه گزارش البرادعی جهت بررسی اعضای شورای حکام آژانس منتشر شد.

هم‌چنین یک مقام مسوول دیگر در این باره به ایسنا گفت: در توافق ایران و آژانس دو موضوع از همدیگر تفکیک شده است، یکی موارد و سوالات آژانس است که برای پاسخ به آنها جدول زمانی تعیین شده و دیگری اتهاماتی است که پیش از این در قالب سوالات آژانس و با اعمال فشار سیاسی برخی کشورها مطرح می شد که در برنامه کاری توافق شده این دو از یکدیگر جدا شده‌اند و نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس در ملاقات اخیرشان با مدیرکل آژانس نسبت به این که این اتهامات از سوالات آژانس جدا شده است، به شدت انتقاد کردند.