گروه خبر: مراسم تشییع شهدای غواص هر چند روز سه‌شنبه در میان حضور پر شور مردم برگزار شد، اما حاشیه‌های آن با واکنش مقامات دولتی و برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. واکنشی مبنی بر محکومیت استفاده سیاسی از چنین مراسمی. این واکنش‌ها پس از آن صورت گرفت که روز سه‌شنبه در حاشیه تشییع مراسم شهدای غواص عملیات کربلای 4، پلاکاردها و بیانیه‌هایی در محکومیت مذاکرات هسته‌ای و علیه تیم مذاکره‌کننده پخش شد.

همچنین براساس گزارش خبرگزاری‌ها، یکی از سخنرانان مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید، در سخنرانی‌اش به رئیس مجلس و رئیس‌جمهوری اهانت کرد. در همین ارتباط روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تخریب دولت و تیم هسته‌ای در مراسم تشییع شهدا گفت: «اگر دوستانی دغدغه‌ای دارند و بخواهند به این صورت در محافل مختلف مطرح کنند و موجب تضعیف این فرصت ملی شوند، قطعا یک رفتار مغایر منافع ملی را انجام می‌دهند.» به گزارش «ایرنا» او ادامه داد: «علاوه‌بر این، این رفتارها در تعارض با توصیه رهبر معظم انقلاب است که به همه افراد داشتند و با صراحت بیان کردند.» پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری نیز دیروز در واکنش به حواشی این مراسم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «شهدا ابزار نیستند؛ آرمانند. اگر حرفی می‌زنیم و پوستری برای شهدا می‌سازیم، باید بر محور وحدت باشد، آنقدر بفهمیم که آنها زنده‌اند و «زنده به‌گور» نشدند! بدانیم که باورهای سطحی و بهره‌برداری‌های عمیق، آن عزیزان را بدون ما به بهشت خواهد برد!» به گزارش «ایرنا» او در ادامه نوشتار خود با اشاره به توزیع سازمان‌یافته شبنامه‌ها و تراکت‌ها علیه دولت و مسوولان به جای عکس شهدا، افزود: «ما را ببخشید. شرمنده‌ایم که مصادره‌تان می‌کنند. شرمنده‌ایم.» به گزارش «ایسنا»، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری هم دیروز در صفحه شخصی خود ضمن گلایه از این برخوردها نوشت: «ای کاش شهدا توسط عده‌ای مصادره به مطلوب نمی‌شدند. در هیچ‌‌جای دنیا با این سرمایه‌ها چنین نمی‌کنند.» از سوی دیگر به گزارش «ایلنا»، محمد‌رضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت درخصوص حواشی تشییع شهدا و توهین به رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس گفت: «در این مورد نهادی که سخنران مربوطه را دعوت می‌کند، مسوولیت را برعهده دارد و حتما از این افراد خواسته می‌شود که بگویند چه اتفاقی افتاده است.» البته این تنها مقامات دولتی نبودند که روز گذشته به حواشی ایجاد شده از سوی برخی جریان‌ها در مراسم تشییع شهدای دفاع‌مقدس اعتراض کردند. برخی از نمایندگان مجلس نیز روز گذشته به این موضوع واکنش نشان دادند. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته استفاده جریانی و جناحی از ارزش‌ها و شهدا را ناشایست خواند و گفت: «در مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید غواص تصاویری دیدم که جفا به مذاکره‌کنندگان بود.»

به گزارش «ایرنا»، جلالی با تاکید بر اینکه در این مراسم بدنه و قاطبه مردم آمده بودند، گفت: «این اتفاقات ملی را نباید ملوث برخی حرکات ناشایست کرد. مثلا برخی تصاویر از مذاکره‌کنندگان دیدم. آیا جواب مذاکره‌کنندگان این است؟ زیرا آنها همان‌طور که یکی از خطبای جمعه تعبیر کرده بود، رزمندگان جبهه مقابله با زیاده‌خواهی غرب هستند.»

او تاکید کرد: «اگر این افراد مذاکره می‌کنند، برخاسته از نظامی هستند که ثمره خون شهداست. آنها ماموریت دارند و نباید آنها را تضعیف یا از موقعیت‌شان بهره‌برداری سیاسی کرد.» احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با جماران هم گفت: «به جای دیدن اختلافات در این مراسم باشکوه به اتحاد ایجاد شده به‌عنوان یک حرکت ملی با حضور اقشار مختلف مردم تاکید کنیم.» او درباره بنرها و دست‌نوشته‌هایی که از سوی برخی در مراسم تشییع شهدا حمل می‌شد نیز با بیان اینکه من احساس نمی‌کنم کار مرکزی شده است و می‌توان گفت که افراد تنها ابراز عقیده کردند، افزود: «البته ممکن است بعضی از عقاید درست نباشد. به‌عنوان مثال من با وجود ایراداتی که به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دارم و آنها را چه به صورت علنی و چه خصوصی اعلام کرده‌ام نه تنها آنها را خائن نمی‌دانم که خادم بر می‌شمرم؛ فرق است بین کسی که بی‌وقفه برای مذاکرات زحمت می‌کشد با یک خائن.» به گزارش «ایرنا»، علی مطهری نماینده مجلس هم رفتار برخی افراد در مراسم تشییع شهدای غواص را نوعی تندروی دانست و گفت: مصادره شهدا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی کار غلطی است. ما معتقدیم که شهدا زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند. قطعا این کارها موجب آزردگی آنها است. وی افزود: به هر حال نباید بزرگداشت شهدا را وسیله‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار دهیم. در ادامه این واکنش‌ها به گزارش «ایرنا»، عبدالواحد موسوی لاری وزیر اسبق کشور نیز گفت: تبدیل تشییع سربازان شهید به میتینگ سیاسی کار بدی است. از این مراسم برای مقابله با مذاکرات استفاده کردند که خیلی بی‌انصافی است. حسین کنعانی مقدم عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز خواستار برخورد قوه‌قضائیه با توهین‌کنندگان به روسای‌جمهور و مجلس در مراسم روز سه‌شنبه شد. وی با بیان اینکه شهدا به دنبال منافع سیاسی و حزبی نبودند، ابراز کرد: شهدا برای دفاع از اسلام، میهن و مردم شهید شدند و نباید یک جناح شهدا را مصادره و از آنها سوءاستفاده کند.


روحانی: راه شهیدان ادامه خواهد یافت


حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت تصریح کرد: مردم ما با حضور شکوهمند در مراسم وداع و تشییع شهدا به دنیا نشان دادند که ارتباط این ملت با آنهایی که برای دفاع از کشور، استقلال و تمامیت ارضی‌ ایران عزیز مجاهدت و تلاش کردند و چه کسانی که به درجه رفیع شهادت نایل شدند و چه کسانی که به‌عنوان جانباز امروز در برابر مشکلات زندگی‌ صبوری می‌کنند و چه آزادگان که در اسارت سختی‌ها کشیدند و برخی نیز در اسارت به ناروا به شهادت رسیدند، قطع نخواهد شد و همواره قدردان آنها هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری ادامه داد: مردمی که دیروز به خیابان‌ها آمدند دو پیام داشتند، اول رساندن ندای مظلومیت این بچه‌ها به گوش جهانیان؛ شهدای ما مظلومانه شهید شدند این ندا بسیار مهم بود. دوم تاکید بر این واقعیت که راه و مسیر شهیدان ادامه خواهد یافت. روحانی در بخش دیگری از سخنانش ضرورت احترام و حفظ حرمت ماه رمضان را از سوی همه مردم یادآور شد و گفت: همه باید در خیابان‌ها و اماکن عمومی به رعایت شئونات ماه ضیافت الهی اهتمام داشته باشند و همه نسبت به وظایف دینی‌مان بیش از گذشته پایبند باشیم، به‌ویژه جوانان عزیز، دختران و خواهران جامعه که باید مراقبت از عفاف و حجاب را بیش از گذشته در نظر داشته باشند.