چمران: نیاز به مصوبه در پایان بررسی‌ها مشخص می‌شود

دانشجو: بدون مصوبه اجرایی نیست

دنیای اقتصاد - بعد از آنکه وزارت کشور برسر اجرای طرح BRT به مخالفت با شهرداری تهران برخواست و اجرای آن را منوط به ارائه مطالعه کارشناسی این طرح دانست، این بار نوبت به شورای شهر تهران، در همسایگی شهرداری رسیده است تا دو طیف از مخالفان و موافقان طرح BRT که متشکل از حامیان دولت و شهرداری هستند روبه‌روی هم صف‌آرایی کنند. در عین حال دامنه جنجال اجرای طرح BRT در حالی از شورای شهر تهران سردرآورده است که خسرو دانشجو سخنگوی این شورا، طرح BRT را بدون مصوبه شورای شهر مردود دانست و در مقابل مهدی چمران رییس‌شورا، نیاز به صدور مصوبه را به پایان بررسی‌های انجام‌شده موکول کرده است.

از سوی دیگر درگیری میان شورای شهر تهران، وزارت کشور و شهرداری برسر اجرای طرح پرتناقض BRT بار دیگر چالش میان دولت و شهرداری را پررنگ‌تر کرده است. در همین خصوص رییس‌شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح فعلی شهرداری تهران BRT نیست، افزود: طرح BRT نیازمند بررسی کارشناسی در شورای شهر تهران است.

مهدی چمران در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: طرحی که هم‌اکنون شهرداری تهران از انقلاب تا میدان آزادی اجرا می‌کند، سیستم ارتقایافته اتوبوسرانی و دارای مصوبه بوده و شهرداری در تلاش برای پایان آن تا ۱۵ شهریورماه است.

وی گفت: BRT نیاز به طراحی و تجهیزات خاصی دارد که مطالعات انجام‌شده و نقشه‌های این طرح باید در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد.به گفته وی، وزارت کشور نیز خواستار دریافت مطالعات و نقشه‌ها بوده است که این مطالعات در اختیار این وزارتخانه نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این طرح یک بار در شورای شهر تهران مطرح شده که بررسی درباره آن تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

هشدار شورای شهر به اجرای طرح BRT

همچنین سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران بدون مصوبه شورای شهر، نباید طرح BRT را اجرا کند و قانون نیز چنین اجازه‌ای را به شهرداری نمی‌دهد.

خسرو دانشجو با اشاره به اینکه شورای شهر تهران نسبت به اجرای خط ویژه مصوب در خیابان آزادی تاکید دارد، گفت: اگر قرار بر ورود سیستم جدید به مجموعه حمل‌ونقل عمومی است، این سیستم باید در شورای شهر تهران تصویب و پس از طی مراحل و کانال قانونی اجرایی شود.

وی افزود: زمانی که شهردار تهران طرح BRT را در شورای شهر مطرح کرد، اعضای شورا با تاکید بر اینکه نقش این طرح باید در شبکه حمل‌ونقل عمومی لحاظ شود، به مسوولان شهرداری توصیه کرد که طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران به شورای شهر تهران ارائه شود، تا شورا بررسی کند که BRT یا سایر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، همچون تراموا و مونوریل در این طرح چه نقشی دارد.

دانشجو تاکید کرد: قبل از ارائه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، اعلام اجرای BRT در یک خط خاص، مورد نظر اعضای شورای شهر تهران نیست و قانون نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که شهرداری بدون مصوبه شورا این طرح را اجرا کند.

وی درباره استفاده بهینه از امکانات موجود که از سوی شهرداری تهران مطرح شده است، گفت: اگر قرار بر این است که بر آنچه که داریم، مدیریت کنیم، نیازمند مصوبه جدیدی نیستم، اما اگر استفاده از سیستم جدید مطرح است، باید برای اجرای آن از کانال شورا، مصوبه‌ای اخذ و برای تصویب به شورای‌عالی ترافیک نیز ارائه شود.

وی تصریح کرد: اگر طرح BRT شهرداری تهران قابل دفاع است، پس چه واهمه‌ای وجود دارد شهرداری طرح را ارائه و از مسیر قانونی، مصوبه آن را از شورا دریافت کند و اگر این واهمه را دارند که با ارائه آن به شورا ممکن است، مصوبه لازم داده نشود، پس سیستم‌های نظارتی حق دارند، طرح‌هایی را که درست تشخیص نمی‌دهند، تصویب نکنند.

دانشجو درباره خرید اتوبوس‌های جدید دو یا سه کابین و لزوم اخذ مصوبه شورای شهر تهران برای این خرید، با تاکید بر اینکه ورود هر سیستم جدید غیر از اتوبوس‌های موجود، قطعا مصوبه شورای شهر تهران را می‌خواهد، تصریح کرد: شهردار تهران نیز در جلسه شورا بر این مساله تاکید کرد گفت که مسوولان شهرداری نباید از لفظ BRT استفاده کنند و طرح فعلی مدیریت بر امکانات موجود است.

وی افزود: خرید اتوبوس‌های دو کابین و سه کابین ویژه طرح BRT نیازمند همکاری دولت است و نمی‌توان این اتوبوس‌ها را بدون هماهنگی با مراجع قانونی وارد کشور کرد.

دانشجو گفت: اگر مسوولان شهرداری ادعا می‌کنند که از اول تا آخر طرح BRT را خودشان انجام می‌دهند، باید به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توانند خارج از چرخه قانونی و بدون هماهنگی اتوبوس‌های جدید وارد کشور کنند که قطعا چنین امکانی وجود ندارد.

دانشجو ادامه داد: حتی اگر شهرداری تهران از هم‌اکنون تمام مراحل قانونی را طی و مصوبات را اخذ کند، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز نخواهد توانست طرح BRT را اجرا و اتوبوس‌ها را وارد کشور کند و قطعا تا قبل از مهر ماه اجرایی نمی‌شود.