ایران؛ موضوع اصلی نشست فصلی شورای حکام

گروه دیپلماسی- گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، شامگاه پنج‌شنبه اول اسفند در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت و اعضا از میزان پیشرفت مذاکرات تخصصی ایران و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مطلع شدند. گزارشی که نشان از فرآیند راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بر اساس توافق‌نامه ژنو در ۳ آذر داشت. موضوعی که بهنام بلوریان نفر دوم نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به آن اشاره کرده است. بلوریان با بیان اینکه بر اساس برنامه کاری آژانس، گزارش مدیرکل ۱۰روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو قرار گرفته است، گفت: «قرار است در این نشست مباحث ایران و پیشرفت‌های مذاکرات تخصصی‌اش با آژانس مطرح شود.»

یوکیا آمانو در گزارش اخیر خود به اعضای شورای حکام با بیان اینکه ایران در چارچوب زمانی سه ماهه، ۶ اقدام عملی‌ را که در مورد آنها با آژانس توافق شده‌بود، انجام داده است، گفت: «عدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است.»

نشست آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوم تا هفتم مارس (۱۲ تا ۱۶ اسفند) در مقر آژانس برگزار می‌شود. همچنین در حاشیه نشست شورای حکام، نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ هم برگزار می‌شود که دستورکار این جلسه مباحث مربوط به غنی‌سازی، تحریم‌ها و همکاری‌های فنی هسته‌ای خواهد بود.

در همین ارتباط حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات جدول زمانی مذاکرات اتمی، می‌گوید که کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران در جریان مذاکرات وین توافق کرده‌اند که برای دستیابی به یک توافق اتمی جامع، ۶ دور مذاکره کنند. هفته گذشته نمایندگان ایران و ۱+۵ در وین، برای تعیین چارچوب زمانی مذاکرات، سه روز به‌طور فشرده گفت‌وگو کردند.

حسین نقوی حسینی روز یکشنبه به نقل از سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت که در گفت‌وگوهای وین، «جدول زمان‌بندی مذاکرات طی چهار ماه آینده؛ یعنی تا آخر خرداد نیز تنظیم و جلسات لازم پیش‌بینی شد.»

عراقچی روز یکشنبه در کمیسیون سیاست خارجی مجلس حاضر شد تا جزئیات مذاکرات را به اطلاع اعضای آن‌ برساند. به گزارش «ایسنا»، عراقچی به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که در وین سه موضوع مورد توجه هیات ایرانی قرار داشت: «اول اینکه هیچ موضوعی خارج از توافق نباید طرح شود. دوم اینکه هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای نباید مطرح شود و سوم اینکه قطعنامه‌ها غیرقابل اجرا هستند.»

بنا براین گزارش در مذاکرات آینده (۲۶ اسفند) چهار موضوع اصلی به بحث گذاشته خواهد شد. ۱- غنی‌سازی جمهوری‌اسلامی و کمیت و کیفیت آن ۲- تحریم‌ها وکاهش و رفع کامل آنها ۳- آب سنگین اراک ۴- همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی.

این در حالی است که پیش‌تر، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که قصد دارند برنامه موشک‌های بالستیک ایران را در این دور از مذاکرات مطرح کنند. موضوعی که واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را به دنبال داشت. ظریف با بیان اینکه چنین موضوعی وجود نخواهد داشت، افزود: «برنامه‌های نظامی‌ در مذاکرات مطرح نخواهد شد؛ زیرا برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد.»

ظریف هفته گذشته در مذاکره با اشتون نیز به این موضوع اشاره کرده بود. قرار است هماهنگی‌های بیشتر درخصوص مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ در دستورکار سفر اشتون به تهران قرار بگیرد. کاترین اشتون قرار است ۱۸ اسفند وارد تهران شود، هر چند که سخنگوی او اعلام کرد: زمان دقیق و برنامه دیدار کاترین اشتون از تهران هنوز نهایی نشده است و در حال کار روی آن هستیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند؛‌ مایکل مان سخنگوی اشتون اعلام کرد، زمان دقیق و برنامه کاری اشتون برای دیدار از تهران در حال نهایی شدن است. مان همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «سه روز (مذاکرات) سازنده در وین داشتیم. با این حال (همچنان) کار زیادی باقی مانده است. این کار آسان نیست اما شروع خوبی داشتیم. ما توانستیم یک جدول زمانی برای مذاکرات آتی طی ۴ ماه آینده و چارچوبی برای گفت‌وگوهای خود داشته باشیم، امری که پیشرفت مثبت و رو به جلویی است.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و از اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا نیز روز یکشنبه با اذعان به حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات جامع از پیشرفت مذاکرات سخن به میان آورد. موضوعی که واکنش خشم‌آلود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

نتانیاهو، روز یکشنبه بار دیگر از روند گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو در نشست کابینه اسرائیل گفت که ایران همچنان به دنبال سلاح اتمی است و این کشور «همه چیز می‌گیرد و تقریبا چیزی نمی‌دهد.»

نتانیاهو اواسط فوریه هم گفته بود که «ایران تنها ذی‌نفع مذاکرات هسته‌ای است» و تهران را متهم کرده بود که تغییری در رفتارش به وجود نیاورده است. همچنین وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی بعد از دیدار با مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، گفت: «اسرائیل خود را محق می‌داند که ارزیابی و تصمیم‌گیری مستقلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «یوال استاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل بعد از دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت: اسرائیل حق تصمیم‌گیری مستقل در مورد ایران را برای خود محفوظ می‌داند. شرمن شنبه شب در جمع خبرنگاران در بیت‌المقدس گفت که توافق ایران و غرب بر اساس اعتماد محض انجام نشده است. در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا پس از دیدار شرمن و خبرنگاران منتشر کرد، از قول او آمده است که این توافق ربطی به آنچه آمریکا به آن باور دارد، ندارد؛ بلکه بر اساس آن‌چیزهایی است که آمریکا می‌بیند، راستی و درستی آن‌ را می‌آزماید و رصد می‌کند.

رفع تحریم هفت ساله اروپایی‌ها از دفتر مطالعات وزارت خارجه

کشورهای اروپایی که بعد از برگزاری همایش بررسی هولوکاست در دفتر مطالعات وزارت خارجه حضور در این محل را تحریم کرده بودند بعد از هفت سال تحریم نشست‌های خود را در این محل برگزار می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، «همایش بین‌المللی بررسی هولوکاست: چشم‌انداز جهانی» که در آذر ۸۵ در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد و اعتراضات گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی نسبت به برگزاری این کنفرانس صورت گرفت، تا جایی که همه کشورهای اروپایی حضور در دفتر مطالعات وزارت خارجه ایران را تحریم کردند. با این حال بعد از گذشت هفت سال دیروز همایش گرامیداشت هشتادمین سال برقراری روابط ایران و دانمارک با مشارکت سفارت دانمارک در تهران در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد.