دفاع رقبای سابق از دیپلماسی دولت روحانی

دنیای اقتصاد: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ وارد مرحله بسیار حساسی شده‌است و دو طرف قرار است به‌زودی وارد جزئیات پیش‌نویس توافق هسته‌ای شوند، دو نفر از رقبای پیشین حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در سخنانی از دیپلماسی هسته‌ای دولت دفاع کردند. محمد‌باقر قالیباف و محسن رضایی که به‌نظر می‌رسید به همایش «دلواپسان» که هفته گذشته در نقد سیاست خارجی دولت برگزار شد، واکنش نشان می‌دادند، تاکید کردند که این مذاکرات تحت نظر رهبری اداره می‌شود و آنها دلواپس حقوق هسته‌ای ملت ایران نیستند و میز مذاکره از نظر آنان میز مبارزه است. دفاع رقبای سابق از دیپلماسی «روحانی»

قالیباف: نباید تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم

رقبای دیروزحسن روحانی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، به جمع حامیان امروز «مشی دیپلماتیک» دولت یازدهم پیوسته‌اند و حمایت رهبری را مهر تایید نهایی بر ادامه مذاکرات می‌دانند. محمد باقر قالیباف و محسن رضایی از نامزدهای انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری در ایران درست یک هفته پس از برگزاری همایش دلواپسان هسته‌ای، با انتقاد از اظهارنظرهای تند علیه روند مذاکرات هسته‌ای از عملکرد دولت در سیاست خارجی دفاع کردند و «حمایت رهبری از تیم مذاکره‌کننده» را نشانه‌ای از موافقت ایشان با ادامه مذاکرات» دانستند.

محمد باقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین در آخرین سخنرانی خود رهبری را اداره‌کننده اصلی مذاکرات دانسته و تاکید کرده است که «نباید تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم.»

فرمانده سابق نیروی انتظامی که پس از حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، بالاترین آرای کسب شده را به خود اختصاص داد، در سخنانی متذکر شد که «نباید مواضعی داشت که جامعه اسلامی در زمینه مذاکرات هسته‌ای دو قطبی شود و باید در این میدان مبارزه کرد نه مذاکره.» به گزارش «ایسنا»، محمدباقر قالیباف در همایش تجلیل از پیشکسوتان روحانی رزمنده شهر تهران با تاکید بر اینکه «مقام معظم رهبری بر این پرونده مهم، نظارت دقیق و عمیق دارند و در حقیقت اداره‌کننده اصلی موضوع هستند» گفت: «بدون شک ایشان خط قرمزهایی را که باید رعایت شود از هر کسی و در هر جایگاهی مطالبه خواهند کرد. اعتقاد راسخ ما بر این است که ایشان به هیچ‌کس اجازه نخواهند داد که عزت ملت ایران و نظام اسلامی را خدشه‌دار کرده و بر سر این مسائل با هیچ چیز، هیچ‌کس و هیچ دولتی معامله نمی‌کنند و در فرهنگ تشیع و نظام ولایی نیز چنین چیزی وجود ندارد.» او در ادامه سخنانش از منتقدان مذاکرات هسته‌ای خواست که باور کنند و بپذیرند که این پرونده، این‌گونه اداره می‌شود. او با اشاره به اهمیت پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد که در جامعه ما یک موضوع و پرونده مهم وجود دارد که همه ما - چه نخبگان و چه عموم جامعه - را در عرصه‌های مختلف به خود مشغول و درگیر کرده است. پرونده هسته‌ای یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سیاست خارجی در تاریخ ایران است و حتما آیندگان در سال‌ها و قرن‌های بعد، بر این موضوع قضاوت خواهند کرد.

شهردار تهران در توصیف ابعاد مختلف مذاکره هسته‌ای، این پرونده را «دارای پیچیدگی‌های حقوقی بسیار و همچنین بازیگران و دست‌اندرکاران متعددی» دانست که به گفته وی در «سطوح مختلف، چه از همسایگان ایران، چه در حوزه منطقه‌ای، چه در سطح جهانی و چه قدرت‌های بزرگ همه در این موضوع ایفای نقش می‌کنند. این میدان مبارزه‌ای است که ملت، انقلاب و نظام اسلامی با این پرونده روبه‌رو است.» قالیباف با تاکید بر سیاست و استراتژی مشخص و روشن مذاکرات هسته‌ای یادآور شد که وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که دولت‌های مختلف با این موضوع واحد، رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان داده‌اند و بعضا این رفتارها با یکدیگر متضاد هم بوده است. طبیعتا یکی از این رفتارها در این مقطع از زمان اتفاق می‌افتد و ما می‌بینیم که مقام معظم رهبری با صراحت تمام در بیانات خود از تیم اعزامی حمایت کرده و می‌فرمایند که تیم مذاکره‌کننده بچه‌های انقلاب و بچه‌های خود ما هستند. او در ادامه افزود:«اگر این موضوع را مستقیم از امام خود می‌شنویم، باید بدانیم که نباید این تیم را تضعیف کنیم. نباید قلمی بر صفحه کاغذی و بیانی بر زبانی جاری شود تا بر اثر این بیان و قلم، آنها در جایی که امروز صحنه مقابله است، احساس ضعف کنند.» مقام معظم رهبری ۱۲ آبان ماه گذشته از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دفاع کردند. ایشان، ضمن حمایت از مجموعه مسوولان و مذاکره‌کنندگان با ۱+۵ تاکید کردند: «اینها فرزندان انقلاب و ماموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن ماموریت سخت خود هستند و هیچ‌کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند.»

جامعه را نباید دوقطبی کرد

قالیباف در ادامه هشدار داد که نباید از عناوین و القابی استفاده کنیم که تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کند. البته نقد در هر شرایطی حق جامعه و افراد است و آنها باید بتوانند نقد کنند، اما باید بدانیم که نقدی اثرگذار و پایدار است و می‌تواند سازنده باشد که این اصل را رعایت کند و آن اصل نیز در صداقت و نیت نقدکننده است.

نامزد دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه «ما نباید در موضوعات مهم و حیاتی که سرنوشت جامعه اسلامی در گرو آن است، به‌گونه‌ای رفتار کنیم که جامعه اسلامی را در این زمینه دو قطبی کنیم» گفت: «این امر امنیت ملی، اقتدار ماست و مولفه‌های قدرت را به خطر می‌اندازد که تبعات آن به نظام، ملت و کشور اسلامی ما آسیب خواهد رساند. باید توجه داشت منافع این مساله برای اشخاص، افراد، گروه‌ها و دولت‌ها نیست؛ بلکه این موارد کیان نظام اسلامی است. همه ما باید بدانیم - و تیم مذاکره‌کننده ما نیز حتما می‌داند - که مذاکره یک فرآیند دو طرفه است و نباید انتظار داشت که بتوانند در یک فرآیند دو طرفه، همه خواسته‌های ما را به طرف مقابل بقبولانند.» قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«آنها با ما خوش‌و‌بش می‌کنند و حرف می‌زنند، اینها به معنی دوستی کردن با ملت ما نیست.»

با اشاره به اینکه «چطور روزی دشمن با تهاجم نظامی به مبارزه انقلاب اسلامی آمد و چطور وقتی از اینجا ثمر نگرفت، با تهاجم فرهنگی به سراغ انقلاب اسلامی آمد» یادآور شد که امروز هم در عرصه سیاست خارجی باید بدانیم، این میز گفت‌وگو، یک میز مبارزه است نه یک میز مذاکره؛ از این رو مذاکره برای مبارزه است. شهردار پایتخت افزود: « گذشته نشان داده است که به مدد پول راحت‌الحلقوم نفت، نه با یک مدیریت صحیح و درست؛ جامعه را اداره کردیم.» فرمانده سابق نیروی انتظامی که در سال ۱۳۸۳ نیز از سوی محمد خاتمی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شده بود؛ در ادامه سخنرانی خود با تاکید بر «اجتناب از یک اشتباه بزرگ و ایجاد کردن توقع بیجا در مردم به جای کار و تلاش» یادآور شد: «همه باید توجه داشته باشند که این موضوع، یک موضوع ملی است؛ بنابراین رفتار گروهی، سیاسی و جناحی نکنیم. اینجا از آن نقاطی است که باید در تمام لحظات گوش به فرمان و تدابیر مقام معظم رهبری داشته باشیم.» شهردار سه دوره پایتخت با بیان اینکه «اگر در زمین دشمن بازی کنیم، می‌بازیم» تاکید کرد که البته این به آن معنی نیست که نباید مذاکره کنیم، نظر رهبری نیز خیلی روشن و مشخص است. او در پایان افزود: «حتما باید مذاکره کنیم و به دنیا بگوییم که این تحریم ظالمانه است، اما تاکید ما باید بر توان داخلی باشد.»

رضایی: دلواپس نیستم

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اظهاراتی مشابه گفت: «دلواپس مذاکرات هسته‌ای و حقوق ایران نیستیم چون مذاکرات زیر نظر رهبری نظام پیش می‌رود.» به گزارش «ایرنا»، «محسن رضایی» روز پنج‌شنبه گذشته با بیان اینکه «افق آینده کشور خوب است» افزود: «دغدغه داشتن با امید سازگاری دارد و مهم این است که ما امید خود به آینده کشور را از دست ندهیم. دغدغه اگر منجر به هوشیاری شود خوب است؛ اما اگر منجر به ناامیدی شود مطلوب نیست.» این سخنان در حالی مطرح شد که روز گذشته جمعی از مخالفان مذاکرات هسته‌ای در میدان فاطمی تجمع و تظاهرات کردند. «ایسنا» در این مورد گزارش داده که جمعی از نمازگزاران تهرانی بعد از اقامه نماز جمعه با حضور در راهپیمایی جمعه دلواپسی با در دست داشتن پلاکاردهایی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواستند از حقوق و منافع ملت در مذاکرات دفاع کنند.

هفته گذشته هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سخنانی در مجلس گفت ملت ما ملتی دلاور است نه دلواپس.