گروه خبر: بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این روزها به موضوعی تبدیل شده که محوریت متن و حاشیه جلسات علنی و غیرعلنی مجلسی‌ها را به خود اختصاص داده است. تنها سه روز از ارائه متن توافق از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به مجلس می‌گذرد و این در حالی است که توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ بیشترین میزان اظهارنظر مجلسی‌ها را در تایید و انتقاد، به خود اختصاص داده است. در این میان برخی با اشاره به آنچه ابهام‌های توافق و قطعنامه شورای امنیت می‌خوانند، بر تبل انتقاد کوبیدند و در مقابل برخی نیز، اقدامات تیم مذاکره‌کننده را شایسته تقدیر دانستند.


در تندترین انتقادها پیرامون توافق هسته‌ای، نماینده نزدیک به جبهه پایداری به انتقاد از رسانه‌هایی پرداخته است که به ادعای او به جشن و پایکوبی برای بازگشت آمریکا به کشور پرداخته‌اند. بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است حمید رسایی، نماینده تهران در تذکر شفاهی در صحن علنی دیروز گفت: متاسفانه بعد از جمع‌بندی در وین که مراحل قانونی‌اش را طی نکرده است‌، شاهد جشن و پایکوبی عده‌ای برای بازگشت آمریکا به کشور بوده‌ایم. همچنین شاهد بزک کردن دشمنی‌های آمریکا در برخی رسانه‌های کشور بودیم به طوری که برای اظهار چاکری به دولت جنایتکار آمریکا آب از لب و لوچه‌ آنها آویزان شده است.


او خطاب به این رسانه‌ها گفت: «اگر انقلابی و ایرانی نیستید حداقل آمریکایی باشید و آنقدر زود ضربه‌ای که ملت ما به آنها زده است را فراموش نکنید. در این شرایط برخی‌ها بعد از این توافقنامه‌ای که هنوز سرنوشتش مبهم است‌، چنان برای خوشامدگویی آمریکایی‌ها دم تکان می‌دهند که آدم تعجب می‌کند.»جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نطق دیروز خود با ارزیابی مثبت از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت که توانستیم انرژی هسته‌ای را تثبیت کنیم که این اتفاق مبارکی است.از سوی دیگر مسعود پزشکیان نیز بر این باور است که گزارش وزیر امورخارجه در مجلس از روند توافق هسته‌ای توانسته حتی اکثریت کسانی که دلواپس خوانده می‌شوند را نیز قانع کند.


به‌نظر می‌رسد این اظهار نظرها تا تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه یابد هرچند درباره تشکیل این کمیسیون نیز میان مجلسی‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. بسیاری از نمایندگان بر این باورند که اعضای 15 نفره این کمیسیون در جلسات علنی هفته آینده مجلس انتخاب خواهند شد.