گروه دیپلماسی: همزمان با پایان سومین دور از گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران روز جمعه اعلام کرد ایران در مذاکرات هسته‌ای برای «تمام احتمالات» آماده است. عراقچی گفت: «ما به همه احتمالات فکر کرده‌ایم و بر این اساس برای همه سناریوها آماده‌ایم.» عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد و معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری اتریش (آپا) گفت: «هر چند که من خوشبینم، اما این به معنای پذیرش هرنوع توافقی نیست. تمام طرف‌ها خواستار توافق خوب هستند و برای ایران توافقی خوب است که حقوق مشروع را ارج نهاده و به تحریم‌ها پایان دهد.»

او گفت: «ما معتقدیم حل جزئیات فنی در صورت وجود اراده سیاسی واقعی مشکل نخواهد بود. در صورت وجود چنین اراده‌ای، دستیابی به توافق نهایی پیش از تاریخ مقرر بسیار محتمل خواهد بود.»همچنین عباس عراقچی روز پنج‌شنبه پس از گفت‌و‌گو با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، این مذاکرات را خوب و سازنده توصیف کرد. او در جمع خبرنگاران افزود: «فکر می‌کنم که ما یکی، دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش‌نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد برسیم که بعد در جلسه وزیران نهایی شود، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، سرعت پیشرفت کم است به دلیل سختی کار، ولی با یک روال مستمر ادامه دارد.»مذاکره‌کنندگان تصمیم دارند تا پایان ماه ژوئن (دهم تیرماه) به توافق جامعی بر سر پرونده هسته‌ای ایران دست‌ یابند. به گزارش «ایرنا»، این دور از مذاکرات چهار روز به طول انجامید و در روز آخر، گفت‌وگو‌ها صرف رایزنی‌های دو و چند جانبه ایران با معاونان وزیران خارجه چین، روسیه و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه شد و در ‌‌نهایت جمعه شب با نشست معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ پایان یافت. دور جدید مذاکرات قرار است هفته آخر مه از سر گرفته شود.پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تاکید کرده بود امکان توافق با غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران بسیار زیاد است.

اوباما: به ایران اعتماد نداریم

همزمان با ابراز امیدواری مقامات ایرانی از روند گفت‌وگوها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه وابسته به رژیم آل‌سعود، طی سخنانی که با روح مذاکرات همخوانی ندارد، مدعی شد که ایران مجهز به سلاح اتمی بی‌پروا و خطرناک خواهد بود، در عین حال گفت که حتی در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای نگرانی‌هایی درباره دیگر اقدامات ایران وجود دارد.

او گفت: «به نفع همه است که اطمینان پیدا کنیم ایران به سلاح اتمی نمی‌رسد و باید برای این منظور مسیری برای مشارکت مثبت ایران فراهم کنیم.»اوباما این سخنان را در پی اجلاس کمپ دیوید با مقام‌های عالی شورای همکاری خلیج فارس و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه مطرح کرد.او مجددا تاکید کرد در صورت رسیدن به توافق، بازرسی‌هایی که از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام می‌شود، گسترده‌ترین برنامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای یک کشور خواهد بود. به گزارش خبر گزاری فارس، باراک اوباما با بیان اینکه واشنگتن به ایران اعتماد ندارد مدعی شد که ایران «مجبور است» اعتماد آمریکا و جامعه بین‌المللی را جلب کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهایش اضافه کرد که تحریم‌ها اثرات عظیمی بر ایران داشته‌اند.

انتشار ماکت متن نهایی توافق

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۵ در وین سرعت خوبی گرفته و خطر شکست مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران کم شده است.

ریابکوف در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی از انتشار متن ترکیبی توافق ایران و گروه ۱+۵ خبر داد و گفت که این متن احتمالا به زودی منتشر می‌شود. او افزود: «این متن، متنی هماهنگ‌شده نیست؛ بلکه ماکت یک متن نهایی است که می‌تواند بهبود یابد و نهایی شود.»

ریابکوف تاکید کرد توافقاتی که ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان درباره سانتریفیوژها حاصل کردند، به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه، طرح «قانون بازنگری توافق هسته‌‌ای ایران» را تصویب کرد. به گزارش «انتخاب» به نقل از آسوشیتدپرس، این طرح با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۵ رای مخالف به تصویب رسید. این طرح که پیش‌تر در سنای آمریکا هم تصویب شده، ‌برای تبدیل شدن به قانون، احتیاج به تایید باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دارد. پس از مصالحه بین اوباما و کمیته روابط خارجی مجلس سنا و ایجاد برخی تغییرات این طرح برای رای‌گیری آماده شد. در صورت تصویب، این قانون به قانونگذاران آمریکایی فرصت می‌دهد تا توافق احتمالی هسته‌ای را بررسی کنند و نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کنند. این قانون باراک اوباما را به مدت ۳۰ روز از تعلیق تحریم‌های کنگره منع می‌کند. در صورت مخالفت کنگره با این توافق و اجرای آن، باراک اوباما همچنان می‌تواند از رای وتوی خود علیه این تصمیم استفاده کند.