گروه خبر: «اجرای پروتکل الحاقی و توافق نهایی قطعا نیازمند تصویب «مجلس» و تایید «شورای نگهبان» است»؛ این موضوعی است که «نجات‌الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان دیروز در اظهار نظری بر آن تاکید کرده است. از سوی دیگر، مجلسی‌ها نیز در اقدامی با بررسی اولویت دار طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» موافقت کردند؛ موضوعی که با رای موافق ۹۲ درصد از نمایندگان حاضر در جلسه دیروز مجلس رقم خورد. در واقع نمایندگان با ۱۸۵ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس با درخواست اولویت در بررسی این طرح موافقت کردند. بر اساس آنچه خبرگزاری مهر گزارش داده است، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اهمیت این طرح اعلام کرده است که پس از تایید اولویت بررسی این طرح، ضروری است صدای واحدی از مجلس شورای اسلامی به غرب اعلام شود.

با وجود همه حرف و حدیث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی نظارت مجلس بر روند مذاکرات هسته‌ای و نیز نقش مجلس در پذیرش پروتکل الحاقی، برخی نمایندگان طی یک ماه گذشته بسیار تلاش کردند تا این طرح را زودتر از موعد در صحن علنی مجلس بررسی کنند؛ موضوعی که از خواسته مجلس برای نقش آفرینی در روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ حکایت دارد. از سوی دیگر اظهار نظر نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان مبنی‌بر آنکه اجرای پروتکل الحاقی و توافق نهایی قطعا نیازمند تصویب «مجلس» و تایید «شورای نگهبان» است موید همین ماجرا است. در همین حال علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که بر اساس مصوبه اخیر این کمیسیون، توافق هسته‌ای نهایی باید به تصویب مجلس برسد. او همچنین تاکید کرده است که مجلس با توافق دارای اشکال برخورد خواهد کرد. بر اساس آنچه سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است: «موافقتنامه‌های فعلی یک قول و قراری برای آینده است. این قول و قرار برای آینده را حتی می‌توانند اجرا نکنند و طرف مقابل هم اجرا نکند؛ بنابراین عنصر الزام‌آور بودن خیلی پررنگ نیست، اما پروتکل الحاقی مصداق بارز قراردادها و پروتکل‌ها و موافقت‌نامه‌هایی است که در قانون اساسی آمده است.» ابراهیمیان توافق نهایی را نیز مانند پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس دانست و توضیح داد: «توافق نهایی هم یک قرارداد خواهد بود که نیاز به تایید مجلس دارد.» او البته گفت که در این قضایا چنین مصلحت سنجی‌هایی را در قانون نداریم. در مورد قراردادهای بین‌المللی ما راهی جز طی فرآیندهای مذکور در قانون اساسی نداریم. با این حال سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: «به‌نظر من قواعد حقوق اساسی اقتضا می‌کند که ما توافق نهایی را در فرآیند مربوط به تصویب همه مقاوله نامه‌ها و موافقت نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی قرار بدهیم.»

جزئیات طرح

از سوی دیگر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به تشریح طرح مذکور پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت بحث تحریم‌ها، در ماده واحده آن، ضرورت لغو یکپارچه همه تحریم‌ها در روز توافق مورد تاکید قرار گرفته است؛ بر این اساس، در روز انجام توافق همه تحریم‌ها باید به صورت یکجا و نه تفکیک شده برداشته شود.

او گفت: در یکی از تبصره‌های این طرح آمده است که باید میان آنچه توافق شده و قانون اساسی و منافع ملی ما تطبیق صورت بگیرد؛ یعنی توافق هسته‌ای باید به مجلس بیاید و مجلس با بررسی آن بر اساس قانون اساسی و دیگر مصوبات قانونی خود ازجمله این طرح، آن توافق را تایید یا رد کند؛ اگر تایید شد که ما نیز حامی توافق خوب هستیم و اگر هم اشکال داشت، حتما مجلس برخورد خواهد کرد. بروجردی ادامه داد: از دیگر نکات مهم در تبصره‌های این طرح نیز این است که وزیر امورخارجه موظف شده است، هر ۶ ماه یک بار گزارش روند تحولات مذاکرات و برنامه‌های هسته‌ای را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد.