گروه خبر- مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود نرخ تورم آبان‌ماه را اعلام کرد. بر اساس گزارشی که عصر روز گذشته بر روی خروجی سایت مرکز آمار ایران قرار گرفت، نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان آبان‌ماه (آبان ۹۲ نسبت به آبان ۹۱) ۸/۲۹ درصد اعلام شد. همچنین نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۹/۳۵ درصد رسید که نسبت به تورم مهرماه ۳/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید، شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۶/۲۱۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۲/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۳/۲۱۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۳/۱ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش آمده است، شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۰/۴۱ درصد افزایش داشته و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۰/۵۱ درصد است. «شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۰/۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۵۲ درصد بوده که نسبت به تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۲ (۷/۵۳) کاهش یافته است.

بنابراین گزارش، شاخص گروه‌ عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آبان‌ماه ۹۲ به رقم ۲/۱۶۱ رسیده که ۸/۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۲۵ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۵/۲۹ درصد بوده که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه سال‌جاری (۶/۲۹) کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران در حالی نرخ تورم نقطه به نقطه را زیر ۳۰ درصد اعلام کرده که هنوز بانک مرکزی به عنوان دیگر مرجع اعلام نرخ تورم در این باره گزارش جدید خود را منتشر نکرده است. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه سال‌جاری۶/۳۶ درصد بوده است.

چندی پیش عادل ‌آذر، رییس مرکز آمار گفته بود بر اساس قانون نرخ تورمی که مرکز آمار اعلام می‌کند باید به عنوان مرجع رسمی شاخص‌های اقتصادی قرار گیرد. اغلب آمارهای تورمی که مرکز آمار اعلام می‌کند، درصدی از آمارهای اعلام شده بانک مرکزی کمتر است که این به دلیل تفاوت در سبد کالایی مورد محاسبه نرخ تورم در این دو مرجع است.

چندی پیش سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود که دولت در نظر دارد با برنامه‌های دقیق و آینده‌نگر خود نرخ تورم ۴/۴۰ درصدی فعلی را به ۲۵ درصد برساند. از نظر نوبخت بودجه سال ۹۳ باید مشخصاتی داشته باشد که قادر به کاهش نرخ تورم تا پایان سال ۹۳ شود.

روند کاهشی تورم سالانه