گروه دیپلماسی: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یک هفته پس از اعلام توافق هسته‌ای میان‌ ایران و گروه 1+5، ضمن دفاع دوباره از توافق، مخالفان توافق هسته‌ای ایران را «جنگ طلب» دانست و گفت که آمریکا نباید دوباره وارد جنگ جدیدی در خاورمیانه شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در سخنانی در جمع 12 هزار نفر از کهنه سربازان (نظامیان قدیمی و بازنشسته)گفت: «دیپلماسی جدی در مقابل ایران باعث شد از جنگ‌های بی‌ثمر دور شویم. » اوباما برای این سخنرانی به شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا در شرق آمریکا رفته بود.


او از کهنه سربازان آمریکا خواست به توافق هسته‌ای با ایران فرصت بدهند. رئیس ایالات‌متحده در این سخنرانی مخالفان توافق هسته‌ای با ایران را به لاف زدن متهم کرد و گفت برخی از آنها در گذشته می‌گفتند که جنگ عراق تنها چند ماه بیشتر طول نخواهد کشید. او افزود: «ما تاثیرات این گزینه (جنگ) و هزینه‌ای را که با خون و پول خود برای آن پرداختیم را می‌دانیم. شیوه هوشمندانه‌تر و مسوولانه‌تری برای دفاع از امنیت ملی آمریکا وجود دارد.» اوباما تاکید کرد: «در صورتی که نیاز به حمله و جنگ نظامی باشد در تصمیم‌گیری برای این موضوع تردید نخواهم کرد. رهبری واقعی این است که نباید از مذاکره و گفت‌وگو ترس داشت.» اوباما با اشاره به اینکه آمریکا نباید دوباره نیروی زمینی به خاورمیانه اعزام کند و درگیر جنگ جدیدی در منطقه شود، گفت: «این موضوع برای امنیت ملی ما و نیروهای نظامی ما مناسب نیست.»


ناکامی آمریکا در اقناع اسرائیل

در شرایطی که اندکی پس از توافق وین، دولت آمریکا، اشتون کارتر، وزیر دفاع خود را برای جلب‌نظر مقامات صهیونیستی به فلسطین اشغالی اعزام کرده بود، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که کارتر در این سفر نتوانست اسرائیل را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران قانع کند. آسوشیتدپرس در این باره نوشت: «در مذاکرات حساس به منظور کاستن از ترس‌های متحدان و آرام کردن آنها در قبال توافق هسته‌ای ایران، اشتون کارتر وزیر دفاع نتوانست اذهان کسانی را که در مخالفت شدید با توافق هستند به‌ویژه رهبران اسرائیلی را تغییر دهد.» در این گزارش آمده است: «آنها(مقامات اسرائیلی) آن را توافق بد خواندند و او آن را توافق خوب خواند و پس از آن، روز را به پایان رساندند و خداحافظی کردند.» این رسانه غربی در ادامه تاکید کرد: «کارتر روز سه‌شنبه از هرگونه ادبیات انتقادی در محافل عمومی در قبال نخست‌وزیر اسرائیل اجتناب کرد. کارتر و نتانیاهو در کنار هم برای مدت‌کوتاهی در برابر دوربین‌ها و خبرنگاران قرار گرفتند، دست دادند و نتانیاهو به سرعت کارتر را به طبقه پایین دفتر نخست‌وزیری هدایت کرد.» در ادامه گزارش آمده است: «پس از این دیدار، کارتر در جمع سربازان آمریکایی، فرانسوی، بلژیکی، انگلیسی، ‌اردنی و دیگر سربازان بین‌المللی در یک پایگاه هوایی در اردن گفت: نخست‌وزیر (اسرائیل) کاملا تصریح کرد که با او با ما در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر دارد. البته دوستان می‌توانند اختلاف‌نظر داشته باشند.»