دنیای‌اقتصاد- جدیدترین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد و برای بررسی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت. این گزارش به تحولات پس از آخرین گزارش مدیرکل و همچنین مسائل باقیمانده می‌پردازد. ادامه غنی‌سازی، نصب آبشارهای جدید، تولید ۹۷۰۴ کیلوگرم اورانیوم ۵ درصدی و ۲۹۱ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی و عدم تعلیق فعالیت‌های آب سنگین اراک تازه‌ترین عناوین گزارش آمانو را تشکیل می‌دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ایران هسته‌ای، این گزارش مدیرکل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان NPT و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) است. شورای امنیت تاکید کرده که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه‌هایش در خصوص ایران الزام‌آور است. مفاد مربوطه قطعنامه‌های یاد شده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده‌اند مطابق شرایط این قطعنامه‌ها الزام‌آور هستند. این گزارش بر آن حوزه‌هایی که ایران به‌طور کامل تعهدات الزام‌آور خود را اجرا نکرده، متمرکز است. چرا که ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مستلزم اجرای کامل این تعهدات است.

گزارش آژانس در پایان مدعی است درحالی که آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی درخصوص عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد، از آنجا که ایران همکاری لازم را ازجمله در مورد اجرای پروتکل الحاقی، به عمل نمی‌آورد، آژانس قادر نیست درخصوص فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده اطمینان موثقی ارائه دهد و بنابراین نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هستند.

تازه‌ترین گزارش آژانس نشان می‌دهد که رفتار فنی ایران در برنامه هسته‌ای مطابق طراحی از پیش انجام شده پیش می‌رود و فشارها تغییری در آن ایجاد نکرده است. در همین ارتباط رویترز گزارش داد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران موجب شد که درخواست‌ها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا ازسر گرفته شود.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اولین‌بار پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران منتشر می‌شود، اعلام شد که ایران حدود هزار سانتریفیوژ پیشرفته نصب کرده است و قصد دارد آنها را آزمایش کند. این خبرها در حالی است که پیش‌تر خبرگزاری‌ها از وین گزارش داده بودند که نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکرات جدید در ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) به توافق رسیده‌اند که موضوع اصلی فعالیت‎ها در مرکز نظامی پارچین خواهد بود. آخرین دور مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۵ مه برابر با ۲۵ اردیبهشت) در وین، پایتخت اتریش برگزار شده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به انتشار گزارش فصلی اخیر آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همان‌طور که محتوای گزارش مدیرکل آژانس نشان می‌دهد، ایران نسبت به مسیر گفت‌وگوی با حسن‌نیت و همکاری با آژانس برای مرتفع ساختن مسائل باقیمانده متعهد و جدی است و ما نیز از تعهد مدیرکل آژانس به گفت‌وگو و تعامل استقبال می‌کنیم. سیدعباس عراقچی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: معتقدیم که گفت‌وگوهای آتی باید با حفظ روحیه حسن‌نیت و فارغ از فشارهای سیاسی دیگر کشورها بر دبیرخانه و در فضای تخصصی و فنی ادامه یابد. وی افزود: فعالیت‌های غنی‌سازی ایران سیر طبیعی فنی و رو به جلوی خود را طی می‌کند و این سیر بر اساس مقاصد و نیازهای صلح‌آمیز ایران طراحی شده است. در مجموع لحن آژانس نسبت به گذشته تغییر عمده‌ای نکرده است. مهم‌ترین تغییر، بحث مربوط به فهرست کردن انتظارات و ملاحظات آژانس در مورد سند رویکرد ساختارمند است که به‌طور یکطرفه و بدون انعکاس نظرات ایران بوده است.علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در واکنش به این گزارش ادبیات آمانو را بغض‌آلود خوانده است.