روایت ظریف از رابطه‌اش با رهبری روحانی و احمدی‌نژاد

انتخاب نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با نخستین شماره هفته نامه «طلوع صبح» درباره رابطه‌اش با مقام معظم رهبری، حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد، هاله نور و پوستر‌های منتشر شده علیه او در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای غواص گفت‌و‌گو کرد.

ظریف در ابتدای این گفت‌و‌گو درباره عکس جعلی منتشر شده از او در برخی سایت‌های خبری گفت: «آن عکس که باعث تاسف بود، من هیچ جا تکذیب نکردم که در دوران دفاع مقدس در آمریکا به‌سر می‌بردم یا درس می‌خواندم.»

او ادامه داد: «در عکس جعل شده، سری که از من برداشتند و بریدند متعلق به زمانی است که من سی و دو، سه سالم بود. مشخص است که این عکس را از کجا آوردند؛ این عکس مشترکی است از من، مرحوم آقای بورقانی، پروفسور فضل‌الله و صادق خرازی که در سایت آقا صادق منتشر شده است.»

ظریف همچنین گفت که شاید اگر بهتر جست‌وجو می‌کردند، در کتاب «آقای سفیر» عکس‌هایی را پیدا می‌کردند که در آن سن و سال او مشخص است.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بنرهای علیه تیم مذاکره‌کننده در مراسم تشییع شهدا گفت: «بعید است که مردم عادی چنین بودجه‌ای داشته باشند که بتوانند اینقدر هزینه کنند، اولین بارهم نیست، من در تظاهرات ۲۲ بهمن هم دیدم پوسترهای رنگی که خیلی هزینه تولیدش بالاست، از عکس بنده و آقای کری پخش می‌شد. خب معلوم است که اینها از یک جایی دارد هزینه می‌شود.»

وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه «امیدوارم کسانی که ممکن است برای ادامه شرایطی خاص، منافع اقتصادی داشته باشند، از جیب‌شان این خرج را بکنند» افزود: «خیلی باعث تاسف خواهد بود که چنین پوسترهایی از بودجه بیت‌المال تولید و پخش شود، اما حتما کسانی که این کارها را می‌کنند یک توجیه شرعی و قانونی برای خود و وجدان‌شان دارند، باز هم گفتم من وارد نیت خوانی مردم نمی‌شوم.»

او در ادامه این مصاحبه درباره نحوه آشنایی‌اش با مقام معظم رهبری نیز گفت: «حضرت آقا از نخستین باری که بنده در سفر ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهوری وقت به سازمان ملل متحد در سال ۶۶ خدمت ایشان رسیدم به بنده لطف فراوانی فرمودند.»

ظریف ادامه داد: «آخرین بار پیش از اینکه نخست وزیر عراق خدمت ایشان برسد، در محضر ایشان بودم و گزارشی از مذاکرات را تقدیم کردم.»

وزیر خارجه همچنین درباره واکنش مقام معظم رهبری به هجمه‌ها علیه خودش (ظریف) گفت: «ایشان همانگونه که علناً هم بنده و همکاران را به‌عنوان فرزندان انقلاب خوانده‌اند در جلسات خصوصی هم محبت پدرانه نسبت به ما دارند، اما بنده رسم ندارم در برابر انتقادهایی که به ما می‌‌شود از رهبری و نظام هزینه کنم. من معتقدم همه خود را باید هزینه کشور، نظام و رهبری کنند نه اینکه رهبری هزینه کسی شوند. اما اگر بخواهم به یکی از الطاف بزرگ ایشان اشاره کنم این است که بارها به من فرموده‌اند که «من تو را روزانه با اسم دعا می‌کنم» این محبت از سر من هم زیاد است.»

وزیر امور خارجه درباره رابطه با احمدی‌نژاد نیز گفت: «من در دو سال ابتدایی ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد سفیر ایران در سازمان ملل بودم و در این دو سال نیز، مدیریت سفر ایشان را عهده‌دار بودم. البته ایشان با بنده مخالف بودند و بنده هم علاقه‌ای به ایشان نداشتم، ولی به لحاظ وظیفه کاری که باید سفر رئیس‌جمهوری کشور آبرومندانه برگزار شود از هیچ تلاشی کوتاهی نکردم. طی این دو سال، جنجال غیرمتعارفی در سفر ایشان به‌وجود نیامد.»

او اضافه کرد: «ایشان رابطه مناسبی با من نداشت و نظرشان نسبت به بنده مثبت نبود و حتی اصرار بر تغییر فوری بنده داشتند. لذا حرف‌هایشان را نیز به من نمی‌گفتند.»

ظریف در پاسخ به اینکه آیا او نیز شاهد هاله نور بوده است همراه با خنده گفت: «ظاهرا من چشم بصیرت نداشتم.»

وزیر امور خارجه دولت یازدهم راجع به روابطش با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز توضیح داد: «من و جناب دکتر روحانی عضو گروه مذاکره‌کننده ۵۹۸ بودیم. البته ایشان عضو ارشد بودند و من عضو رده پایین. در آنجا با ایشان آشنا شدم و بعدتر، در حوزه‌های مختلف مثل دورانی که ایشان به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، مسوول تیم هسته ای بودند، بنده نیز کمک می‌کردم و در دو سال آخر دوران ایشان، من در سازمان ملل اکثر فعالیتم حول محور بحث هسته‌ای بود. پس از آنکه مورد مهرورزی آقای احمدی‌نژاد قرار گرفتم، پس از بازنشستگی رسمی از وزارت امور خارجه در مرکز تحقیقات استراتژیک به‌عنوان مشاور ایشان حجره کوچکی داشتم.»

ظریف در ادامه این گفت‌‌و‌گو در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ به روحانی کمک کرده است یا خیر، گفت: «من در ستاد انتخاباتی ایشان فعال نبودم چون نه تخصصی در مسائل داخلی دارم و نه هیچ‌گاه در این زمینه وارد شده‌ام. هر جا که مواردی مربوط به تخصص من در روابط خارجی بود من در حد توان مطالبی را ارائه می‌کردم، اما در حوزه‌های دیگر مثل سیاست داخلی و مبارزات انتخاباتی، سررشته‌ای ندارم. رشته من روابط بین‌الملل است و تنها در این زمینه می‌توانم کمک کنم.»

او در نهایت در این خصوص که آیا در صورت پیروزی مجدد روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در چهار سال دوم ایشان، پست وزیر خارجه را مجددا قبول می‌کند یا خیر همراه با خنده پاسخ داد: «این دفعه اخیر نیز چندان با رغبت قبول نکردم.»