حذف یارانه پردرآمدها آغاز شد

دنیای اقتصاد: روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آغاز حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد خبر داد. این در حالی است که پیش از این اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی اعتبارات تخصیص یافته برای پرداخت یارانه نقدی را تصویب کردند که در صورت نهایی شدن این مصوبه در صحن علنی مجلس، دولت باید ۹ میلیون نفر را در لیست حذف یارانه نقدی قرار دهد. البته این در شرایطی است که در مصوبه کمیسیون تلفیق تبصره‌ای وجود دارد که دست دولت را برای پرداخت یارانه نقدی به شیوه کنونی باز گذاشته است. به‌طوری که دولت می‌تواند جابه‌جایی تا ۱۰ درصد در موارد هزینه شده از محل درآمد یارانه‌ها را داشته باشد و در صورت تصویب این تبصره دولت می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی در مسیر فعلی حرکت کند. نمایندگان مجلس در شرایطی کار بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور را از صبح یکشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس آغاز کرده‌اند که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق منابع دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده با ۵ هزار میلیارد تومان کاهش به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده و دولت باید یارانه نقدی خانوار با درآمد ماهانه بالای ۵/ ۲ میلیون تومان را حذف کند. بررسی‌های آماری در بخش منابع قابل تخصیص نشان می‌دهد با کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی منابع دولت در بخش تخصیص یارانه نقدی، در سال آینده برای تحقق این رقم باید یارانه نقدی ۹ میلیون نفر حذف شود.

براساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق کل درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که معادل ۵ هزار میلیارد تومان برای «تولید»، «حمل‌ونقل عمومی»، «بهینه‌سازی مصرف انرژی»، «واحدهای تولیدی»، «خدماتی و مسکونی»، ۸/ ۴ هزار میلیارد تومان نیز در بخش «بهداشت و درمان» و ۲/ ۱ هزار میلیارد تومان در بخش «تسهیلات مسکن» (برای خانوارهای آسیب‌پذیر روستایی، مسکن مهر، سکونت‌گاه‌های حاشیه شهرها و ساماندهی مسکن بافت فرسوده) هزینه خواهد شد. همچنین کل میزان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده ۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. در بخش دیگر نیز، صددرصد منابع حاصل از افزایش قیمت برق در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تا مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و براساس مفاد ماده ۸ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به صنعت برق اختصاص می‌یابد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، چهار گروه در دایره یارانه‌بگیران قرار دارند؛ گروه نخست «خانوارهایی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی» یارانه می‌گیرند. گروه دوم را «عشایر و خانوارهای ساکن روستاها» تشکیل می‌دهند. «بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی مشروط به اینکه حداکثر مستمری آنها تا ۵/ ۲ میلیون تومان باشد» نیز گروه سوم یارانه‌بگیران را تشکیل می‌دهند. همچنین «خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی احراز شده درآمد ماهانه آنها زیر ۵/ ۲ میلیون است» در گروه چهارم قرار می‌گیرند. بر همین اساس کمیسیون تلفیق با معرفی چهار گروه مذکور، تشریح کرده است که از محل صرفه‌جویی حذف خانوارهای پردرآمد، اعتبار آن در هر استان به بنگاه‌های تولیدی همان استان و ایجاد اشتغال مولد تخصیص می‌یابد. اما نکته قابل توجه در این مصوبه کمیسیون تلفیق، وجود تبصره‌ای است که براساس آن دولت می‌تواند جابه‌جایی تا ۱۰ درصد در موارد هزینه‌شده از محل درآمد یارانه‌ها را داشته باشد. با توجه به اینکه رقم کاهش یافته در بخش تخصیص یارانه نقدی حدود ۱۰ درصد از یارانه‌بگیران را فرا می‌گیرد در صورت تصویب این تبصره دولت می‌تواند با استفاده از آن برای پرداخت یارانه نقدی در مسیر فعلی حرکت کند. در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه میزان اعتبارات لازم برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده را ۳۷ هزار میلیارد تومان تصویب کرده است، وجود تبصره فوق و مجوز دولت برای جابه‌جایی هزینه‌ها در بخش هدفمندی این ابهام را ایجاد کرده است که دولت در سال آینده نیز همانند سال جاری یارانه نقدی را به تمام متقاضیان پرداخت خواهد کرد. اما در این شرایط محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آغاز حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد به منظور اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی خبر داده است.

سخنگوی دولت روز گذشته در حاشیه دومین همایش استانداردهای بخش عمومی که در راستای اجرای بند ۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر اصلاح و تقویت نظام مالی کشور برگزار شد، با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری به دولت اجازه داده شده یارانه نقدی را تنها به افراد نیازمند پرداخت کند، تصریح کرد: بر همین اساس در ۱۰ ماه گذشته تلاش شده است با تکمیل منابع و بانک‌های اطلاعاتی نسبت به این موضوع اقدام کنیم. سخنگوی هیات دولت با تاکید بر اینکه شناسایی و حذف پردرآمدها باید با دقت صورت بگیرد، افزود: بر همین اساس از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار دارد، افرادی که درآمد بالایی دارند و یارانه نقدی تاثیری بر زندگی آنها ندارد شناسایی شده و آنها را در لیست کسانی که باید از دریافت یارانه حذف شوند، قرار دادیم. نوبخت افزود: اما به دنبال حرکت در راستای اجرای خود قانون هستیم که باید حداکثر ۵۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها بین خانوار‌ها تقسیم شود و بخشی از آن در تولید، بهداشت و درمان هزینه شود. برهمین اساس سال آینده دولت دو ماموریت جدید را دنبال می‌کند. ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان‌ قیمت با سود حداکثر ۱۰ درصد ارائه می‌شود که برای متقاضیان در شهرهای بزرگ ۵۰ میلیون تومان به هر خانوار وام داده می‌شود که فاصله بین سود ۱۰ درصدی و سود ۲۱ درصد بانک‌ها را دولت تامین می‌کند. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان هم در بخش اشتغال، به‌ویژه اشتغال نیروهای متخصص و تحصیلکرده هزینه می‌شود.

حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور

نوبخت درباره جزئیات لیست حذف یارانه‌ها گفت: در ادامه بررسی‌های صورت گرفته و در راستای اصلاح نحوه پرداخت یارانه نقدی، ‌یارانه ایرانیان خارج از کشور براساس گزارش‌های ارائه شده به‌طور کامل حذف شد. اما در شرایطی نوبخت از حذف کامل یارانه نقدی ایرانیان خارج از کشور خبر داده است که براساس اعلام قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه در آذرماه سال ۹۲ حدود ۵/ ۴ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور حضور داشتند. با فرض ثابت بودن این عدد در یک‌سال گذشته و پرداخت یارانه نقدی به تمام این افراد، دولت با این اقدام نیمی از راه حذف یارانه نقدی براساس مصوبه کمیسیون تلفیق را طی کرده است چراکه براساس مصوبه این کمیسیون دولت باید در سال آینده یارانه نقدی ۹ میلیون نفر را قطع کند. نوبخت همچنین درباره زمان حذف یارانه افراد پردرآمد در داخل کشور، افزود: یارانه نقدی این افراد به تدریج در حال حذف شدن است اما این اقدام باید با برنامه و دقت لازم انجام شود تا در این رابطه تبعیضی ایجاد نشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تصریح کرد: این مصوبه باید در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و با برطرف شدن ایرادهای موجود برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. این مصوبه می‌تواند تکمیل‌کننده برنامه دولت برای اجرای هرچه سریع‌تر قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.