گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده‌ای از طرح استانی‌شدن انتخابات، ساز‌و‌کار ارائه لیست از سوی احزاب در انتخابات را تعیین کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه علنی دیروز مجلس نمایندگان با تصویب ماده‌ای از این طرح مقرر کردند: احزاب می‌توانند پس از تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی حوزه انتخابیه موجود استان، فهرست خود را تنظیم و حداقل تا ۲۴ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها به هیات اجرایی استان اعلام کنند.

بر اساس تبصره این ماده ارائه فهرست از سوی احزابی صورت می‌گیرد که طبق قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی اقلیت‌های دینی شناخته شده مجوز فعالیت داشته باشند. همچنین فهرست ائتلافی توسط احزاب بلامانع است. نمایندگان همچنین ضوابط رای به فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس را تعیین کردند. بر اساس این ماده، رای‌دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان، از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود، نمایندگان موردنظر خود را انتخاب کنند. تبصره یک این ماده نیز مقرر می‌کند، هر رای‌دهنده در استان می‌تواند به‌عنوان یک فهرست رای داده یا به نامزد یا نامزدهای موردنظر اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست با رعایت تعداد کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه موجود رای دهد.

سوال از 4 وزیر

از سوی دیگر سه سوال ملی نمایندگان از وزیر کشور درخصوص عدم امحای پسماند بیمارستان‌ها، برخورد نامناسب پلیس راهور و عدم برخورد با بی‌حجابان در صحن مجلس اعلام وصول شد. دیروز در جلسه علنی مجلس سوال ملی سیدمحمد بیاتیان، از وزیر کشور و نیز سوال ملی زهره طبیب‌زاده‌نوری از وزیر کشور درخصوص علت عدم تخصیص منابع برای امحای پسماند بیمارستانی اعلام وصول شد. علاوه‌بر این سوال او از وزیر نیرو، سوال حامد قادرمرزی، از وزیر ارتباطات و سوال امیرعباس سلطانی، از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد.