زینب موسوی: ماجرای «دومین» استیضاح در کابینه یازدهم، حالا و در آستانه دو سالگی دولت حسن روحانی بیش از هر زمان دیگری جدیت یافته است؛ موضوعی که واکنش معاون اول رئیس‌جمهوری را نیز برانگیخته است.

با وجود آنکه از آغاز سال ۹۴ موج گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح چند وزیر روحانی از سوی مجلسی‌ها مطرح شده؛ اما جدیت یافتن استیضاح وزیر آموزش و پرورش اسحاق جهانگیری را بر آن داشت تا در اظهارنظری این استیضاح را غیر‌منصفانه توصیف و تاکید کند: «انصاف نیست وزیر آموزش و پرورش با اقدامات مثبتش استیضاح شود.» این اولین واکنش دولتی‌ها به موضوع استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش است. اگرچه چند ماهی است که برخی مجلسی‌ها به دلیل اعلام وصول نکردن این استیضاح، بارها هیات رئیسه پارلمان را با تذکرات و انتقادات فراوان خود روبه‌رو کردند، اما ماجرای این استیضاح در هفته‌ای که گذشت جدیت یافت؛ به ویژه آنکه دو روز پیش نمایندگان خواهان استیضاح از اظهارات علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قانع نشدند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که تعدادی از نمایندگان عزم خود را برای رقم زدن استیضاحی دیگر در کابینه روحانی جزم کرده‌اند.

این ماجرا همانند همه طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود، موافقان و مخالفانی دارد . هرچند نمایندگان خواهان استیضاح بیشترین تاکید خود را بر وضعیت بد معیشتی فرهنگیان معطوف و برخی مسائل دیگر مطرح کرده‌اند، اما یکی از نمایندگانی که ورای فضای مجلس نیز به‌عنوان چهره‌ای فرهنگی شناخته شده است، این استیضاح را به صلاح نمی‌داند. غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گرچه استیضاح را حق نمایندگان مجلس دانسته، اما تاکید کرده است که استیضاح فانی در شرایط فعلی به صلاح نیست. پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید کرده بودند. از جمله آنکه قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مسعود پزشکیان نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفتند که هرچند امروز فرهنگیان در رنج هستند؛ اما صرف جابه‌جا کردن افراد در یک وزارتخانه یا استیضاح وزیر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود.


مخالفت دو فراکسیون اصولگرا

از سوی دیگر اظهارات کمال‌الدین پیرموذن، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت نشان می‌دهد اعضای این فراکسیون که به فراکسیون اکثریت مجلس نیز شهرت دارد، رغبتی به استیضاح وزیران ندارند. او در گفت‌وگو با «آنا» از تصمیم این فراکسیون برای کنترل موج استیضاح‌هایی که در پارلمان مطرح می‌شوند خبر داده است. او درباره طرح موضوع استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان نیز گفته بود: «مقرر شد هیات‌رئیسه برای جلب اراده اکثریت استیضاح‌کنندگان و نمایندگان مجلس تلاش کرده و ترتیبی اتخاذ شود که بساط استیضاح‌ها جمع شده و طرح‌های مهم و اولویت‌دار در مجلس مطرح شود.»

بر این اساس، آنچه پیرموذن از تصمیم فراکسیون رهروان درباره استیضاح فانی مطرح کرده است، در کنار اظهارنظر رئیس فراکسیون اصولگرایان مبنی بر به صلاح نبودن استیضاح مذکور، می‌تواند نشانه‌ای از موافق نبودن جمع زیادی از اصولگرایان مجلس با استیضاح فانی باشد. با این همه به‌نظر می‌رسد منشأ تلاش‌ها برای به سرانجام رسیدن این استیضاح به جریانی دیگر در مجلس می‌رسد؛ جریانی که در طی عمر کمتر از دو سال دولت یازدهم بیش از دیگر طیف‌های اصولگرا، شرایط را برای فشار مجلس بر دولت فراهم کرده است.


تشویق جای استیضاح

با این همه معاون اول رئیس‌جمهوری که استیضاح فانی را منصفانه نمی‌داند، دیروز اعلام کرد باید وزیر آموزش و پرورش را «تشویق» کنیم نه استیضاح. او فانی را به دلیل اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش در مدت ۲۰ ماه گذشته شایسته تشویق دانست و یادآوری کرد که در جلسات مختلف هیات دولت تمام اعضا اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش را تحسین می‌کنند. اسحاق جهانگیری دیروز در کنگره ملی پانزدهمین پرسش مهر ریاست جمهوری، گفت: پایه و اساس آینده هر کشور توسط آموزش و پرورش ترسیم می‌شود و دولت با اعتقاد به این نقش در آموزش و پرورش از وجود وزیری فهیم، توانمند و کارشناس مانند علی‌اصغر فانی بهره گرفته است.


نظر فانی درباره استیضاح

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش نیز خود درباره این استیضاح اظهارنظر کرده است. بر اساس آنچه «ایسنا» از اظهارات فانی در حاشیه کنگره پرسش مهر گزارش داده است، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ادعا نمی‌کنیم آموزش و پرورش بی‌نقص است، گفت: «من نمی‌توانم درباره استیضاح حرف بزنم چون مدافعان یا مخالفان باید در مورد درستی یا نادرستی آن اظهارنظر کنند، اما استیضاح را حق نمایندگان می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم.»


نشست غیرعلنی مجلس

به هر روی محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و علی‌اصغر فانی امروز به مجلس می‌روند تا این بار در صحن پارلمان و در جلسه‌ای غیرعلنی با نمایندگان مجلس رایزنی کنند. این خبری است که محمد حسین فرهنگی دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده و با اشاره به نامه ۱۷۷ نماینده مجلس که چندی پیش جمعی برگزاری جلسه غیر‌علنی با حضور وزیر آموزش و پرورش را خواستار شده بودند، گفت: «این جلسه برای حل مشکلات و معیشت فرهنگیان بود.»اگرچه فرهنگی عنوان کرده است این جلسه غیرعلنی هیچ ربطی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش ندارد، اما به‌نظر می‌رسد این جلسه آخرین فرصت علی‌اصغر فانی برای رایزنی با مجلسی‌ها باشد؛ فرصتی که از دست رفتن آن می‌تواند شرایط استیضاح او را بیش از حالا تقویت کند.