رای در برابر گلوله

گروه بین‌الملل: وقوع ۱۵۰ رشته عملیات تروریستی توسط طالبان در افغانستان و تهدید به قطع انگشتانی که با جوهر انتخابات رنگی شده باشند، تاثیری در مشارکت مردم افغانستان در انتخابات نداشت. ۶۰ درصد واجدان شرایط در این رای‌گیری شرکت کردند. به گزارش دویچه‌وله، به‌رغم وقوع ۱۵۰ عملیات تروریستی از سوی طالبان در روز انتخابات افغانستان، این انتخابات با مشارکت ۶۰ درصدی مردم این کشور برگزار شد. به گزارش کمیسیون انتخابات افغانستان، ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات زنان بوده‌اند. تعداد واجدان شرایط رای‌دهی در افغانستان ۱۲ میلیون نفر اعلام شده بود که از این تعداد بیش از هفت میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. طالبان تهدید کرده بود انگشتانی را که با جوهر مهر انتخابات رنگی شده باشند، قطع خواهند کرد. این گروه همچنین پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود، کسانی را که پیام تحریم انتخابات را نادیده بگیرند و اقدام به رای دادن کنند، خواهد کشت.

وزارت کشور افغانستان گزارش کرده که در روز انتخابات ۱۵۰ عملیات تروریستی از سوی طالبان صورت گرفته است. در این رشته اقدامات تروریستی، ۲۰ غیرنظامی، ۱۵ سرباز، ۱۱ پلیس و یکی از همکاران کمیسیون انتخابات کشته شده‌اند. پنج تن از شهروندان کشته‌شده کودک بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۴۰۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر افغانستان به‌کار گرفته شده‌ بودند. در این میان نیز گفته می‌شود نیروهای امنیتی افغانستان ۱۹ جنگجوی طالبان را کشته‌اند. سرپرست امنیت ملی افغانستان در این‌باره اعلام کرد در ۱۰ روز گذشته ۶۱ رشته عملیات انجام شده است که در نتیجه آن ۱۰ شبکه تروریستی از گروه حقانی، لشکر طیبه و طالبان از هم پاشیده شده‌اند. این مقام امنیت ملی افغانستان همچنین گزارش داده است از دور اول انتخابات تاکنون مجموعا ۴۷۳ نقشه حمله شورشیان خنثی شده است. او گفته است که در ۲۴ ساعت پیش از برگزاری انتخابات، شش شبکه مهم‌ تروریستی در کابل نابود شده‌اند و در استان‌های دیگر نیز عملیات‌هایی صورت گرفته است. این در شرایطی است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شکایت‌هایی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات نیز ثبت شده است. کمیته رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرده ۲۵۰ شکایت به این کمیته ارسال شده است. رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت، کمیسیون انتخابات در بررسی آرا «شفاف» عمل کرده و طبق قانون با تقلب مسوولانه برخورد می‌کند.

نتایج اولیه انتخابات افغانستان قرار است روز دوم ژوئیه (۱۱ تیر) و نتایج نهایی ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) اعلام شود. دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت ۱۶ به وقت محلی و بدون تمدید زمان رای‌گیری پایان یافت. خبرگزاری‌ها از مشارکت بالای مردم در رای‌گیری خبر داده‌اند. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی با یکدیگر رقابت داشتند. دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از ۷ صبح روز شنبه (۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن) آغاز شده بود، ساعت ۱۶ به وقت محلی و بدون تمدید مدت زمان رای‌گیری پایان یافت. دور اول این انتخابات حدود یک ماه پیش برگزار شده بود. در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق افغانستان با کسب بیش از ۴۵ درصد آرا پیشتاز بود. رقیب او اشرف غنی احمدزی، تنها توانست ۳۱ درصد آرا را کسب کند. حدود هفت میلیون نفر از مجموع ۱۲ میلیون دارنده حق ‌رای در دور اول انتخابات شرکت داشتند. تعداد شکایات درباره تقلب در این دوره از انتخابات نسبت به سال ۲۰۰۹ به‌مراتب کمتر بود.

نقطه عطف تاریخی

انتخاب رئیس‌جمهوری جدید افغانستان یک «نقطه عطف تاریخی» در این کشور محسوب می‌شود؛ زیرا برای نخستین بار قدرت در افغانستان از یک تیم منتخب به یک گروه منتخب دیگر منتقل خواهد شد. حامد کرزی که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ قدرت را در این کشور به دست دارد، بعد از دو دوره ریاست جمهوری، برای نامزدی مجدد در انتخابات مجاز نبود. حامد کرزی روز شنبه هنگام انداختن رای خود به صندوق به خبرنگاران گفت: «ما افتخار می‌کنیم که می‌توانیم نامزد اصلح خود را انتخاب ‌کنیم. افغانستان امروز از یک دوره گذار، به دوره‌ای از صلح و ثبات گام می‌گذارد.» این در شرایطی است که در کابل، مرکز افغانستان پیش از گشایش حوزه‌های رای‌گیری، نیروهای طالبان چندین راکت به نزدیکی فرودگاه کابل پرتاب کردند. با وجود این‌ گزارش‌ها حاکی است که مشارکت در این دور بیش از دور نخست این انتخابات بوده است. سفارت آلمان روز شنبه در خبری در شبکه توییتر نوشت که مشارکت در دور دوم انتخابات «به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای بالا» بوده است. سفارت آلمان مشارکت بالا در رای‌گیری روز شنبه را «شجاعت» افغان‌ها برای رای ‌دادن به‌رغم تهدیدهای طالبان تفسیر کرده است. احمد جاوید، ۳۲ ساله ساکن کابل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «البته امروز در کابل چندین انفجار رخ داد، اما این اقدام‌ها نمی‌تواند ما را بترساند و از این امر بازدارد که با دادن رای‌ خود، درباره آینده کشورمان تصمیم بگیریم.»

اتهام متقابل کمیسیون و پلیس انتخابات

پلیس کابل می‌گوید دو خودرو حامل مواد انتخاباتی را که بدون اطلاع نیروهای امنیتی در حال انتقال به مکانی نامعلوم بودند، توقیف کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال محمدظاهر ظاهر، فرمانده پلیس کابل می‌گوید ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، سعی داشته است با بهره گرفتن از این مواد انتخاباتی، به نفع یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تقلب کند. آقای امرخیل این اتهام را رد کرده و گفته است خودروها در حال انتقال مواد انتخاباتی به یکی از محلات رای‌دهی در ولسوالی سروبی (از توابع کابل) بوده‌اند، ولی پلیس مانع شده است. او این اقدام پلیس را تخلف خواند. رای‌گیری در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از صبح روز شنبه، ۲۴ خرداد، آغاز شد. عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی دو نامزد حاضر در این انتخابات هستند و هر دو در کنفرانس مطبوعاتی خود گفتند که گزارش‌هایی از تخلف دریافت و به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرده‌اند. عمر داوودزی، وزیر کشور افغانستان در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: «هیات مشترکی موظف شده است تا درباره سوءتفاهمی که بین رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات و فرمانده پلیس کابل پیش آمده است، تحقیق کند. فرمانده پلیس کابل می‌گوید خودروهایی که توقیف شده‌اند، حامل مواد انتخاباتی بوده‌اند و طبق قانون، نیروهای امنیتی باید در جریان جابه‌جایی آنها قرار می‌گرفتند تا بتوانند امنیت لازم را تامین کنند اما چنین اتفاقی نیفتاده است. او می‌گوید از منطقه سروبی گزارشی از کمبود اوراق رای‌دهی دریافت نشده است.»

او اضافه کرده است که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در جریان این اتفاق است و دستور داده است تا مواد انتخاباتی به رئیس کمیسیون مستقل انتخابات تحویل داده شود و تحقیقات لازم آغاز شود. ژنرال ظاهر گفته است کسی از وضعیت خودروها و اینکه راهی کجا بودند، خبر نداشته است. اما رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است یکی از مراکز رای‌دهی ولسوالی سروبی اعلام کرده بود که با کمبود برگه‌های رای روبه‌رو است و این خودروها به آنجا می‌رفتند. او اضافه کرد: وظیفه داریم کمبودهای مراکز رای‌دهی را تامین کنیم و در حال انجام وظیفه بودیم که پلیس مانع شد. آقای امرخیل هم خواهان تحقیق و بررسی درباره ادعاهای تخلف و تقلب و حتی مداخله شخص رئیس‌جمهوری افغانستان برای رسیدگی به این ادعاها شده است.