انتظار داریم زمینه انتخابات آزاد فراهم شود

سیدمحمد خاتمی‌گفت: در انتخابات شرکت می‌کنیم چرا که این حق ما است که شرکت کنیم؛ باید زمینه انتخاب آزاد فراهم و هرچه مردم گفتند پذیرفته شود. به گزارش بنیاد باران، خاتمی‌با اشاره به اینکه تجربه تاریخی ما مبنی بر اجماع بر نخواستن است، تاکید کرد: بر خواسته‌ها اجماع نمی‌کنیم و اصلا خواسته‌هایمان را معین نکرده‌ایم و بعد از آن تلاش نکرده‌ایم تا حول محور آن خواسته اجماع کنیم و حرکت خود را شکل دهیم، این مشکل بزرگ تاریخی ماست.

رییس بنیاد باران وظیفه تشکل‌هایی چون انجمن فرهنگ و سیاست را روشن کردن خواسته‌ها دانست تا اجماع حول خواسته‌ها شکل گیرد.

وی افزود: در مورد ائتلاف متاسفانه هم در مباحث نظری و هم در مباحث عملی این آشفتگی‌ها وجود دارد. این مشکل در اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و حتی روشنفکران ما هم وجود دارد و این رسالت اندیشمندان و تشکل‌های اصیل است که چنین موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهد و از دل آن گفتمان وحدت را پدید آورند. یکی از رسالت‌های ما تبیین اصول اصلاح‌طلبی است.

خاتمی‌تعبیر خود از آزادی را با ولنگاری متفاوت دانست و به فرمایش حضرت امیرالمومنین (ع) اشاره کرد که «مقدس نیست امتی که در آن مظلوم نتواند بدون لکنت زبان در مقابل ظالم بایستد و حرفش را بزند و نگرانی نداشته باشد».

رییس‌جمهوری سابق ایران تصریح کرد:هنر امام (ره) ارائه اسلامی‌بود که با خواست تاریخی مردم ایران مبتنی بر آزادیخواهی هماهنگ بود و اسلام ناب هم در عرصه اجتماعی همین است و اصلا انقلاب برای تحقق همین آزادی و استقلال و رفع عقب‌ماندگی صورت گرفت. امروز نسل پیشتاز و روشنفکر ما باید فاصله خود را با سنت گرایانی که هیچ گونه دغدغه اجتماعی نداشته اند و همچنین روشنفکرانی که هویت تاریخی مذهبی مردم را نادیده گرفتند مشخص کند.

وی در مورد کوتاهی نسبت به جریان دانشجویی نیز گفت: کوتاهی نسبت به جریان دانشجویی را انکار نمی‌کنم، ممکن است ما هم کوتاهی کرده باشیم اما این مسئله باید در مجموعه دیده شود.

خاتمی‌با اشاره به انتخابات آتی مجلس تاکید کرد: در مورد انتخابات هم ما با نظام قهر نکرده ایم،از نظام انتظاراتی داریم که امیدوارم برآورده شود .ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و حق ما است که شرکت کنیم. البته زمینه انتخاب آزاد باید فراهم شود و هرچه مردم گفتند مورد پذیرش قرار گیرد، جوری نباشد که ته دل مردم و پیروزشدگان و شکست خوردگان این باشد که آنچه به وجود آمد طبق قانون و نتیجه خواست مردم نبود. باید مصلحت کشور را بگوییم که کشور ما در معرض تهدید است و اگر یک اقلیتی بیاید و همه را حذف کند و به نام اکثریت اعتماد متقابل مردم و نظام را از بین ببرد، امنیت نظام به مخاطره می‌افتد. البته باید نقد کنیم و هر نقدی را هم براندازی ندانیم.