وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای مواد ۱۹۶ و ۲۰۱ قانون کار، آیین‌نامه صدور پروانه آموزش روابط کار را ابلاغ کرد. به گزارش روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه وزارت کار و امور اجتماعی در مورد آیین‌نامه صدور پروانه آموزش روابط کار را برای اجرا ابلاغ کرد.
در مقدمه این ابلاغیه آمده است:
در اجرای مواد (۱۹۶) و (۲۰۱) قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور تعمیم و توسعه دانش و فرهنگ روابط کار، ایجاد ساز و کار نظام‌مند و اعمال نظارت بر آموزش روابط کار، صدور پروانه آموزش روابط کار به شرح موارد مندرج در این آیین‌نامه ‌خواهد بود.
ـ آزمون کتبی متقاضیان دریافت پروانه مدرسان روابط کار، در محدوده قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه‌‌ها و مقررات تبعی آنها و سایر مقررات مرتبط توسط اداره‌کل استان برگزار می‌شود.
ـ سرفصل‌های تفصیلی و منابع آزمون کتبی باید قبل از آزمون تعیین و در فاصله زمانی مناسب به اطلاع داوطلبان برسد.
ـ اداره‌کل ستاد سوالات آزمون را تهیه و در موعد مقرر و به روش مقتضی در اختیار اداره‌کل استان قرار می‌دهد. حد نصاب امتیازات برای قبولی نیز توسط هیات تعیین می‌شود.
ـ بررسی شرایط متقاضیان از حیث دارا بودن شرایط مقرر در ماده ۲ این آیین‌نامه و برگزاری آزمون کتبی در محدوده موارد مربوط به ماده ۳ توسط اداره‌کل استان صورت می‌گیرد و نتایج آزمون همراه با خلاصه‌ای از مشخصات داوطلبان برای انجام مصاحبه و اتخاذ تصمیم به هیات ارسال می‌شود.
ـ آزمون کتبی برای صدور پروانه مدرسان روابط کار در صورت ضرورت به تشخیص هیات، هر سه سال یک بار برگزار خواهد شد. چنانچه تعداد داوطلبان و سایر شرایط ایجاب نماید با پیشنهاد اداره‌کل ستاد و تایید هیات، آزمون و صدور پروانه در فواصل زمانی کوتاه‌تر نیز قابل انجام خواهد
بود.
ـ اهم وظایف و تکالیف مدرسان به شرح زیر است:
الف ـ ارایه مطالب آموزشی با محتوای صحیح و روزآمد و با تاکید بر کاربردی بودن آنها در محدوده موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (۱).
ب ـ تهیه جزوات و مطالب آموزشی مستند و گویا با داشتن ارزش کاربردی با تاکید و استفاده و ذکر منابع و ماخذ معتبر در سرفصل‌های تعیین شده.
ج ـ پایبندی به اصول حرفه‌ای و حفظ شأن و منزلت حرفه‌ای در مقام یک مدرس متعهد.
د ـ رعایت ضوابط و مقررات مراکز آموزش مربوط.
هـ ـ شرکت در سمینارها و دوره‌های بازآموزی که توسط اداره‌کل ستاد برنامه‌ریزی و اعلام می‌شود.
ـ کارکنان دستگاه‌های دولتی با احراز شرایط مقرر در این آیین‌نامه ‌می‌توانند پروانه مدرسان و آموزش روابط کار دریافت کنند.
ـ مدرسان و مراکز آموزشی باید مشخصات محل سکونت یا فعالیت خود را که اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود در اختیار اداره‌کل ستاد قرار دهند و هرگونه تغییر در آن را بلافاصله به اطلاع برسانند.
ـ اشخاص حقوقی ذیل با اخذ پروانه می‌توانند در زمینه آموزش روابط کار فعالیت کنند:
۱ـ اشخاص حقوقی که در اساسنامه آنان اجرای دوره‌ها یا ارائه خدمات آموزشی پیش‌بینی شده باشد یا دارای مجوز فعالیت آموزشی از مراجع ذی‌صلاح باشند.
۲ـ انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی و شوراهای اسلامی کار و کانون‌های مربوط و مجامع نمایندگان کارگران و همچنین موسسات کاریابی غیر‌دولتی.
ـ شخص حقیقی متقاضی صدور پروانه آموزش روابط کار و نیز مدیر شخص حقوقی باید دارای شرایط عمومی موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه ‌به استثنای بند (ط) آن بوده و امکانات فیزیکی و آموزشی لازم را با تایید اداره‌کل استان، در اختیار داشته باشند.
ـ مسوولیت اداره مرکز آموزشی و امور مربوط به آموزش‌گیرندگان از نظر رعایت رفتار و شئون مربوط، بر عهده مسوول مرکز (شخص حقیقی موسس یا مدیر شخص حقوقی) است. در سایر موارد که مربوط به دروس ارائه شده باشند، مدرس و مسوول مرکز هر دو مسوول هستند.
ـ اشخاص حقوقی دولتی، عمومی، خصوصی و تعاونی و تشکل‌های صنفی یا صنعتی (غیر از تشکل‌های موضوع بند (۲) این ماده) می‌توانند برای آموزش روابط کار به کارکنان یا اعضای خود اقدام کنند و صرفا در این صورت از دریافت پروانه مربوط معاف می‌باشند.
ـ آن دسته از نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی که در چارچوب شرح وظایف خود مجاز به فعالیت آموزشی می‌باشند نیازی به دریافت پروانه آموزش روابط کار ندارند لیکن باید سایر ضوابط این آیین‌نامه ‌را رعایت کنند.