آخرین تلاش سناتورها برای جلوگیری از توافق
در آستانه توافق، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور از روند امتیاز‌دهی به ایران در جریان مذاکرات ابراز نگرانی کرد و خطاب به او نوشت که کنار گذاشتن یک توافق بد نیاز به شهامت دارد. همزمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سخنانی توافق احتمالی با ایران را توافقی بد توصیف کرد.



در نامه‌ رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اوباما مطرح شد

انتقاد از روند امتیازدهی به ایران
کورکر خطاب به اوباما: کنار گذاشتن توافق بد شهامت می‌خواهد

گروه دیپلماسی:
هرقدر که به روزهای پایانی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با هدف رسیدن به توافق جامع هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم، تحرک مخالفان مذاکرات در آمریکا و اسرائیل نیز بیشتر می‌شود. همزمان با آنکه سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور نسبت به گزارش‌هایی دایر بر دادن امتیازات زیاد به ایران در مذاکرات جاری ابراز نگرانی کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز ضمن «بد» توصیف کردن توافق احتمالی، خواهان آن شد که مانع از امضای این توافق شوند.


نتانیاهو با تاکید بر اینکه «هنوز دیر نشده و می‌توان جلوی توافق غرب با ایران را گرفت» گفت: «معتقدم گروه ۱+۵ می‌تواند به توافقی بهتر دست یابد و اگر توافقی بد است، به‌طور قطع غربی‌ها نباید توافق کنند.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از ابتدا از جمله مخالفان سرسخت هرگونه توافقی با ایران بود، همگام با افراطیون آمریکا و سران برخی کشورهای عرب برای شکست مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کند. او روز دوشنبه در دیدار با رئیس‌جمهوری قبرس مدعی شد که به محض توافق میان ایران و غرب بلافاصله ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار تهران قرار می‌گیرد. به گزارش پایگاه اینترنتی «تایمز اسرائیل» نتانیاهو با بیان این موضوع که «این توافق، توافق بدی است» خواهان آن شد که مانع از انجام آن شوند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «هرگونه توافق هسته‌ای، باید لغو تحریم‌ها را به تغییر رفتار تهران منوط کند؛ این وضعیت برای جهانیان بهتر خواهد بود.» در عین حال همگام با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، سناتور جمهوری‌خواه «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور از روند مذاکرات انتقاد کرد و گفت که «از گزارش‌های مربوط به اینکه مذاکره‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای امتیازات زیادی به ایران داده‌اند، نگران است.»

به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، سناتور کورکر در نامه خود به اوباما ادعا کرد: «دیدن اینکه گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات چقدر از اهداف و بیانیه‌های اولیه شما دور شده، مبهوت‌کننده است.»

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت، نامه این سناتور جمهوری‌خواه به اوباما یک روز پس از آن علنی شد که اسرائیل نیز بار دیگر نسبت به مذاکرات ابراز نگرانی کرد. نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه قدرت‌های جهان را متهم کرد که برای ممکن ساختن توافق، امتیازهای بیشتری به ایران داده‌اند.

کورکر همچنین نوشت: «من از گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه تیم شما(اوباما) ممکن است حتی آماده رقیق تر شدن توافق هم باشد احساس نگرانی می‌کنم. تنها شما و افراد حاضر در پشت میز مذاکرات می‌دانند که آیا این اتهام‌ها واقعیت دارند یا نه، که امیدوارم نادرست باشند.» او نیز همچون نتانیاهو ادعا کرد: «کنار گذاشتن یک توافق بد در این برهه نیازمند شهامت است، اما بهترین کار برای آمریکا، منطقه و جهان خواهد بود.»


واکنش کاخ سفید

همزمان روزنامه جروزالم پست گزارش می‌دهد که کاخ سفید این انتقادها را رد کرده و اعلام کرده که دولت اوباما نیز با این حرف سناتور کورکر موافق است که «توافق صورت نگیرد بهتر از این است که توافقی بد صورت گیرد.» ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوال این روزنامه گفت:‌ «برای همین است که کارشناسان ما در کنار کارشناسان 1+5 و ایران، هم اکنون سخت مشغول کار در وین هستند تا جزئیات فنی و متمم‌های چارچوب تفاهم ماه آوریل را حل و فصل کنند.» پرایس گفت: کاخ سفید فقط موافقت‌نامه‌ای را امضا خواهد کرد که در آن خواسته‌های بنیادی‌اش از سوی ایران برآورده شده باشد.


تصویب قطعنامه برای آزادی سه آمریکایی

در عین حال مجلس نمایندگان آمریکا نیز دست از تلاش‌های خود برای ایجاد اخلال در مذاکرات نکشیده است و در آخرین اقدام، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کردند که اگر تهران به دنبال موافقت واشنگتن با توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها است، باید ۳ زندانی آمریکایی را آزاد کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواستند تا ۳ آمریکایی محبوس در این کشور را آزاد کرده و اطلاعاتی در مورد چهارمین شهروند این کشور که مفقود شده است، ارائه کند.

پیش‌تر ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته بود: «وزارت امور خارجه آمریکا نمی‌خواهد سرنوشت آمریکایی گرفتار شده در ایران منوط به نتیجه یک موافقت‌نامه هسته‌ای بین آمریکا و ایران باشد. با این حال ما باید از هر فرصتی برای حل دیپلماتیک این مساله استفاده کنیم.» به نوشته آسوشیتدپرس، رابرت لوینسون، افسر سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ و طی یک ماموریت اطلاعاتی غیررسمی برای سازمان سیا، مفقود شد. جیسون رضائیان، گزارشگر نشریه واشنگتن‌پست نیز به اتهام جاسوسی حدود ۳۰۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. تاکنون دو جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات رضائیان در ایران تشکیل شده است و پرونده اتهامی وی در حال سیر مراحل قضایی خود است. سعید عابدینی نیز سومین آمریکایی است که اعضای کنگره خواهان آزادی وی شده‌اند. عابدینی در سال ۹۰ به علت فعالیت‌های فرقه‌ای بازداشت و در سال ‏‏۹۱ به ۸ سال زندان محکوم می‌‌شود.‏ امیر حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۱ بازداشت شد و به جرم جاسوسی از سوی نظام قضایی ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.


مذاکرات کم‌نظیر

در شرایطی که سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه راهی ژنو شدند تا هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران وگروه 1+5 برای تدوین پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از امروز(چهارشنبه) و پس از یک وقفه تنها دو روزه در وین اتریش از سر بگیرند، حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران این گفت‌وگوها را در طول تاریخ مذاکرات بین‌المللی «کم نظیر» خواند و دشواری‌های مذاکره‌کنندگان را برشمرد. مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مذاکرات کارشناسی هسته‌ای از 10 روز پیش بدون وقفه ادامه دارد و به‌ویژه پس از آخرین جلسه ١+٥ تمرکز بیشتری هم پیدا کرده است. براساس تصمیم طرفین، بعد از عزیمت کوتاه معاونان سیاسی به پایتخت‌ها مذاکرات کارشناسی کماکان ادامه می‌یابد.» بعیدی‌نژاد افزود: «فشردگی بررسی‌های کارشناسی این روزها از اول صبح زود تا نیمه‌های شب حتی در تمامی روزهای تعطیل هم افزایش یافته است. تیم‌های کارشناسان یا در جلسات هستند یا تمامی وقت باقی‌مانده را به تدوین متن برای ارائه به جلسات کارشناسی می‌گذرانند. بی‌شک می‌توان گفت گستره، موضوعات و حجم مباحثی که در این مذاکرات مورد بحث گفت‌وگو هستند، در طول تاریخ مذاکرات بین‌المللی معاصر کم‌نظیر است.» او نوشت: «طیف وسیعی از مباحث مختلف هسته‌ای، حقوقی و بین‌المللی مورد مذاکره هستند، که از جمله ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای از یکطرف و مباحث حقوقی تحریم‌ها از طرف دیگر را شامل می‌شوند. ورود به قوانین تحریمی اروپا و به‌ویژه آمریکا که در لایه‌های متعدد قانون‌گذاری و دستورات اجرایی و دیگر مقررات داخلی، در هم تنیده شده است، بسیار پیچیدگی دارد، که مورد اذعان خود هیات‌های اروپایی و آمریکایی نیز است.»

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به برخی ادعاهای دشمنان مبنی بر محدودسازی توان هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد دانش هسته‌ای صلح‌آمیز در ایران بومی و متکی بر دانشمندان جوان ایرانی است. شمخانی افزود: «مذاکرات یا هرگونه توافقی مانع ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نمی‌شود.»


گفت‌وگوی کری و لاوروف

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه درباره ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری المنار، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مسائل مختلفی از جمله ایران گفت‌وگو کرده است.

آخرین تلاش سناتورها برای جلوگیری از توافق