گروه خبر: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نزدیک است، در عین حال از دلواپسان مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد. آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به طرح برخی مسائل از سوی نمایندگان از تریبون مجلس خواستار انتقاد سازنده شد. او همچنین تاکید کرد آنهایی که مزاحم دولت می‌شوند، آدم‌هایی هستند که خودشان هیچ سهمی در مبارزه نداشته‌اند. آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته در «همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای» در حالی به انتقاد از مخالفان دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخت که این روزها ایران و آمریکا به آخرین روزهای تلاش‌هایشان برای رسیدن به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند. انتقاداتی که شاید بتوان از آن به‌عنوان تند‌ترین انتقادات «آیت‌‌الله» در این خصوص یاد کرد. از این رو او دیروز در حالی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز او را در این همایش همراهی می‌کرد، اضافه کرد: «مشاهده می‌کنید مهم‌ترین پروژه دولت حل مشکلات خارجی است، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که مورد حمایت رهبر معظم انقلاب است و دائما تکرار می‌کند که ما کار را با برنامه رهبری پیش می‌بریم، این دلواپسان در داخل کشور چه برسر آنها می‌آورند و چه تشبیهاتی می‌کنند و هم‌زبان با نتانیاهو شده‌اند.» به گزارش «ایرنا»، وی به سفر نتانیاهو به آمریکا نیز اشاره کرد و یادآور شد: «نتانیاهو در آمریکا، اوباما را تهدید می‌کند و می‌گوید موارد مخفی‌کاری را می‌گویم، در ایران نیز دلواپسان می‌گویند ما اسرار را می‌گوییم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افراد امینی هستند که زحمت می‌کشند، طرف مقابل نیز افراد ساده‌ای نیستند، شیطان و گاهی زبردست هستند.» آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: «وقتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به کشور باز می‌گردد در فرودگاه به جای آنکه از آنان استقبال کنیم، دلواپسان می‌روند و به آنها چیزهایی می‌گویند که نباید بگویند، این‌طور که نمی‌شود.» او همچنین گفت: «تریبون مجلس شورای اسلامی نیز باز است و هرچه می‌خواهند می‌گویند. هزاران تا میلیون‌ها نفر نیز از رادیو این مطالب را می‌شنوند و برخی دروغ‌ها را باور می‌کنند، این حرف‌ها مزاحم کار است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «ما بعد از جنگ تحمیلی مسایلی همچون مسایل کنونی نداشتیم، یک انتقاداتی در مجلس مطرح می‌شد که اصلا نمک کار است و باید باشد و خوب است.» آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «وقتی انتقاد می‌شود و انتقاد سازنده باشد، بالاخره اختلاف سیاسی باید مطرح شود، ولی نباید کارشکنی باشد، آن هم در این شرایط کنونی کشور.»

او به اعمال فشارهای بین‌المللی علیه ایران اشاره کرد و گفت: «در صورتی که فشار از داخل به خودمان بیشتر از خارجی‌ها است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «این افراد آن ملتی که انقلاب کرد، نیست، آن ملتی که جنگ دید و این همه شهید داد که نیست. آنها آدم‌هایی هستند که خیلی آسان آمده‌اند یک‌جایی گیرشان آمده و این حرف‌ها را می‌زنند.» آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «یکی از مشکلات شما این افراد هستند که البته وظیفه حکومت، مراکز قدرت و دیگران هم این است که درست مسوولیتشان را انجام دهند.» او تاکید کرد: «کسی نمی‌گوید حق آنها ضایع شود، اگر حرف منطقی دارند حرف منطقی را مطرح کنند و باید بگویند و جواب آن را هم باید بگیرند.» هاشمی رفسنجانی یادآور شد: «این فضا، فضای انتقاد سازنده است، فضای تخریب هیچ وقت سازنده نیست. فضای تخریب، دشمنی و کینه می‌آورد و طرف را از کارکردن مایوس می‌کند، ضررش هم ضرر عمومی جامعه می‌شود.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که این افراد ان‌شاء‌الله خودشان را تغییر می‌دهند و ما می‌بینیم در مقابل چه فسادهایی چه شخصیت‌های بزرگی سکوت کرده بودند.

سهام عدالت اولین بمب در اصل ۴۴ بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش همچنین اظهار کرد: «اصل ۴۴ قانون اساسی را که نظر رهبری هم بود به این گونه تفسیر کردیم و هرچه که اموال عمومی بود براساس قانون اساسی به دولت دادیم و در ذیل آن نوشتیم.» آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «اگر معلوم شود که دولتی کردن این کارها اقتصاد را ضعیف می‌کند و دولت را به یک کارفرمای بزرگ تبدیل می‌کند، شما می‌دانید دیگر این سند اعتبار ندارد و ما براین اساس واگذاری‌ها را تصویب کردیم و چند سند که بیشتر حاکمیتی بود آنها را استثنا کردیم.» او گفت: «رهبر معظم انقلاب ما را جمع کردند و گفتند که من از اصل ۴۴ انتظار انقلاب اقتصادی داشتم، اما می‌بینیم که در حال حاضر چیزی از این اصل دست ما نیامده است. البته بحث شد اشکال‌ها را گفتیم و ایشان پذیرفتند و گفتند که دیگر اینها گذشته است، اما اولین بمبی که در اصل ۴۴ گذاشتند همین سهام عدالت بود که مطرح کردند.»

میزان نقدینگی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به حجم نقدینگی در سیستم بانکی کشور و اعطای تسهیلات اشاره کرد و گفت: «آن زمانی که من مدیریت دولت را برعهده داشتم میانگین نقدیندگی ۷ هزار میلیارد تومان بود، ولی هم‌اکنون به حدود ۷۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم خیلی با آن زمان تفاوت دارد.» آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: «فکر می‌کنید این نقدیندگی‌ها در کشور کجاست؟ اکنون زمانی نیست که مردم نقدینگی‌های خود را در بالش و یا حتی در گاو صندوق نگهداری کنند.» اما انتقادات هاشمی رفسنجانی ازبرخی نمایندگان مجلس که از آنها به‌عنوان دلواپس یاد کرد، روز گذشته با واکنش حمید رسایی و مهرداد بذرپاش از اصولگرایان و منتقدان جدی دولت و مذاکرات هسته‌ای روبه‌رو شد. رسایی در واکنش به انتقادات هاشمی گفت: ما با نتانیاهو همنوا شده‌ایم یا کسانی که در فتنه ۸۸ با آنها همراه شدند؟