معاون ظریف عازم عربستان شد
گروه دیپلماسی: در بحبوحه تنش میان تهران و ریاض بر سر بحران یمن، معاون محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی درباره یمن عازم جده عربستان شد. همزمان نشست «مشورتی اولیه» درخصوص بحران یمن نیز روز دوشنبه، با حضور طرف‌های درگیر در یمن، دولت در تبعید این کشور و از سوی دیگر شیعیان حوثی (انصارالله) در شهر ژنو سوئیس برگزار ‌شد.

اگرچه حضور معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در عربستان برای شرکت در یک نشست بین‌المللی است، اما با توجه به رویدادهای منطقه به ویژه تحولات یمن و اختلافات ایران و عربستان در مسائل منطقه‌ای این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است. ایران به حملات هوایی عربستان و ائتلاف همراهش به کشور بحران‌زده یمن به شدت اعتراض دارد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری و رفع محاصره این کشور برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و دارو به مجروحان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه عربی شبکه العالم؛ وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز دو‌شنبه در نشستی اضطراری در جده مسائل یمن را بررسی می‌کنند. این سازمان در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی سازمان همکاری اسلامی منتشر شد، تاکید کرد: «این نشست بر اساس درخواست دولت یمن و با موافقت اکثریت اعضا، برگزار می‌شود.» در این بیانیه تصریح شد: «در این نشست درباره اوضاع یمن تبادل‌نظر و راهکارها برای بازگشت امنیت و ثبات به این کشور بررسی خواهد شد.»

اختلافات سیاسی ایران و عربستان همزمان با درگذشت ملک عبدالله پادشاه پیشین و به‌خصوص در ماه‌های اخیر بر سر تهاجم هوایی عربستان به یمن افزایش یافته است. علت حضور نیافتن وزیرخارجه ایران در اجلاس جده اعلام نشده است، اما به‌نظر می‌رسد که این موضوع با تنش سیاسی موجود در روابط دو کشور مرتبط است. جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز بحران یمن، این تهاجم را محکوم و خواستار عقلانیت عربستان و بازگشت آرامش به منطقه شد. در این خصوص دستگاه سیاست خارجی ایران با اتخاذ یک دیپلماسی فعال، خواستار توقف حملات هوایی و آغاز گفت‌وگوهای یمنی- یمنی شد. در این چارچوب وزیر خارجه ایران در اواخر فروردین با سفر به عمان و پاکستان خواستار مشارکت فعال دولت‌های منطقه در بحران یمن شد. در این سفر بود که طرح چهار ماده‌ای ایران برای خروج یمن از بحران مطرح شد. ظریف در سفر روز 25 فروردین خود به پاکستان در دیدار با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در مورد امنیت ملی و امور خارجی، اعلام کرد که ایران طرح 4 ماده‌ای برای حل بحران یمن ارائه داده است. به گفته ظریف، این طرح 4 ماده‌ای شامل آتش‌بس فوری، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، آغاز گفت‌وگوهای ملی یمنی - یمنی و تشکیل دولت ائتلاف ملی است.در مقابل اما عربستان، ایران را متهم به حمایت از حوثی‌های یمن می‌کند و می‌گوید که ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند. عربستان تاکنون دوبار مانع فرود هواپیماهای کمک رسان ایران به یمن شده که در یکی از این موارد، همزمان با تلاش هواپیمای ایرانی برای فرود، عربستان سعودی اقدام به بمباران فرودگاه صنعا کرد.

پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان، روز جمعه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، بر لزوم اجرای طرح ظریف برای حل بحران یمن تاکید کرده بود. امیر عبداللهیان همچنین در گردهمایی مبلغان اعزامی ماه رمضان در قم با اشاره به حمله آل‌سعود به یمن گفت: «عربستان یکی از پولدارترین کشورهای عربی است که به ملت فقیر یمن حمله کرد. آنها در ابتدا تلاش کردند، اذعان کنند در یمن با جمهوری اسلامی ایران می‌جنگیم، درحالی که کشور ما از همه گروه‌های یمنی و حوثی‌ها حمایت می‌کند و در حمله آل‌سعود به یمن حامی ملت مظلوم و بی‌گناه یمن است.»

به گزارش «تسنیم»، امیرعبداللهیان با تاکید براینکه آل‌سعود به هیچ‌یک از اهداف خویش در حمله به یمن دست پیدا نکرده است، افزود: «ما به آل‌سعود توصیه کردیم، بگذارید ملت یمن سرنوشت خویش را انتخاب کند که این موضوع مورد مخالفت آل‌سعود قرار گرفت؛ دولت آل‌سعود تصور می‌کرد این جنگ طی چند روز به اتمام می‌رسد، اما شاهدیم امروز گروه‌های یمنی در خاک آل‌سعود مستقر شده‌اند. او ادامه داد: «امروز حوثی‌ها 12 استان از 20 استان یمن را در کنترل خود دارند تا داعشی‌ها و گروه‌های تکفیری در آن نفوذ نکنند.»


بان کی مون خواستار برقراری آتش‌بس در یمن شد

همزمان با این تحولات، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در شهر ژنو و در آغاز مذاکرات سیاسی مربوط به یمن خواستار آتش‌بسی دو هفته‌ای در این کشور در آغاز ماه رمضان شد. بان‌کی‌مون همچنین خواستار آتش‌بس محلی و خروج و عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از شهرها در یمن شد. به گفته او،‌ شیعیان حوثی روز دوشنبه قرار است به این شهر وارد شوند. این نشست در شرایطی آغاز می‌شود که نمایندگان طرف‌ها حاضر به آغاز گفت‌وگو در اتاقی مشترک نشده‌اند.

انصارالله روز جمعه اعلام کرد که در مذاکرات ژنو شرکت خواهند کرد، مذاکراتی که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن نیز در آن شرکت دارد. آنچه این مذاکرات را اهمیت می‌بخشد، پذیرش شرکت طرف‌های مختلف در آن بدون پیش شرط است، کارشناسان معتقدند که شرکت انصارالله در این نشست برای آنها پیروزی محسوب می‌شود، زیرا توانسته‌اند با وجود پیشروی‌های خود در مناطق مختلف، عبدربه را وادار به کنار گذاشتن شروط خود کنند.

یمن ماه‌ها است که صحنه درگیری‌های زمینی میان شورشیان حوثی و متحدان آنها از یکسو و مخالفان آنهاست که عمدتا هوادار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور در تبعید این کشور هستند. بحران یمن نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ در منطقه را بیشتر کرده و در عین حال بار دیگر بر روابط پرفراز و نشیب ریاض و تهران سایه افکنده است.


آخرین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در یمن

بـراساس اعلام وزارت بهداشت یمن، آمار تلفات و زخمی‌ها در یمن بر اثر بمباران آل‌سعود به بیش از 10 هزار نفر از پنجم فروردین امسال تاکنون رسیده است. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ایران، تعداد کشته‌ها 2326 نفر است که 229 نفر آنها زن و 411 نفرکودک هستند. تعداد زخمی‌ها 8021 نفر است که 581 نفر زن و 766 نفر کودک هستند. تـاکنون 61 بیمارستـان، درمانـگاه و 13 آمبولانس مـورد هدف سعودی‌ها قرار گرفته‌اند. وضعیت بهداشتی و درمانی در یمن بسیار بحرانی است و به علت کمبود دارو و آلودگی محیطی، بیماری مالاریا در این کشور شیوع یافته و حدود 20 هزار نفر را مبتلا کرده است. چند کودک هم به دلیل مالاریا و عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست داده‌اند.